۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پاسخ احمدی نژاد به اینکه؛ چرا همه سهام عدالت ندارند؟

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۵
کد خبر: 529841
پاسخ احمدی نژاد به اینکه؛ چرا همه سهام عدالت ندارند؟

رییس جمهور سابق ایران گفت: من می‌خواستم به 100درصد مردم سهام عدالت بدهم؛ اما مجلس مانع‌تراشی‌های زیادی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمود احمدی‌ نژاد در برنامه اقتصاد دو صفر، که کاری است با تلاش اقتصاد آنلاین و در آن سعی شده تا به ظاهر و باطن سیاست‌های اقتصادی، برنامه‌ها، ایده‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصادی هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری1400 بپردازد، حضور یافت.

 

سهام عدالت یکی از مسایلی است که در دوره محمود احمدی‌ نژاد آغاز شد و اکنون با گذشت چندین سال، همچنان حواشی بسیاری به دنبال دارد و عده‌ای از اینکه سهام عدالت ندارند، ناراضی هستند؛ از این رو، سهام عدالت از مباحث اصلی مورد بررسی در این گفت‌وگو بود.

احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو اظهار داشت: وقتی دولت ما تشکیل شد، سیاست‌های اصل44 ابلاغ شو دولت ما بلافاصله لایحه تعیین کرد تا آن را قانونمند کند. ما در آن لایحه اجازه ندادیم نهادهای عمومی خریداری کنند ولی مجلس آن را اضافه کرد. ما 40هزار میلیارد تومان به سهام عدالت دادیم. حدود 40هزار میلیارد تومان هم به نهادهای عمومی بابت بدهی‌ها داده شد؛ بخشی نیز بابت بدهی‌های بخشی خصوصی با تصویب مجلس داده شد؛ مقداری نیز در بورس و فرابورس بسیار شفاف واگذار شد. من دفاع می‌کنم اما خود نقشی در آن نداشته‌ام.

وی افزود: من در مورد هیچ واحدی تصمیم نگرفتم که واگذار کنیم یا خیر. دولت ما اصولا هر تصمیمی گرفته، قبلا پیش‌بینی‌هایش را کرده است؛ ماه‌ها مطالعه می‌شد که آیا یک پروژه لازم است یا خیر. عمده کسری بودجه، برای این بود که سقف بودجه بالا می‌رفت ولی منابع نداشتیم. دولت مشکل منابع نداشت اما فشار تقاضا از ناحیه نمایندگان بودجه را بالا می‌برد و منابع غیرواقعی تبدیل می‌کند. ایده سهام عدالت در ایران از خود من بود و می‌خواستم به 100درصد دهیم.

رییس جمهور پیشین ایران با تاکید بر اینکه من می‌خواستم سهام عدالت برای کل مردم به طور مساوی باشد اظهار داشت: ما گفتیم به دو دهک تحت حمایت نهادهای حمایتی، ارفاق کنیم و پولی نگیریم ولی این اتفاق نیافتاد و فرض بر این گذاشته شد که انحراف این دو دهک کم است و مجانی بدهیم و به بقیه ده ساله بدهیم و از محل سود برگردانیم؛ ما پیشنهادی دادیم و موافقت نشد؛ من به رهبری نامه نوشتم و رهبری با شش دهک موافقت کردند. ولی واقعا من می‌خواستم 100درصد باشد. سپس ما گفتیم این 60درصد، در هر استان شرکت تاسیس شود و استان‌ها باهم جمع شوند و کل کشور یک مجموعه؛ یعنی از اول اعتقاد ما این بود که به خود مردم واگذار شود و شرط گذاشتیم به میزانی که اقساط پرداخت می‌شود، آزاد شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس آمد و گفت حق ندارید 50درصد را به مردم دهید و 100درصد باید به اقساط برود گفت: مجلس مانع‌تراشی کرد و دولت بعد از ما نیز در دست خود گرفت. اجرایی‌نشدن تصمیمات ما به موانع تصمیم‌گیری در کشور باز می‌گردد؛ موانع از تصمیم‌گیرانی که تصمیماتشان قانونی است. برای مثال ما قانون مالیات‌ها را اصلاح کردیم و مدت‌ها وقت گذاشتیم تا لایحه مالیاتی شسته رفته داشته باشیم. این لایحه 169لایحه‌ای با 5ماده اصلی به مجلس رفت. بسیاری از نمایندگان اصلا متوجه نشدند چه شد.