۰ نفر

مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

عواملی که تهرانی‌ها را بیشتر در آپارتمان آزار می‌دهد/ رد شکست کمپین ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۰۹
کد خبر: 498954
عواملی که تهرانی‌ها را بیشتر در آپارتمان آزار می‌دهد/ رد شکست کمپین ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی

به گفته مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران؛ 34درصد پایتخت‌نشینان نسبت به ناآگاهی همسایه‌های خود از قوانین آپارتمان‌نشینی، گلایه دارند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ جمعیت بیش از 10 میلیونی پایتخت و ساخت‌وسازهای گسترده، تهران را به شهر آپارتمان‌نشینی تبدیل کرده که سرعت تحولاتش با فرهنگ به یک‌اندازه نبوده است. 

تهرانی‌ها، هر روز در محل زندگی خودشان با چالش‌های زیادی از جمله سروصدا، نبود مشارکت میان اهالی آپارتمان، تعرض به حقوق عمومی و غیره دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل برای برخی، تداوم زندگی در آپارتمان، سخت و دور از تحمل شده است.

مدتی پیش، شهردار تهران طبق مصوبه منشور حقوق شهروندی شورای شهر تهران دستور اجرای پویش ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی با محوریت تدوین دستورالعمل را صادر کرد. 

مطابق با این دستور، امروز معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دستورالعمل اجرایی این پویش را به مناطق 22گانه ابلاغ کرد. 

مطابق با این ابلاغیه؛  کمپین در سه حوزۀ قوانین و حریم خصوصی، همسایگی و مشارکت و محیط زیست با تاکید بر مدیریت و کاهش پسماند اجرا می‌شود که بر "تغییر رفتار شهروندان"، به منظور ارتقای رفتارهای شهروندی ایشان، متناسب با سبک زندگی در شهرهای جدید و در جهت مسائل و چالش‌ها شهری و اجتماعی تاکید دارد.

همچنین مباحث قوانین و حریم خصوصی در این طرح شامل قوانین و توافقات، حقوق و مسئولیت‌ها و تعاملات و روابط مطلوب است. در مبحث همسایگی و مشارکت نیز محورهای مانند بهداشت، نظافت و زیباسازی محیط همسایگی، توجه به اقشاری همچون سالمندان، کودکان و زنان در محیط همسایگی، تقویت روابط همسایگی در عین توجه به ملاحظات مربوط به زندگی در کلانشهر تهران و ایجاد بسترهای شناسایی مسائل مشترک و تقویت روحیه مطالبه‌گری و مشارکتی مورد تائید است.

در موضوع محیط زیست و مدیریت و کاهش پسماند، فعالیت گروه‌های هدف مختلف در حوزۀ های کاهش تولید پسماند و بهره‌گیری از الگوهای مصرف کیسه های پارچه ای و تفکیک صحیح پسماند و استفاده از ظرفیتهای جدید برای تحویل پسماند خشک، مشارکت و توسعه فضاهای سبز محیطی و برگزاری فستیوال‌های محله‌ای با رویکرد توسعۀ ایده های محیط زیستی از جمله هوای پاک، زمین پاک و ... مطرح شده است.

اما موضوعی که بعد از ابلاغ این دستور، باید مورد توجه قرار گیرد این است که کمپین فوق تا چه اندازه می‌تواند در ارتقا فرهنگ آپارتمان‌نشینی تهرانی‌ها موثر باشد و در عین حال، مانند سایر کمپین‌ها با شکست مواجه نشود. 

مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران معتقد است تجربه کمپین‌های گذشته، باعث شده تا تمام عوامل دخیل در شکست یا پیروزی بررسی شوند. 

او به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: فرهنگ آپارتمان نشینی بیش از یک سال است که در اداره کل آموزش شهروندانی با  پشتوانه کارشناسی در حال بررسی است. مطابق با سرشماری‌ها بیش از 95درصد تهرانی‌ها در آپارتمان سکونت دارند که متاسفانه طی سال‌ها به بحث حقوق و قوانین آپارتمان‌نشینی کم‌تر پرداخته شده است. 

او با بیان اینکه، در این کمپین فقط به بعد آپارتمان‌نشینی از جهت رعایت حقوق ساکنان نمی‌پردازیم، اضافه می‌کند: ورود به مسائل محیط‌زیستی از جمله تفکیک از مبدا، از دیگر موضوعاتی است که در غالب این کمپین به آن پرداخته می‌شود. 

دانشور ادامه می‌دهد: این کمپین صرفا یک فرهنگ‌سازی تبلیغی به کمک بیلبورد نیست و عوامل اثرگذار دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند مثل؛ ترویج و تسهیل‌گری با استفاده از ظرفیت کودکان و دانش‌آموزان. تجربه کمپین‌های دیگر به اثربخشی این طرح از ابتدا تا فرایند پایانی کمک خواهد کرد. 

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آپارتمان‌نشینان تهرانی از چه چالش‌هایی بیشتر گلایه دارند، توضیح می‌دهد: 34درصد از ناآگاهی همسایه‌ها از قوانین آپارتمان نشینی، حدود 30 درصد از رعایت نشدن نظافت و بهداشت راه‌پله و راه‌رو، حدود 24 درصد از پرداخت نشدن هزینه شارژ و یا هزینه‌های مشترک، نزدیک به 18 درصد از تردد همسایه‌ها به ویژه در ساعات استراحت، حدود 22درصد از کشیدن سیگار و انداختن فیلتر در راه‌رو، نزدیک به 30درصد از بازی و سروصدای کودکان و حدود 28درصد از استفاده شخصی از فضاهای مشترک گلایه دارند. 

مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران؛ ابراز امیدواری کرد که کمپین فوق با شکست مواجه نشده و اثرگذار خواهد بود.