۰ نفر

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

پاکستان علاقه‌مند به توسعه روابط اقتصادی با ایران/ پیگیری‌ برای رفع موانع مراوادت اقتصادی

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹
کد خبر: 364740
پاکستان علاقه‌مند به توسعه روابط اقتصادی با ایران/ پیگیری‌ برای رفع موانع مراوادت اقتصادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: دولتمردان و مسئولان کشور پاکستان علاقه‌مند به توسعه مراودات اقتصادی با ایران هستند و در همین زمینه تفاهم نامه خوبی به امضا رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا رحمانی جمعه شب در بازگشت از سفر پاکستان در توقفی کوتاه وارد فرودگاه زاهدان شد و مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان، معاون اقتصادی استاندار و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان قرار گرفت.

وی در گفت و گویی اظهار داشت: این سفر نتایج خوب و رضایتبخشی داشت و طرف پاکستانی ضمن ابراز علاقه‌مندی بر توسعه و گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری قرار است پیگیری های لازم برای رفع موانع موجود بر سر راه تجارت و مراوادت اقتصادی را انجام دهد.

وزیر صمت با اشاره به تفاهم نامه تجاری امضا شده در این سفر، گفت: فعال کردن بازارچه های مشترک مرزی و افزایش گذرهای مرزی، ارتقا مراودات تجاری با حضور بیشتر بخش خصوصی بویژه تجار ایرانی و پاکستانی از جمله تفاهم‌های انجام شده در این سفر بود.

رحمانی ادامه داد: گسترش ارتباطات میان تجار و بازرگانان ۲ کشور، فعالتر کردن مراودات بخش خصوصی بویژه در زمینه حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی از دیگر مسائل توافق شده در نشست با مسئولان پاکستانی بود که مقرر شد طرف مقابل پیگیری لازم را در این زمینه ها انجام دهند.

وی بیان کرد: بر اساس تاکید رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان و دیگر مسئولان این کشور تلاش برای رساندن میزان مبادلات سالانه بین دو کشور به سطح پنج میلیارد دلار ادامه خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان مبادلات اقتصادی کنونی بین دو کشور را بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با توسعه ارتباطات این رقم به پنج میلیارد دلار خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در زمینه افزایش مراودات اقتصادی ندارد و از افزایش ارتباطات تجار و بازرگانان کشور دوست و همسایه پاکستان با تجار ایرانی استقبال می کنیم.

رحمانی‬ با‬ تاکید‬ بر‬ فعالتر‬ کردن‬ بازارچه‬ های‬ مرزی‬ گفت: ‬ هم‬ اینک‬ در‬ مقابل‬ بازارچه‬ های‬ مرزی‬ ایران‬ بازارچه‌های‬ مرزی‬ پاکستان‬ نیز‬ فعالند‬ که‬ با‬ توافق‬ انجام‬ شده‬ در‬ این‬ سفر‬ تلاش‬ برای‬ گسترش‬ این‬ فعالیت‬ ها‬ ادامه‬ خواهد‬ یافت.

وی‬ تصریح‬ کرد: ‬ توسعه‬ تجارت‬ دریایی‬ و‬ بهره‬ گیری‬ از‬ بنادر‬ گوادر‬ و‬ چابهار‬ د‬ر این‬ سفر‬ مورد‬ بحث‬ و‬ تبادل‬ نظر‬ قرار‬ گرفت‬ و‬ مقرر‬ شد‬ مراودات‬ دریایی‬ توسعه‬ یابد.

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ نشست‬ های‬ بسیار‬ خوبی‬ با‬ «عمران‬ خان‬» نخست‬ وزیر پاکستان، دیگر‬ مقامات‬ آن‬ کشور و اعضای‬ فدراسیون‬ اتاق‬ های‬ بازرگانی‬ انجام‬ شد‬ که‬ دو‬ طرف‬ بر‬ توسعه‬ و‬ گسترش‬ تعاملات تاکید‬ کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر قبلی رییس جمهوری ایران به پاکستان گفت: ستاد تسهیل تجارت ایران و پاکستان که مورد تایید رییس جمهوری نیز است در دیدار با نخست وزیر پاکستان مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد اقدامات لازم از سوی هر دو کشور در این زمینه انجام شود.

وی افزود: عمران خان بر توسعه روابط دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان تاکید دارد و خواهان افزایش قابل توجه مبادلات اقتصادی بین دو کشور است.

رحمانی گفت: نخست وزیر پاکستان در این دیدار به وزرای دست اندرکار تاکید کرد با تشکیل کارگروه‌های مشترک مسائل و مشکلات تجارت دوجانبه را بررسی و در جهت تسهیل و گسترش همکاری‌ها تصمیم گیری لازم را انجام دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در نشست با نخست وزیر و شماری از مسئولان پاکستانی در مورد تسهیل در مبادلات بازرگانی، کمک به توسعه تجارت، انجام مبادلات تهاتری و تسهیل در صدور روادید برای تجار و بازرگانان ۲ کشور بحث و گفت و گو شد.

وی اظهار داشت: ادامه مذاکرات در زمینه تجارت آزاد و مرور تعرفه‌های ترجیحی برای برخی کالاها میان ایران و پاکستان از دیگر دستاوردهای این سفر است.

رحمانی افزود: در نشست با نخست وزیر و دیگر مسئولان پاکستان افزایش تجارت‌های مرزی و فعالتر شدن بازارچه ها و گذرهای مرزی مورد تاکید قرار گرفت تا مرزنشینان ۲ کشور از برکات و مزایای مرزهای مشترک بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: رفت و آمد هیات‌های تجاری و اقتصادی از دیگر تاکیدات دو طرف بود که مقرر شد این مهم پیگیری و محقق شود زیرا افزایش این ارتباطات بر توسعه روابط و مبادلات اقتصادی تاثیر خوبی خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران که شماری از معاونان و مسئولان این وزارتخانه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان وی را دراین سفر همراهی کردند علاوه بر دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان، ضمن حضور در هشتمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان، با «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور صنعت و تجارت، «زبیر گیلانی» رئیس کمیته سرمایه گذاری و «سید علی زیدی» وزیر امور کشتیرانی این کشور دیدار کرد.

رحمانی پس از توقف نیم ساعته در فرودگاه زاهدان با بدرقه استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان فرودگاه زاهدان را به مقصد تهران ترک کرد.