۰ نفر

کلیات امروز شورای شهر تهران؛

از بی‌توجهی شهرداری به تعیین تکلیف سرپرستان تا انفعال درباره لغو محدودیت ارتفاعی جماران

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۴۳
کد خبر: 495684
از بی‌توجهی شهرداری به تعیین تکلیف سرپرستان تا انفعال درباره لغو محدودیت ارتفاعی جماران

عضو شورای شهر تهران گفت: مدیران شهرداری تهران با مدیران شورای عالی شهرسازی و معماری و مسئولان نهاد ریاست جمهوری جلساتی را با رویکرد مغایر نظرات شورای شهر و مفاد طرح تفصیلی مبتنی بر صیانت از بافت قدیمی و سنتی جماران برگزار کرده اند که لازم می دانم تذکر شدید خود را به این رویه انفعالی اعلام و پیگیری حقوق مردم و حقوق شهر را از ایشان مطالبه کنم.

اقتصاد آنلاین _فائزه مومنی؛ دویست و شصت و‌ دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه ۱۶ دی ماه به ریاست محسن هاشمی آغاز شد. 

او در ابتدا با اولین سالگرد قربانیان فاجعه کرمان و هواپیمایی اوکراینی را تسلیت گفت.

او گفت که انتظار افکار عمومی انعکاس گرامیداشت و پیگیری ابعاد مختلف این دو حادثه است.

در ادامه محمدجواد حق شناس، در نطق پیش از دستور، به رویکرد طرح تفصیلی و تراکم فروشی که در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است واکنش نشان داد. 

او همچنین عملکرد مسئولان درباره حذف محدودیت‌ ارتفاعی محله جماران را کاملا انفعالی دانست. 

حق شناس بااشاره به جلسات مدیران شهرداری با مدیران شورای عالی شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری که مغایر با نظرات شورا مبنی بر صیانت از بافت قدیمی جماران بوده است، پیگیری حقوق مردم و‌حقوق شهر را از آنها  مطالبه کرد.

در ادامه حسن خلیل آبادی که به صورت مجازی در جلسه حاضر بود در تذکری از شهردار خواست تا دستور توقف تاسیس مرکز پسماند در شهرری را صادر کند.

او ادامه داد: پیرو مذاکرات شفاهی و مجازی با شهردار تهران، راجع به تاسیس مرکز تفکیک پسماند در نزدیکی محل مسکونی در انتهای خیابان شهید رجایی و ابتدای حریم منطقه ۱۹ انتقاد کردم که در محدوده شهری قرار دارد و این اقدام مورد اعتراض شدید مردم شده است.

پس از او محمد سالاری، در تذکری نسبت به بی‌توجهی مسئولان دولتی به تامین سرانه‌های خدماتی مسکن مهر شهرک پاسداران واکنش نشان داد و گفت: اخیرا ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی دیگر در آنجا شروع شده، بدون اینکه کم‌ترین توجهی به تامین سرانه‌های خدماتی شود و این یعنی ساکن شدن حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵۰۰ واحد مسکونی، بدون مدرسه و سایر سرانه‌های خدماتی، لذا تذکر من به مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در تامین سرانه‌های خدماتی بخصوص وزارت راه و شهرسازی، سازمان زمین شهری، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و سایر دستگاه‌ها و نهادهایی که بصورت مستقیم مسئولیت تامین سرانه‌های این شهرک را دارند، است.

او همچنین نسبت به سرنوشت روگذرهای شرقی و غربی اتوبان باقری تذکر داد و گفت در یکسال گذشته هیچ اقدامی برای ایجاد این روگذر انجام نشده است.

سالاری همچنین با اشاره به بازگشت لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس خطاب به رییس شورا خواستار برگزاری جلسات اضطراری برای بازگرداندن اختیارات نهاد شوراهای شهر کشور شد.

پس از او، حجت نظری، در تذکری از شهردار تهران خواست تا وضعیت پست‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند تعیین تکلیف شود. 

او لیستی از سرپرستانی که بر سر کار هستند ارائه کرد. 

پس از نظری، محمد جواد حق شناس نیز در تذکر دیگری ابتدا از گام مجلس برای اصلاح قانون شوراها تشکر کرد و از رویکرد مجلس نهم در کاهش اعضای شورا انتقاد کرد و و پیشنهاد کرد تعداد اعضا به بیش از ۱۰۰ نماینده برسد.

احمد مسجد جامعی نیز در تذکر دیگری از گلایه سکنه اطراف بزرگراه‌های تهران نسبت به آلودگی صوتی و بصری انتقاد کرد.

مجید فراهانی نیز در تذکری که به صورت کتبی به هیات رییسه شورا تقدیم شده بود از بی‌توجهی شهرداری به نظارت شورایاران در پروژ‌ه‌های محلی گلایه کرد.

دستور اول بررسی لایحه بهره برداری از پیاده‌روها بود که با پیشنهاد اعضا از دستور کار شورا خارج شد.

دستور بعدی برگزاری مجمع عمومی عادی شرکت اتوبوسرانی تهران و‌ حومه بود که اعضا بعد از استماع روزمه دوکاتدیدای پیشنهادی به مجمع رای مثبت دادند و به این ترتیب به فاطمه مقیمی به عنوان بازرس اصلی فضل الله اسلامی به عنوان بازرس علی البدل معرفی شدند.

بعد از آن بررسی لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها در دستور کار قرار گرفت که کلیات آن به تصویب نرسید. 

گزارش کمیسیون فرهنگی و اجتماعی درباره سند جامع رفاه اجتماعی شهرداری تهران دستور بعدی جلسه بود اعضای شورا به نظر کمیسیون مبنی بر رد لایحه رای موافق دادند.

لایحه بهره برداری از ظرفیت‌های فرهنگی،اجتماعی، هنری و ورزشی‌ بوستان‌های بزرگ مقیاس آخرین دستور جلسه بود. نظر کمیسیون فرهنگی رد و اصلاح این لایحه بود که اعضا با ۱۴ رای موافق نظر کمیسیون را تصویب کردند.