۰ نفر

کلیات امروز صحن شورای شهر تهران؛

ریه تهرانی‌ها انبار مازوت شده است/ از دست رفتن جماران فقط برای یک نیم طبقه/ اوضاع وخیم درآمدهای شهرداری

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
کد خبر: 491391
ریه تهرانی‌ها انبار مازوت شده است/ از دست رفتن جماران فقط برای یک نیم طبقه/ اوضاع وخیم درآمدهای شهرداری

عضو شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی شدید هوا گفت: به جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟!

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ دویست و پنجاه و هفتمین جلسه شورای شهر تهران روز یکشنبه ۳۰ آذر به ریاست محسن هاشمی، با ترکیب حضور مجازی و فیزیکی اعضای شورا برگزار شد.

در ادامه افشین حبیب زاده در نطق پیش از دستور گفت برنامه‌ریزی‌ها و عملکرد پراشکال موجب ایجاد جزایری لوکس در میان دریایی از فقر و‌ مشکلات اقتصادی شده است. 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که مردم ایران حق دارند، اقتصادی قوی و درآمد سرانه‌ای بالاتر از کشورهای منطقه داشته باشد.

حبیب زاده در ادامه تاکید کرد که؛ میان شوراها و شهرداری‌ها با متولیان دولتی و حکومتی که وظایفی به موازات کارکردهای شورا دارند، باید اجماع صورت گیرد.

ریه‌های تهرانی‌ها انبار مازوت است!

در ادامه سه نفر از اعضای شورا نسبت به وضعیت آلودگی هوای تهران هشدار دادند، زهرا نژاد بهرام در تذکری از افزایش قابل توجه آلودگی مازوت در دوران شیوع کرونا گفت.

او ادامه داد: طی روزهای گذشته با موج سنگین آلودگی هوا روبرو بودیم و براساس قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست مسئولیت اصلی جلوگیری از آلوگی را برعهده دارد، اما متاسفانه شرایط کنونی موید آن است که این سازمان درصدد توجیه آلودگی هوا برآمده است. 

او اضافه کرد: جای سوال دارد که سازمان محیط زیست که هیچوقت پاسخگو نیست و به تذکرات نماینده‌های مردم در تهران هیچوقت پاسخ نداده، این توقع وجود دارد به انتظار از مردم پایان دهند و انتظار از خودشان را رقم بزنند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: با چه تدبیری به جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه‌های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟!

ناهید خداکرمی نیز در تذکری مشابه به وضعیت آلودگی هوای تهران اشاره کرد.

پس از آن‌ها آرش میلانی به پدیده «مه دود» که تهران را سه روز درگیر کرده بود اشاره کرد و از استانداری خواست جلسات کارگروه آلودگی هوا را به صورت هفتگی برگزار کند.

او تاکید کرد: با وجود برقراری قرنطینه نسبی در دو هفته اول آذر ماه ۹۹، همچنان ۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و شش روز قابل قبول بوده است. در نیمه دوم آذر ماه نیز ۱۰ روز هوای ناسالم را برای گروه‌های حساس داشته‌ایم.

حسینی میلانی با اشاره به وضعیت شاخص So۲ در سه منطقه ۱۸، ۱۹ و ۲۰ گفت: غلظت So۲ در سه منطقه ۱۸، ۱۹ و ۲۰ در آذر ماه نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۸ از هشت پی‌بی‌بی به ۱۱.۷ پی‌بی‌بی رسیده که به معنای افزایش ۴۵ درصدی است. علاوه بر این، در شهر ری سه روز، در منطقه ۱۸ پنج روز و در منطقه ۱۹ به مدت هفت روز شاخص So۲ در شرایط آلایندگی قرار داشته است.

میلانی گفت: با توجه به احتمال استفاده از گازوئیل آلوده یا مازوت، به متولیان موضوع، اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تهران تذکر می‌دهم مراقبت و پایش لازم را جهت تحول سوخت پاک انجام دهند.

تعلل در اجرایی شدن صدور غیرحضوری پروانه ساختمان برای شهروندان 

محمد میرلوحی نیز بعد از آن به شهرداری تهران درباره روند کند غیرحضوری شدن صدور پروانه ساخت تذکر داد.

او گفت: او از شهردار تهران درخواست کرد تا مشخص کند که شهرداری برای غیرحضوری شدن فعالیت‌های مرتبط در داخل شهرداری چه اصلاحاتی انجام داده و ادامه داد: همچنین زمان صدور پروانه صادره در مناطق، کاربری‌های مختلف و متراژ‌های کوچک و بزرگ مشخص شود. بعلاوه درجهت ایجاد پنجره واحد و همکاری دستگاههای دولتی از قبیل ثبت اسناد، زمین شهری، وزارت نیرو در موارد حریم رود دره‌ها وخطوط انتقال و نظام مهندسی چه اقداماتی صورت گرفته است

علی اعطا نیز در ادامه از دیدار خود با پرستاران گفت و تعدادی از مشکلات آن‌‌ها را برشمرد و از ده برابر شدن آمار مهاجرت پرستاران گفت. او همچنین پیشنهاد داد که از ظرفیت حضور پرستاران در سرای محلات استفاده شود.

مجید فراهانی نیز در تذکر دیگری از لزوم توجه به نگهداشت و پاکیزگی پارک پردیسان گفت و خواست تا فضایی در شان شهروندان تهرانی ایجاد شود.

محمد سالاری، نیز با اشاره به بازگشت مصوبه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس از شورای شهر تهران خواست کارگروهی برای احیای حقوق شوراهای شهر تشکیل دهد.

در ادامه شورا وارد بررسی دستورات شد، دستور اول بررسی یک فوریت الزام شهرداری تهران به حفظ بافت ارزشمند معاصر و هویت معنوی و جبران عدم النفع مالکان قدیمی محدوده طرح بود که با ۱۳ رای موافق تصویب شد.

هاشمی: آمدیم جلوی نیم طبقه را بگیریم، کل جماران را از دست دادیم

محسن هاشمی در واکنش به این طرح گفت: آمدیم جلوی نیم طبقه را بگیریم، کل جماران را از دست دادیم. فوریت این طرح در این است که اگر فوری تصمیم نگیریم نیم طبقه را می‌سازند. در حالی که کنار این ملک یک ساختمان ۴ طبقه ساخته شده بود و باید اول آن را خراب می‌کردیم. حالا بجای یک نیم طبقه کل اتوبوس و مترو را از دست دادیم، حضور آقای حناچی را هم از دست دادیم. 

رسولی در ادامه گزارشی درباره حساب‌های درآمد و هزینه مهر و آبان و ۸ ماهه شهرداری تهران در سال ۹۹ ارائه کرد و گفت حدود ۶۲ درصد درآمدهای شهر در ۸ ماه امسال تحقق پیدا کرده است اما درآمد نسبت به سال کذشته ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده.

اعضای شورا در جریان توضیحات دستور دوم کاهش درآمد را زنگ خطری برای مدیریت شهری تلقی کردند.

دستور سوم بررسی طرح نظام نامه مشارکت و تعامل تشکل‌‌‌های غیر دولتی و مدیریت شهری بود که با قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ادامه پیدا کرد.

این طرح اما نظر مخالفان را جلب نکرد و تصویب نشد.

دستور پایانی نیز بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات پسماند بود.

در جریان بررسی این دستور پیشنهاد شد تا اصلاحیه مصوبه به کمیسیون باز گردد و مجددا بررسی شود که در نهایت این پیشنهاد از سوی اعضای شورا پذیرفته شد.