۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت طلا در پی انتشار آمار مثبت اشتغال در آمریکا / اقبال سرمایه‌گذاران به دارایی‌های ریسک پذیر

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۰
کد خبر: 444168
کاهش قیمت طلا در پی انتشار آمار مثبت اشتغال در آمریکا / اقبال سرمایه‌گذاران به دارایی‌های ریسک پذیر

قیمت طلا روز جمعه کاهش بیش از 1.5 درصدی داشت و سومین کاهش قیمت طلا در معاملات هفته گذشته رقم خورد، تحلیل‌گران این موضوع را وابسته به امید سرمایه گذاران به بازیابی اقتصادی می‌دانند، امیدی که ناشی از انتشار آمار مثبت اشتغال در آمریکا در طول ماه مه بوده است، بر اساس اخبار منتشره، آمار اعلام شده فراتر از حد انتظار کارشناسان و تحلیل‌گران بوده که همین موضوع واکنش مثبت بازارها را در پی داشته است.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ افزایش 2.5 میلیون شغل در مقابل پیش بینی کاهش 7.5 میلیون دلاری اقتصاد آمریکا در فرآیند بهبود، سرمایه گذاران را از پیشروی بیشتر به سمت دارایی‌های امن بازداشت. قیمت لحظه‌ای طلا تا بعد از ظهر روز گذشته با کاهش 1.9 درصدی به 1680.52 دلار در هر اونس رسیده بود، معاملات آتی طلا در کومکس نیویورک هم با کاهش 2.4 درصدی به 1679.80 دلار در هر اونس رسیده بود.

قیمت شمش طلا در طول هفته گذشته به طور کلی 1.2 درصد کاهش قیمت داشت و این بزرگترین کاهش قیمت طلا پس از هفته منتهی به اول ماه مه بوده است.

این در حالی است که روز پنجشنبه گذشته بانک مرکزی اروپا بسته محرک مالی خود را در مقیاسی بیش از آنچه تصور می‌شد به تصویب رساند که این موضوع خود باعث تشویق سرمایه گذاران برای بازگشت دوباره به دارایی‌های ریسک پذیر شد. در عین حال شاخص‌های سهام در سراسر جهان به بالاترین سطح خود در سه ماهه گذشته دست یافتند.

جیووانی استانوو تحلیل‌گر UBS در این باره به رویترز گفت: اقدام بانک مرکزی آمریکا در واقع نوعی تشویق برای سرمایه گذاری در دارایی‌های ریسک پذیر است. در چنین شرایطی سرمایه گذارانی که پیش از این بازار طلا را هدف قرار داده بودند کم کم به سمت بازارهای سهام متمایل می‌شوند.

بارت ملک رییس استراتژی کالا در اوراق بهادار TD در این راستا در گفت‌وگویی با CNBC توضیح داد: شرایط ایجاد شده شمش طلا را تحت تاثیر و در عین حال ارزش دلار را در شرایط باثبات‌تری قرار داده است و یا به بیان ساده‌تر هزینه نگه داشتن طلا در پورتفوها افزایش یافته است.

سونی کوماری استراتژیست کالای ANZ در این باره توضیح داد: قیمت طلا در چند هفته گذشته روند کاهشی داشته است... در چنین شرایطی ما سطح 1670 دلار در هر اونس را به عنوان سطح پشتیبانی و سطح 1750 دلار را به عنوان سطح مقاومتی در نظر داشته‌ایم و شکسته شدن هر کدام از این سطوح قیمتی شرایط جدیدی را در بازار طلا رقم خواهد زد.

همچنین  گفتنی است که پالادیوم با 2.6 درصد افزایش در سطح 1898 دلار در هر اونس قرار گرفت در حالی که پلاتین با افزایش 3.1 درصدی به 814 دلار در هر اونس رسید. در این بین نقره هم با کاهش 2.0 درصدی به 17.36 دلار در هر اونس رسید که این بیشترین کاهش قیمت نقره در طول پنج هفته گذشته بوده است.