۰ نفر

محسن هاشمی؛

مدیران شهری برای پیگیری مطالبات حمل و‌نقل عمومی دم دفتر وزرا بخوابند/ نمی‌دانم چرا دولت‌ها به این موضوع بها نمی‌دهند

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۳
کد خبر: 462454
مدیران شهری برای پیگیری مطالبات حمل و‌نقل عمومی دم دفتر وزرا بخوابند/ نمی‌دانم چرا دولت‌ها به این موضوع بها نمی‌دهند

رییس شورای شهر گفت: معاون حمل و نقل‌، معاون مالی و شهردار باید بروند صبح تا شب دم دفتر وزرا بخوابند و تا صبح خانه نروند تا این مطالباتشان را از دولت نقد کنند.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: امروز گزارش رابط شورایاری منطقه ۱۸ را داشتیم و گزارش مبسوطی از طرح‌ها و پروژه‌ها ارائه دادند و لازم است به نظرات اعضای شورایاری‌ها توجه شود تا باعث رضایت‌مندی منطقه شود. به ویژه پروژه شهید بروجردی، طرح راه‌ آهن نیلوفری و داشتن حداقل چهار کیلومتر مترو در منطقه با چند ایستگاه خواسته‌های مهمی بود که امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا این خواسته‌ها اجرایی شود.

او در پاسخ به این سوال که خط ده مترو تا چند روز دیگر کلنگ‌‌زنی می‌شود و یکی از اعضای هیات دولت کلنگ‌زنی خواهد کرد،‌ آیا دولت کمکی در این زمینه خواهد کرد یا خیر؟ گفت: براساس قانون دولت اجازه دارد ۵۰ درصد هزینه‌های مترو را پرداخت کند و وقتی کلنگ بزنند این اجازه مقداری قوی‌تر خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: کلنگ مترو از سال ۵۶ خورده است و از همان موقع دولت وقت به مترو کمک کرد و هر دولتی نیز به مترو کمک کرده است.  در زمان آقای موسوی به بانک‌ها دستور داده شد با مترو قرار داد ببندند و وام در اختیار انها قرار دهند. در دولت آقای هاشمی هم وام و هم ارز در اختیار مترو قرار گرفت و در دولت آقای خاتمی نیز همینجور و مترو در بودجه کشوری قرار گرفت.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در دولت آقای روحانی نیز بودجه‌هایی تصویب کردند و هم اوراق مشارکت را تصویب کردند که به مترو می‌دهند. می‌دانید که ۵۰ درصد بازپرداخت اوراق مشارکت با دولت است و ۲هزار و ۵۰۰ میلیاردی که طی دو سال گذشته از محل اوراق مشارکت در اختیار شهرداری قرار گرفته است، بازپرداخت نصف آن برعهده دولت است. از طرفی دو میلیارد یورو برای تامین واگن برای کل قطار شهری‌ها منظور شده است که بازپرداخت آن با تضمین دولت است.

هاشمی تاکید کرد: باید این توانایی را داشته باشیم که مصوبات مثبت دولت را نقد کنیم. می‌گوییم دولت کمک نکرده است،‌اما مصوباتی دارد که باید پیگیری جدی و نقد شود.  دولت باید یک سوم یارانه بلیت مترو و اتوبوس‌ را پرداخت کند. اگرچه که بخشی از آنرا با تاخیر پرداخت می‌کند. در بودجه اتفاق دیگری نیز رخ داد و از محل صرفه‌جویی سوخت،‌ ۱۰ سنت نیز باید پرداخت کنند و تاکنون ۱۶۰ میلیارد نیز پرداخت کرده‌اند. اینگونه نیست که دولت کمک نکند،‌ بلکه می‌گوییم کمک دولت کم است.

او با اشاره به سدسازی و نیروگاه‌سازی توسط دولت گفت: دولت اکنون سد و نیروگاه می‌سازد و توقع ما این است که به پروژه‌های مترو هم نگاه کند و بودجه‌های کلان به آن تخصیص دهد.  توسعه مترو باعث می‌شود مصرف سوخت پایین بیاید که به نفع دولت است و رضایتمندی بسیاری برای مردم ایجاد می کند و این وسیله حمل و نقلی عدالت محور است  و باید در کلانشهرها از آن حمایت شود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: نمی‌دانم چرا دولت‌ها این موضوع را درک نمی‌کنند و به آن بها نمی‌دهند.

هاشمی در ادامه به شوخی گفت: البته حتی برخی شهرداران مناطق و شهردار تهران هم اهمیت این موضوع را درک نمی‌کند.

او در پاسخ به این سوال که نقدهای اخیر به شهرداری را تا چه اندازه هدفمند می‌دانید؟ گفت: دولت‌ها معمولاً در سال‌های آخر دچار بحران نقد می‌شوند و فعالیتشان کند می‌شود و یک کندکاری بروکراتیک در سیستم‌ها ایجاد می‌شود، تذکر رهبری  هم برای جلوگیری از این مساله بود. ما باید تا روز آخری که نشستیم فرض کنیم روز اول است و تمام وقتمان را بگذاریم و کارهایی را که شروع کردیم به نتیجه برسانیم و تلاش خود را مضاعف کنیم.

رئیس شورای شهر با اشاره به توقف احداث بزرگراه بروجردی گفت: ما در شهرداری زحمت این پروژه را کشیدم چرا در پروژه شهید بروجردی که برای آن زحمت کشیدیم آن ۴ ملک را تملک نکنیم و  افتتاح آن برای دوره بعدی مدیریت شهری می‌ماند.

او  در پاسخ به این سوال که دولت با تامین سه هزار دستگاه اتوبوس موافقت کرده است گفت: مصوبات دولت بخشی از سیستم بروکراتیک کشور است، مصوبه دولت موجود است و باید در  شهرداری برای نقد کردن این پول اقدام کنند. این نقد به شهرداری تهران وارد است که مصوبات دولت را که خیلی مهم است، ‌مانند یک میلیارد دلار برای واگن یا اتوبوس‌های برای تهران که مجموعا ۴۰ هزار میلیارد تومان به نرخ امروز است را پیگیری کند.

هاشمی ادامه داد:  باید این ملکه ذهن مدیران شهرداری چه معاون حمل و نقل‌،چه معاون مالی و چه خود شهردار شود. اصلا اینها باید بروند صبح تا شب دم دفتر وزرا بخوابند و تا صبح خانه نروند تا این پول‌ها را نقد کنند.

هاشمی در ادامه به شوخی گفت: چون گفتند دولت را نقد نکنیم خودمان را نقد می‌کنیم و برعکس عمل می‌کنیم.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص واگن‌سازی گفت: مصوبه ۶۳۰ واگن قراردادی  بین سازمان شهرداری‌ها، چینی‌ها، واگن‌سازی تهران و دولت بسته شده‌است. این مصوبه تأمین اعتبار و فایناس شده و بانک مرکزی به چین اعلام کرده و هیأتی باید به چین برود و این را مؤثر کند.  قطار ملی هم قرار شد تا پایان سال تکمیل شود اگر مدیران شهرداری پیگیری کنند و بودجه‌ای تامین شود،‌ اولین واگن‌های ملی هم بیاید بیرون.