۰ نفر

رحمانی در دیدار با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه مطرح کرد؛

پیشنهاد تشکیل بلوک اقتصادی ایران،عراق،سوریه و لبنان

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۲۴
کد خبر: 383088
پیشنهاد تشکیل بلوک اقتصادی ایران،عراق،سوریه و لبنان

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با علی سلیمان غانم وزیر نفت و منابع معدنی سوریه، بر آمادگی کامل ایران در خصوص گسترش همکاری های تجاری، صنعتی و معدنی با کشور سوریه تأکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شاتا، رضا رحمانی در این جلسه با اشاره به رابطه تاریخی و دوستانه دو کشور ایران و سوریه، اظهار داشت: همکاری و همراهی ملت های این دو سرزمین در مبارزه با تروریسم روابط طرفین را در سطحی ویژه و کاملاً استراتژیک ارتقا بخشیده است که این مهم در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت نیز باید تقویت شده و به سطح قابل قبولی برسد.
وی افزود: انتظار داریم در دوره جدید و همزمان با آغاز بازسازی کشور سوریه روابط اقتصادی فی مابین وارد مختصات جدیدی شده و همکاری های صنعتی و معدنی را بیش از پیش ارتقا ببخشیم.

همکاری های گسترده

رحمانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود می توانیم در حوزه معادن و صنایع معدنی نیز همکاری های گسترده ای با هم داشته باشیم.
وی با اشاره به برخی پتانسیل های معدنی و صنایع معدنی ایران، گفت: ایران از جمله کشورهای مهم معدنی دنیاست و هم اکنون بالغ بر ۵۵ میلیارد تن ذخایر معدنی با قابلیت استخراج بیش از ۶۴ نوع ماده معدنی در کشورمان وجود دارد که پیرو مطالعات و طرح های اکتشافی اخیر این حجم به بیش از ۲ برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: خوشبختانه کشور سوریه نیز در حوزه معادن ظرفیت های مناسبی دارد که البته از گذشته همکاری هایی با هم داشته و ضرورت دارد این همکاری ها را افزایش داده و به عبارتی دیدار امروز باید نقطه عطفی در ارتقای چشمگیر همکاری‌های طرفین باشد.
رحمانی ادامه داد: با توجه به توانمندی های مهندسی و تجهیزات و همچنین تجربیات موجود در ایران، شرایط برای توسعه فرصت های همکاری مشترک با بخش معادن و صنایع معدنی کشور سوریه وجود دارد و آماده هر گونه همکاری هستیم.
وزیر صمت در دیدار با وزیر نفت و منابع معدنی سوریه بر ضرورت تشکیل کمیته تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری دو طرف ذیل کمیسیون همکاری های مشترک تاکید کرد و گفت: در چارچوب وظایف این کمیته باید مقدمات همکاری و مراودات مؤثرتر بخش خصوصی و دولتی دو کشور فرآهم آید.
وی افزود: فعالسازی و مشارکت بیشتر در نمایشگاه های بین المللی طرفین و همچنین برنامه ریزی برای اصلاح مقررات تعرفه ای در راستای گسترش همکاری های تجاری طرفین باید در دستور کار قرار گیرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: کشور های ایران، عراق، سوریه و لبنان می توانند در سایه مراودات سیاسی استراتژیک و دوستانه خود یک بلوک اقتصادی قدرتمند نیز تشکیل دهند و همکاری‌های صنعتی و معدنی خود را ارتقا دهند.
وی اضافه کرد: طی ۲ مرحله از تحریم های شدید اعمالی نسبت به ایران، خوشبختانه کشورمان در برخی بخش های مهم صنعتی و تولیدی به خودکفایی خوبی دست یافته که در همین راستا می‌توانیم تجربیات و دستاوردهای خود را در اختیار کشور دوست و برادر سوریه قرار دهیم.
رحمانی گفت: در حوزه مطالعات معدنی، استخراج و بهره برداری از معادن، خدمات فنی و مهندسی و انواع تولیدات صنعتی و صنایع معدنی، صنایع نفت و پتروشیمی و همینطور در سایر تولیدات صنعتی شرایط برای همکاری مناسب میان دو کشور مهیاست.
وزیر صمت در پایان تصریح کرد: طی یکسال گذشته سطح مراودات تجاری میان ایران و سوریه افزایش ۳۵ درصدی داشته که با توجه به ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها باید تراز تجاری موجود را تا پایان امسال به نحو چشمگیری ارتقا دهیم.