۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

بازپس‌گیری ۲۵۰هکتار زمین شهرداری از ارتش و سپاه/ ۷میلیارد تومان مابه‌التفاوت اجاره یک ملک تصرف شده!

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۴۲
کد خبر: 480298
بازپس‌گیری ۲۵۰هکتار زمین شهرداری از ارتش و سپاه/ ۷میلیارد تومان مابه‌التفاوت اجاره یک ملک تصرف شده!

رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: حدود ۲۵۰ هکتار زمین‌ شهرداری در منطقه ۲۲، از سپاه و ارتش بازپس گرفته شد. همچنین براساس جدولی که شهرداری به ما ارائه داد، فردی است که براساس قیمت روز بانک مرکزی باید برای ملکی که در اختیار گرفته بود ۷ میلیارد تومان مابه التفاوت اجاره را بپردازد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ سید محمود میرلوحی" رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران" در گفت‌‌و‌گو با اقتصاد آنلاین در پاسخ به پرسشی درباره پررنگ شدن مساله بازپس‌گیری و تعیین تکلیف املاک در اختیار غیر شهرداری طی هفته‌های اخیر و پیشرفت آن از سوی شهرداری گفت: از زمانی که این مساله پیگیری می‌شود موفقیت‌هایی را داشتیم و املاک قابل توجهی را پس گرفتیم. مشخصا در منطقه ۲۲، حدود ۲۵۰ هکتار زمین از سپاه و ارتش پس گرفته شد که اتفاق مهمی است.

او ادامه داد: ملک‌های قابل توجهی در منطقه ۷، ۳ و چند منطقه دیگر را پس گرفتیم. اما ‌این روند هنوز به کفایت نرسیده است،‌ چرا که هیچ ملکی از شهرداری نباید بی‌دلیل در اختیار نهاد،‌ سازمان و یا فرد حقیقی و حقوقی باشد،‌ مگر با مجوز شورای شهر تهران.

میرلوحی اضافه کرد: هر فرد حقیقی و حقوقی باید ملک شهرداری را کم یا زیاد برای فروش با قانون و آئین نامه مالی به فروش برسد و از طریق مزایده و قواعد قانونی تعیین تکلیف شود‌، و در غیر این صورت فقط منحصر به بند ۶ ماده ۵۵ است که باید از شورای شهر برای هر عنوان و اقدامی مجوز دریافت کند که این کار هنوز صورت نگرفته است و این نقد ما به مدیران شهرداری است و همچنان آن را دنبال می‌کنیم.

رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: اگرچه  دوستان در شهرداری می‌گویند ۴۰۰ ملک را پس گرفته‌اند،‌ اما تا وقتی که املاک شهرداری که حدود ۶۸هزار ملک است تعیین تکلیف نشود و کد ثبت اسناد دریافت نکند، مساله همچنان پابرجاست. باید قراردادهای ۸۰۰هزار متر مربع فضای تجاری در پارک‌ها و بوستان‌ها روشن شود که با تعیین تکلیف آنها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد خواهد شد.

او ادامه داد: هیاتی از جمله معاونت مالی‌، معاونت فرهنگی و مدیر دفتر آقای حناچی مامور رسیدگی به املاک شده‌اند.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که چرا به رغم آنکه سه معاونت مامور رسیدگی به املاک هستند،‌ اما روند شفاف‌سازی وضعیت املاک، بازپس‌گیری و تعیین تکلیف آنها هنوز روی ریل اصلی قرار نگرفته، اظهار کرد: قبول کردیم برخی از املاک را در ردیف فرهنگی بگذاریم و اعلام کردیم ساختمان‌هایی که بناست اجازه دهیم فعالیت کنند و  بیشتر در اختیار شخصیت‌های حقوقی هستند،‌ باید مجوز دریافت کنند و در غیر این صورت باید در اختیار معاونت اقتصادی قرار گرفته و به فروش برسد و یا به پیمانکارها برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مشارکتی تحویل داده شود.‌

رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران به املاک نجومی نیز اشاره کرد و گفت: خبرهایی از این دست که املاک در حال بازپس‌گیری است منتشر شد، ‌اما با پیگیری‌هایی که در مدت اخیر داشتیم،‌ متوجه شدیم که پرونده املاک نجومی سر به نیست شده است.

