۰ نفر

عملکرد ۶ ماهه ۹۹؛

تولید آهن اسفنجی از مرز ۱۵.۵میلیون تن گذشت

۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۲
کد خبر: 473641
تولید آهن اسفنجی از مرز ۱۵.۵میلیون تن گذشت

بررسی عملکرد ۲۲واحد تولیدی تابعه ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در نیمه نخست امسال گویای تولید ۱۵میلیون و ۵۶۸هزار و ۶۹تن آهن اسفنجی است که نسبت به دوره مشابه پارسال رشد هشت درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، برپایه عملکرد ۲۲ واحد فعال در این بخش، میزان تولید در شهریورماه به رقم دو میلیون و ۶۸۱ هزار و ۱۷۷ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی دارد.

بالاترین میزان رشد عملکرد واحد های مورد بررسی در ۶ ماهه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مربوط به فولاد بافت با ۱۰۴ درصد ثبت شد و صبا فولاد نیز در این مدت با افت ۵۵ درصدی بیشترین کاهش را در بین واحد های مورد بررسی داشت.

همچنین بیشترین تولید آهن اسفنجی در دوره مورد بررسی مربوط به فولاد مبارکه (اصفهان) با سه میلیون و ۸۹۲ هزار و ۷۰۸ تن بود که نسبت به دوره مشابه در سال ۹۸ رشد پنج درصدی را نشان می دهد.

علاوه براین، بیشترین رشد تولید آهن اسفنجی در بین واحد های مورد بررسی در شهریور ماه امسال مربوط به فولاد نیریز با ۶۵ درصد افزایش بازدهی نسبت به ماه مشابه پارسال بود، همچنین بالاترین میزان کاهش عملکرد در شهریور ماه به صبا فولاد با ۸۱ درصد افت اختصاص داشت.

بیشترین میزان تولید در شهریورماه هم فولاد مبارکه با رقم ۶۵۹ هزار و ۵۵۰ تن ثبت شد که نسبت به شهریور ماه ۹۸ افزایش ۱۸ درصدی دارد.     

ایران در جایگاه نخست جهان

 ایران در بیش از پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی در حالی که با تحریم های تشدید یافته روبرو شد، در رتبه نخست تولید آهن اسفنجی جهان جای گرفت.

انجمن جهانی فولاد نیز در این ارتباط گزارش داده بود، ایران در ماه می ۲۰۲۰ توانست با پشت سرگذاشتن هند، رتبه نخست تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم را در اختیار گیرد. علاوه بر این در بیش از پنج ماه سال میلادی، ایران افزون بر ۱۲ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد در حالی که تولید هند به ۱۱ میلیون تن رسید.

راه اندازی هفت طرح فولادی که هریک در زمینه آهن اسفنجی در دولت های یازدهم و دوازدهم فعال شدند، از مهمترین دلایل افزایش تولید آهن اسفنجی ایران محسوب می شود.

هفت طرح فولاد استانی نی ریز(فارس)، میانه (آذربایجان شرقی)، بافت(کرمان)، شادگان(خوزستان)، سبزوار(خراسان رضوی)، قائنات (خراسان جنوبی) و سپید دشت (چهارمحال و بختیاری) هریک برای ظرفیت ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن طراحی شدند که بخش آهن اسفنجی اغلب این واحد ها اکنون فعال شده اند.   

هند، مصر، مکزیک و عربستان به عنوان رقبای تولید کننده آهن اسفنجی به حساب می آیند.