۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مخالفت شهرداری تهران با طرح توسعه مجلس/ همسایگان خانه ملت، هنوز پایان کار نگرفته‌اند

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 334475
مخالفت شهرداری تهران با طرح توسعه مجلس/ همسایگان خانه ملت، هنوز پایان کار نگرفته‌اند

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران می‌گوید، مدیریت شهری مخالف طرح توسعه مجلس است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ طرح توسعه مجلس یا همان پردیس بهارستان سه دوره قبل کلید خورد. طرحی که با مالکیت خیابان مردم آغاز شد و خانه‌های زیادی را تحت تاثیر توسعه‌طلبی خود قرار داد. با گذشت نزدیک به 8 سال از شروع بحث‌های مربوط به توسعه فیزیکی مجلس، علاوه بر مشخص نشدن محدوده جغرافیایی، هنوز شهرداری و ساکنان محله با اجرای کامل آن موافقت نکردند و کارگاه ساختمانی بهارستان، نیمه‌کاره باقی مانده است.

 پردیس بهارستان با مساحتی بالغ بر۶۰ هکتار در قلب منطقه ۱۲ تهران قرار دارد.  توسعه‌های آتی مجلس و کاربری‌های وابسته به آن در قالب یک طرح جامع سه بعدی پیش‌بینی شده است. در حال حاضر نیز بخش اصلی پردیس که صحن و فضاهای اطراف آن است، به بهره‌برداری رسیده است.

بر اساس برآوردی که در سال ۱۳۸۹ برای تملک و ساخت طرح پردیس بهارستان شده است، هزینه تملک املاکی که در مالکیت شخصی قرار داشته ۱۶۱۲۷۵۴۷۲۳۵۰۰ ریال بوده و هزینه ساخت ۱۷۸۵۱۵۹۰۰۰۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده که مجموع هزینه تملک و ساخت آن در سال ۳۳۹۷۹۴۹۷۲۳۵۰۰ ریال محاسبه شده است.

بر اساس نقشه‌های طرح اصلی پردیس بهارستان، ساختمان شورای نگهبان به این مجموعه افزوده خواهد شد. همچنین در طراحی ابتدایی این مجموعه مقرر شده زیرگذری در میدان بهارستان ساخته شود؛ علت این کار بر اساس طرح سوم مرداد ۱۳۸۹، جابه‌جا کردن بار ترافیک از خیابان شهید مصطفی خمینی که از میدان بهارستان عبور می‌کند، به زیر زمین عنوان می‌شود.

جالب است بدانید؛ در طرح پردیس بهارستان بخش بزرگی برای واحدهای مسکونی نمایندگان در نظر گرفته شده است. بر اساس طرحی که ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ تهیه و تنظیم شده، در بخش جنوبی پردیس و در کنار کتابخانه جدید بهارستان، ساختمان‌هایی در سه طبقه و متراژ ۲۶۹۶۳ متر به انضمام ۸۹۹۰ متر فروشگاه برای سکونت نمایندگان در نظر گرفته شده است.

سال ۸۳ و زمانی که مجلس به ساختمان جدیدش در نزدیکی میدان بهارستان منتقل شد، کمتر کسی تصور می‌کرد این ساختمان با این ابعاد قرار باشد پا را فراتر از ۲۵ هزار متر بگذارد اما بعد از چند سال زمزمه‌های توسعه آن به گوش رسید و کم‌کم سر و کله اسکلت‌های بتنی و چند طبقه در اطراف مجلس بهارستان، یعنی دیوار به‌ دیوار ساختمان مجلس مشروطه و مدرسه عالی شهید مطهری پیدا شد؛ ساختمان‌هایی که ابتدا قرار بود دفاتر کار نمایندگان و محل کمیسیون‌های تخصصی مجلس باشند، در فضایی بزرگ‌تر از دفاتر کوچک فعلی.

اما کمی بعد در ضلع جنوبی محوطه نیز اسکلت‌های دیگری قد برافراشتند. این‌ بار ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد و مرکز پژوهش‌ها، مراکزی بودند که روی تابلوی نصب‌ شده در مقابل این اسکلت عظیم نوشته شدند اما اکنون درست پشت همین بنای غول‌پیکر بتنی و نیم‌ساخته، کوچه، پشت کوچه و محله، پشت محله تخریب شده و این‌ بار می‌گویند قرار است برای نمایندگان مجلس در اینجا، منازل مسکونی ساخته شود. این پروژه‌ها که از دو دوره قبل شروع شده‌ و کم‌کم توسعه یافته‌اند اما هنوز نیمه‌کاره‌اند.

 طرح توسعه مجلس از مجلس هشتم کلید خورد و ساختمان‌های اطراف برای اجرای این طرح تملک شده و حتی برخی ساخت‌ و سازها نیز شروع شده اما به علت کمبود بودجه کمی با وقفه مواجه شده است.

این در حالی‌ است که «تملک» و «تخریب»ها، انتقاد حامیان میراث فرهنگی و گردشگری را به دنبال داشته و بخشی از بافت تاریخی این منطقه در این بین آسیب دیده است. حامیان توسعه بناهای مجلس چندان به این موضوع توجه نمی‌کنند.

شهرداری مخالف طرح توسعه مجلس است

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره سرانجام طرح توسعه مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: طرح توسعه مجلس یک بحث کالبدی دارد که مشاور مجلس بر روی آن کار می‌کند. بحث دیگر اضافه شدن زمینی به مجلس است. از آنجایی که تعداد زیادی املاک مردم در محدوده این زمین قرار دارد و نتوانستند هنوز  پروانه بگیرند، ما به عنوان شهرداری نظرمان این بود که این طرح ملغی شود.

وی ادامه می‌دهد: طرح توسعه مجلس براساس رای کمیسیون ماده 5شکل گرفت و اخذ پروانه برای املاکی که در آن محدوده بودن به مشکل برخورد. به همین دلیل دوباره باید این طرح به کمیسیون ماده 5 ارجاع داده شود که یا تصویب کنند نیازی به توسعه مجلس نیست و یا محدودیت‌های ملک‌های مجاور را از میان بردارند.