میرلوحی گفت: در نتیجه اخیرا به همکاران خود در شهرداری گفتیم که اگر بازپرس اینگونه خواسته شما چرا پیگیری نمی‌کنید. از شهرداری لیست را مطالبه کردیم و اخیرا گزارشی دادند که معلوم شد ۲۲۰ نفر در پرونده املاک نجومی دخیل بودند. مجوزی دادند که تا ۵۰ درصد به تعاونی‌های شهرداری اجازه می‌داده اما دوستان "تا" را برداشتند و ۵۰ درصد کردند. همچنین این تعاونی کارکنان شهرداری بوده است که به مدیران شهرداری هم تعمیم دادند و کسانی که هیچ نسبتی با شهرداری ندارند هم تحت عنوان تعاونی شهرداری از رانت املاک استفاده کردند. تا مواردی تا ۵۰ درصد ملک در نیاوران و جاهای مختلف زیر قیمت کارشناسی دریافت کرده‌اند. در حال یکه سازمان املاک چنین اختیاری را نداشته است.

رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران به مابه التفاوت بدهی یکی از املاک اشاره کرد و گفت: براساس جدولی که شهرداری به ما ارائه داد، فردی است که براساس قیمت روز بانک مرکزی باید برای ملکی که در اختیار گرفته بود ۷ میلیارد تومان مابه التفاوت اجاره را بپردازد. متاسفانه اخباری که داریم هنوز برای این مساله پیگیری جدی نشده است.

او ادامه داد: شهرداری باید حقوق شهرداری را مشخصا برگرداند و اقدامات حقوقی و قضائی را انجام دهد؛‌ اما متاسفانه خبری که نشان دهد اقدامات قابل توجهی در این بخش افتاده هنوز به کمیته اقتصادی داده نشده است.

رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در باره نارضایتی اعضای شورای شهر تهران از اقدامات شهرداری در اینباره گفت: ‌شهرداری باید تلاش کند تا اقدامات را به حد کفایت برساند. از سال گذشته سازمان بازرسی اعلام کرد که ۴۱ پرونده جدید مطرح شد،‌الان بیش از یک سال گذشته است و شهرداری باید آنرا پیگیری کند، من به عنوان عضو شورا تاکنون دو بار به شعبه رفتم و پیگیری کردم،‌شهرداری باید روزانه مراجعه کند و پرونده‌های شهرداری را پیگیری کنند و از دادستان بخواهند این پرونده را به جریان بیندازند.  

او ادامه داد: شهرداری باید این مساله را پیگیری کند. یکی دیگر از مدیران قبلی نیز در ارتباط با پرونده املاک نجومی دستگیر شدند و می‌گویند یک کمد پرونده از او وجود دارد.

میرلوحی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم تحقق درآمدهای شهرداری و انتقاد جدی اعضای شورا به گزارش خزانه دار  و اظهارات برخی مبنی بر موج سواری شهرداری بر شرایط اقتصادی موجود در حالی که رییس شورا معتقد است حتی از پیاده‌روهای تهران هم می‌شود طلا به دست آورد، گفت: بحث منابع پایدار از قبل حضور ما در شورا مورد توجه قرار گرفت و مشخصا اعلام کردیم که نمی‌شود با شهرفروشی شهر را اداره کرد. شهر تهران خیلی ظرفیت دارد و می‌توان از ظرفیت‌های این شهر به درآمد رسید. شورا و نظر جمع این بود که می‌شود ۳۰ هزار میلیارد بودجه را تامین کرد و آنرا به تصویب رساند. به رغم آنکه شرایط با شیوع کرونا متفاوت شد‌،اما باید بگویم امروز هم این اتفاق شدنی است.

او ادامه داد: بسته محرک اقتصادی بدین منظور تدبیر شد. براساس گزارش خزانه‌دار ۷۰ درصد درآمد شهرداری محقق شده است. می‌توانیم امیدوار باشیم شهرداری می تواند در ادامه بودجه را محقق کند.