۰ نفر

معاون آموزش و پژوهش و فناورى وزارت صمت؛

تشریح ٤هدف مهم پژوهشى وزارت صمت در سال٩٨/ ثبت‌نام ٦٧٩بنگاه در سامانه "تاپ"

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 364787
تشریح ٤هدف مهم پژوهشى وزارت صمت در سال٩٨/ ثبت‌نام ٦٧٩بنگاه در سامانه "تاپ"

معاون آموزش، پژوهش و فناورى وزارت صمت با تشریح اهداف این بخش در سال ٩٨ گفت: طرح تاپ در صدر لیست اهداف پژوهشى امسال قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، برات قبادیان امروز در نشست خبرى خود با اصحاب رسانه با بیان عملکرد و اهداف این بخش در سال جارى اظهار کرد: در سال جارى سه پروژه مهم در دست کار داریم که مهم ترین آن طرح تاپ (توانمند سازى تولید و توسعه اشتغال پایدار) است و تا زمانى که صنعت و دانشگاه برپا باشد این طرح میز پابرجا است.

وى ادامه داد: تا کنون ٦٧٩بنگاه در سامانه تاپ نام نویسى کرده اند و از این تعداد ٢٠٤نیاز و ٢٥١پروژه ثبت شده است.

قبادیان با تاکید بر این که طرح تاپ یکى از طرح هاى پخته کشور طى چند سال گذشته است، اضافه کرد: این طرح دو بخش دارد، بخش اول تقاضا است و تقاضاى کلیه بنگاه هاى صنعتى، معدنى و تجارى را شامل مى شود؛ برخى از این بنگاه ها تقاضاى علمى فناورى دارند و این تقاضاها باید در جایى ثبت شود و از این رو سامانه تاپ را در سال گذشته راه اندازى کردیم و امسال از آن رونمایى شد.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: استان‌های مرکزی، البرز، زنجان، قم و تهران ۵ استان برتر در زمینه ثبت نام در سامانه تاپ هستند.

 او با بیان اینکه طرح تاپ، خاص وزارت صمت نیست و ملی است و در نفت، نیرو، کشاورزی می‌تواند نقش آفرینی کند و بهترین جای آن شورای عالی عطف می‌توانست باشد، گفت: بیشترین ارتباط را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در تاپ خواهیم داشت.

قبادیان با تاکید بر اینکه اولویت ما در طرح تاپ به دلیل دانش پایه بودن طرح، بنگاه‌هایی است که واحد r&d دارند، خاطرنشان کرد: حدود ۳ هزار بنگاه واحد r&d دارند که بخش بیشتر آن‌ها در همین سال‌ها مجهز به این واحد شدند.

معاون وزیر صنعت افزود: بخش دیگر این طرح عرضه است که ما در این بخش نیروى انسانى متبحر را تعریف کرده ایم، ما در کشور بیش از یک میلیون دانشجوى ارشد و دکترى داریم که اگر در سال ٩٨بتوانیم ٥درصد این جمعیت را به سمت این طرح سوق دهیم یعنى ٥٠هزار مسئله اقتصادى در بخش صنعت، معدن و تجارت حل خواهد شد.

قبادیان درباره طرح دوم بخش پژوهشى وزارت صمت توضیح داد: طرح دیگر ما بهره ورى در بخش صنعت، معدن و تجارت است و با توجه به این که همه کشورهاى جهان سوم در بحث بهره ورى عقب هستند، نیاز داریم در این بخش که بیش از ٣٠ درصد جى دى پى را شامل مى شود بیشتر تمرکز کنیم.

او ادامه داد: بخش سوم برنامه پژوهشى وزارت صمت، انقلاب صنعتى چهارم است که اینده اقتصاد کشورها را از لحاظ صنعتى و غیرصنعتى رقم خواهد زد.

به گفته قبادیان، این طرح که در حوزه صنایع پیشرفته و دانش بنیان است، تمام ابعاد زندگى آحاد بشر را شامل مى شود و ما از این نظر مستثنى نیستیم.

این مقام مسئول با تشریح طرح آخر این بخش گفت: با توجه به مشکلات ناشى از تحریم ها، در طرح چهارم تلاش کرده ایم تا ٢٠صنعت ارزبر کشور را در سال ٩٨ به سمت بومى شدن سوق دهیم.