۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

عوارضی که تامین اجتماعی برای بیمه کارگری می‌گیرد، صرف کمبود بودجه دولت می‌شود!

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 358894
عوارضی که تامین اجتماعی برای بیمه کارگری می‌گیرد، صرف کمبود بودجه دولت می‌شود!

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد جدی نسبت به عملکرد سازمان تامین اجتماعی در دریافت حق بیمه کارگری گفت: هیچ رقمی از مبالغ دریافتی صرف بیمه کارگران ساختمانی نمی‌شود و تامین اجتماعی کسری بودجه خود را از آن تامین می‌کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر دریافت می‌لیونی عوارض توسط تامین اجتماعی از مالکان بر سر بیمه کارگری و اختلاف شهرداری‌‌ها با این سازمان به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: انتقاد ما به سازمان تأمین اجتماعی و مصوبه مجلس است که مورد تصویب و  تأیید شورای نگهبان هم قرار گرفته است.  متولیان امر بدون توجه به محتوای این مصوبه، شهرداری‌ها را ملزم کردند که درصد قابل توجهی از عوارضی که در فرایند صدور پروانه توسط شهروندان و متولیان ساخت و ساز داده می‌شود، تحت عنوان بیمه کارگری دریافت و از سوی سازمان تأمین اجتماعی وصول شود.

او ادامه داد: اما در بررسی‌ها، ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ رقمی از این مبلغ دریافتی بسیار قابل توجه، صرف این عنوان مصوبه که در اصل پرداخت حق بیمه کارگرانی است که در ساخت وساز ساختمان‌ها کار می‌کنند، نمیشود بلکه صرفا دولت برای تأمین کمبود بودجه خود در سازمان تأمین اجتماعی علی‌الرغم ظرفیتهای مادی و مالی فراوانی که این سازمان دارد، از جمله شستا، این عوارض را از جامعه شهری، آن هم توسط یک نهاد عمومی مثل شهرداری تهران دریافت می‌کند.

سالاری اضافه کرد: اگر واقعا این عوارض دریافتی قرار بود که در حوزه خودش که پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی است، صرف شود، قطعا شورا و شهرداری تهران نه تنها مخالف نبودند بلکه کاملا موافق بودند. بحث ما این است که ما به عنوان عامل وصول این درآمد عمل می‌کنیم؛ اما هیچ گونه دخالت و نظارتی بر هزینه کرد آن نداریم و این عوارضی که از جامعه شهری دریافت می‌شود، آیا برای شهر تهران هزینه می‌شود یا در شهرهای دیگر هزینه می‌شود. این یک مسئله است که به لحاظ قانونی هم اشکال دارد؛ اما نمیدانم چطور دوستان شورای محترم نگهبان آن را تصویب کردند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر قرار است به هر نحوی عوارضی در محدوده یک شهر از شهروندان یا بخشی از شهروندان آن شهر دریافت شود، باید در راستای تسهیل‌گری و آسایش و رفاه همان شهر به ویژه کارگران ساختمانی که قشر آسیب پذیر هستند، هزینه شود، گفت: اما متأسفانه دوستان وزارت کار و رفاه و تأمین اجتماعی، هیچ گونه پاسخگویی هم در این باره ندارند. این نوعی فریب دادن مردم است که ما قانونی را تصویب کنیم که به موجب آن به عنوان پرداخت حق بیمه کارگران هزینهای دریافت شود، شهرداری را هم مکلف به اجرای این قانون کنیم؛ اما نمایندگان آن در شورای شهر و مسئولان و مدیران شهرداری تهران که هم باید پاسخگوی حاکمیت باشند هم مردم، هیچ گونه نظارتی بر و اطلاعی از نحوه هزینه کرد آن نداشته باشند.

سالاری در پایان تاکید کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات و چالشهایی که در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، در نتیجه سوء مدیریت و ناکارآمدی است، اگر نه سازمان تأمین اجتماعی با حجم قابل توجه دریافتی‌هایی و املاکی که در کشور دارد باید یکی از سازمانهای موفق کشور باشد. پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم، این مسئله در کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. با هماهنگی‌هایی که داریم انجام می‌دهیم، سعی داریم به عنوان نمایندگان مردم در این کمیسیون‌ها حضور پیدا کنیم و انشا الله بتوانیم نمایندگان مجلس را مجاب کنیم که در خصوص نحوه دریافت و هدفمند کردن هزینه‌کرد این دریافتی‌ها تصمیمات درستی اتخاذ کنند.