۰ نفر

وزیر صمت اعلام کرد؛

معادن یکی از بهترین جایگزین‌های درآمدهای نفتی است/ ضرورت داخلى‌سازى مواد اولیه تولید آلومینیوم

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 382971
معادن یکی از بهترین جایگزین‌های درآمدهای نفتی است/ ضرورت داخلى‌سازى مواد اولیه تولید آلومینیوم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن یکی از بهترین جایگزین های درآمدهای نفتی است و مقام معظم رهبری نیز این مهم را مورد تاکید قرار داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ رضا رحمانی امروز در همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران، پهنه ها؛ فرصت ها و چالش ها بیان کرد: میان وضعیت امروز ما و هفته دفاع مقدس یک تشابه است، به فرموده رهبری تولید امری مقدس و حفظ تولید موجود کاری جهادی است و در دوره دفاع مقدس نیز همین جبهه مبارزه بوده است.

رحمانى افزود: هفت محور در ۳۵ برنامه راهبردی برای صنعت و معدن و تجارت برای امسال پیش بینی و تدوین شد که یکی از محورهای آن همین فعالسازی معادن است؛ معادن به عنوان یکی از بهترین جایگزین های درآمدهای نفتی هستند و مقام معظم رهبری نیز این مهم را مورد تاکید قرار داده اند.

وى با بیان اینکه معادن به عنوان یکی از بهترین جایگزین های درآمدهای نفتی هستند گفت: سالانه ۵۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی داریم که باید بیشتر شود و این پتانسیل وجود دارد.

به گفته وزیر صنعت، ۷۰ درصد مواد اولیه تولید آلومینوم ما وارداتی است و در این حوزه باید تعمیق ساخت داخل شود.

او با اشاره به اینکه اولویت دولت در بخش معدن، اکتشاف معادن است، اضافه کرد: شروع انقلاب و نهضت معدنی همین موضوع اکتشاف است، مهمترین مشکل ما در این حوزه بوده که امروز با همت ایمیدرو به نتایج مهم و قابل افتخاری رسیدیم که بیش از کل اکتشافات گذشته را برای امسال برنامه ریزی کردیم.

رحمانى ادامه داد: امسال نقشه راه معدن را ذیل برنامه انقلاب معدنی داریم، فعالسازی معادن کوچک مقیاس را نیز در کنار اکتشاف داریم.

وزیر صمت تاکید کرد: اولویت دولت در بخش معدن، همین موضوع اکتشاف معادن است.، بر این اساس دستگاه های ذیربط در کنار انجمن ها و تشکل ها و بخش خصوصی در حوزه معدن در کنار هم پای کار بیایند.

رحمانى خاطرنشان کرد: کشور برای اولین بار دارای نقشه راه معدن شده است که این اکتشافات باید در این مسیر برود، تفویض اختیار به استان ها را برای تسریع در پیشبرد امور در دستور کار داریم، آمادگی داریم که هر کاری را که امکان تفویض دارد و تفویض آن خلاف قانون نباشد را به استان ها واگذار کنیم و معادن باید پایه توسعه استان ها شود.

وزیر صمت در پایان گفت: توسعه معادن باید در کنار توجه به مسئولیت های اجتماعی در مناطق محل معادن باشد، همچنین توجه به حفظ محیط زیست را در کنار توسعه معدن مدنظر داریم چراکه معدن و محیط زیست مغایر هم نیستند.