۰ نفر

در نشست خبری طرح توسعه معدن معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مطرح شد:

راه‌اندازی منطقه ویژه فناوری معدن و فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۵
کد خبر: 462529
راه‌اندازی منطقه ویژه فناوری معدن و فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه معدنی

در نشست خبری طرح توسعه نوآوری ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی با حضور کامبیز مهدیزاده مدیر این طرح، فراخوان جذب و حمایت از طرح های نوآورانه و فناورانه حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی به منظور حمایت از صاحبان ایده و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی، اعلام شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مشاورعالی معاون علمی فناوری رییس جمهور در آغاز این نشست خبری عنوان کرد: این فراخوان تلاش می‌کند تا با حمایت از طرح های نوآورانه در زمینه فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی، توسعه این حوزه را تحقق ببخشد.

مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، حمایت از طرح های نوآورانه در زمینه های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی، ایده‌هاى نو به منظور ارتقاى ایمنى معدنکارى در کشور، طرح هاى خلاقانه در حوزه ارتقاى سلامت با بهره از علم زمین شناسى پزشکى،  ایده‌هاى فناورانه با هدف توسعه اکتشاف در عمق، طرح هاى نو با رویکرد  توسعه فناورى جداسازى عناصر نادر خاکى، طرح هاى نو درجهت ارتقا فناورى‌ها و نوآورى‌هاى سنگ‌هاى تزیینى، گوهر سنگ‌ها و کانى‌ها را از محورهای این فراخوان اعلام کرد.

مشاور عالی معاون علمی فناوری رییس جمهور، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میزان بودجه و حمایت‌های مادی از طرح های فناورانه این حوزه گفت: محدودیت بودجه ای وجود ندارد و با عنایت ویژه معاون علمی فناوری رییس جمهور نسبت به حمایت از استارتاپ ها و شرکت‌های فناور و دانش بنیان، از طرح های نوآورانه و فناورانه کاربردی با توجه به محورهای یاد شده، حمایت‌ها انجام خواهد شد.

مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن صنایع معدنی، با اشاره به ظرفیت‌های پرشمار و  نهفته کشورمان، جزیره هرمز را یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد و نگین انگشتری زمین شناسی ایران عنوان کرد و گفت:  هرمز به عنوان یکی از نمونه های بارز  زمین شناسی انواع منحصر به فردی از کانی ها، سنگ ها، منابع معدنی و پدیده‌های خاص زمین‌شناختی را در دل خود جای داده اما با دست اندازی‌های بی رویه به خاک و منابع ارزنده این جزیره، خسارت‌هایی جبران ناپذیر به بار آمد که با نگاهی دوباره و به کمک ظرفیت زیست‌بوم دانش‌بنیان، باید از این ظرفیت صیانت شود.

وی با اشاره به فرش‌های رنگی و زیبا از خاک‌های هرمز اشاره کرد و گفت بهتر است شرایطی مهیا شود که فقط یکبار از این خاک‌ها استفاده گردد و هرساله این خاک‌ها مورد مصرف قرار نگیرد. نیاز است توجه جدی به این امر صورت گیرد چرا که با بهره برداری بی‌رویه از خاک ارزشمند این جزیره، اکوسیستم آن آسیب جدی خواهد دید.

مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن صنایع معدنی با اشاره به حمایت از طرح‌های اولویت‌دار در این حوزه گفت: در قالب این فراخوان ضمن بررسی‌های کارشناسی توسط کارگروه های تخصصی مرتبط طرح‌های برتر و اولویت‌دار معرفی خواهد شد تا از حمایت های مادی و معنوی لازم برخوردار شوند.

وی ادامه داد: طرح توسعه معدن رسالت تسهیل‌گری و توسعه زیست‌بوم فناوری‌ها و نوآوری‌های معدن و صنایع معدنی را بعهده دارد و با حل مسائل کسب و کارهای دانش بنیان و نوپا، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار،  ایجاد بازار برای خدمات و محصولات دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری، توسعه در این حوزه هموار می شود.

مدیر طرح توسعه معدن از توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری‌های معدن و صنایع معدنی در آذربایجان شرقی با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی و منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی تبریز خبر داد و گفت: رایزنی‌ها و جلساتی انجام شده و به‌زودی منطقه ویژه فناوری معدن درون این منطقه افتتاح شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مشاور عالی معاون علمی فناوری رییس جمهور با اشاره به فعالیت بین المللی در این زمینه خاطرنشان کرد: با توجه به فراوانی منابع معدنی در کشور، در قالب طرح توسعه معدن اقدام به طراحی و ایجاد پلتفرم همکاری‌های معدنی منطقه‌ای به منظور توسعه روابط اقتصاد معدنی با کشورهای منطقه‌ای کرده‌ایم.