۰ نفر

رییس پژوهشگاه هواشناسی سازمان هواشناسی کشور خبر داد

تهیه نقشه‌های پیش‌بینی وقوع آتش‌‌سوزی در جنگل‌ها

۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۵۳
کد خبر: 459674
تهیه نقشه‌های پیش‌بینی وقوع آتش‌‌سوزی در جنگل‌ها

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی سازمان هواشناسی کشور از تهیه نقشه‌های پیش‌بینی احتمال خطر آتش‌سوزی در عرصه‌های‌طبیعی خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی رهنما با بیان اینکه ما طی زمستان سال گذشته مطالعاتی را روی موضوع پایش و پیش‌بینی آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور آغاز کردیم، اظهار کرد: اولین محصول تولید شده در این زمینه، نقشه های پایش روزانه آتش سوزی است که حاصل پردازش روزانه داده‌های ماهواره‌های سنجش از دور بود. اکنون با بهبود روش‌های پردازش تصویر این نقشه‌ها با گام زمانی هر شش ساعت یکبار به روزرسانی می‌شوند.

رییس پژوهشگاه هواشناسی با اشاره به افزایش اهمیت پیش‌بینی آتش‌سوزی‌ها در مدیریت ریسک و آمادگی لازم برای پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن تصریح کرد: ما در این مرکز با استفاده از مدل‌های پیش‌بینی عددی، نقشه‌های پیش‌بینی احتمال خطر آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی را تولید کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خطر وقوع آتش‌سوزی با عوامل محیطی، آب و هوایی و انسانی در ارتباط هستند، گفت: در این میان عوامل آب و هوایی در وقوع و گسترش آتش‌سوزی در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی نقش تعیین کننده­‌ای دارند. شرایط آب و هوایی نه تنها خود می‌­تواند بر ایجاد آتش­ سوزی به صورت یک عامل منفرد موثر باشد بلکه می‌­تواند سایر عوامل را تحت تاثیر قرار دهد.

رهنما ادامه داد: اگر شرایط آب و هوایی مساعد نباشد آتش ایجاد شده توسط عامل انسانی نمی‌­تواند گسترش پیدا کند بنابراین شرایط آب و هوایی مهمترین عامل در وقوع و گسترش آتش است. این شرایط آب و هوایی مهم عبارت هستند از دمای هوا، رطوبت نسبی، سرعت باد و بارش بنابراین برای پیش‌­بینی خطر وقوع آتش سوزی در نظر گرفتن این عوامل اهمیت زیادی دارد.

رییس پژوهشگاه هواشناسی با بیان اینکه شاخص‌های وقوع خطر آتش سوزی با در نظر گرفتن عوامل موثر بر وقوع و گسترش آن، به صورت کمی و در سطوح مختلف ریسک خطر وقوع آتش را نشان می‌­دهند، اظهار کرد: در حال حاضر ما در حال پیاده‌سازی شاخص‌های مختلفی در زمینه پایش آتش سوزی‌ها هستیم. یکی از این شاخص‌ها،  شاخص آب و هوایی آتش (FWI) است. سیستم FWI به طور گسترده‌­ای برای پیش­‌بینی وقوع، توسعه و شدت آتش در سطح جهانی استفاده می‌شود.

به گفته وی شاخص آب و هوایی آتش با در نظر گرفتن عواملی مانند دمای هوا، رطوبت نسبی، سرعت باد و بارش، خطر وقوع و گسترش آتش‌­سوزی در جنگل‌ها و مراتع را ارزیابی می­‌کند. طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از کشورها در سراسر جهان از این شاخص در برنامه‌ریزی عملیات‌­ آتش‌سوزی بهره برده‌اند.