۰ نفر

شایع ترین بیماری های فصل بهار را بشناسید

۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 710633
شایع ترین بیماری های فصل بهار را بشناسید

فصل بهار با تمام زیبایی‌های ظاهری‌اش، کلکسیونی از بیماری‌های فصلی است که ممکن است نادیده گرفته شوند و مشکلاتی در بر داشته باشند که مانع از لذت بردن از این فصل زیبا شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین؛  فصل بهار با تمام زیبایی‌های ظاهری‌اش، کلکسیونی از بیماری‌های فصلی است که ممکن است نادیده گرفته شوند و مشکلاتی در بر داشته باشند که مانع از لذت بردن از این فصل زیبا شوند.

شروع فصل بهار برای بسیاری از افراد، با «آلرژی» همراه است. متأسفانه بهترین زمان برای بروز بیماری‌ و آلرژی نیز همین فصل است. دلیل افزایش آلرژی در بهار، گل دادن درختان و گیاهان و پراکنده شدن گرده‌ها توسط باد و ورود به بینی، چشم و ریه‌های ماست. علائم آلرژی شامل تورم و تولید مخاط در بینی، قرمزی، سوزش و خارش در چشم، تورم، خس‌خس سینه و تولید مخاط در ریه‌ها می‌شود.

فهرستی از بیماری‌های رایج بهاری و نکات مرتبط با آنها در این مطلب گردآوری شده است:

آسم

در فصل بهار، به ویژه در فضای باز، محرک‌های آسم مانند گرده گل، تغییرات دما، کودها و سم‌های دفع حشرات بیش از پیش ممکن است موجب آزار بیماران مبتلا به اسم شود. محرک‌های داخلی مانند گرد و غبار منزل یا بوی مواد شیمیایی پاک‌کننده نیز می‌توانند علائم آسم را شدت ببخشند. این علائم شامل سرفه، تنگی نفس و خس‌خس سینه است. آسم در برخی موارد ممکن است بسیار خطرناک باشد؛ بنابراین مهم است که این بیماری را جدی بگیرید و تا جایی که ممکن است در معرض محرک‌ها نباشید.

راینوویروس

در فصل بهار به دلیل هوای ناپایداری که دارد، سرماخوردگی یک بیماری رایج است؛ راینوویروس‌هایی که علت نیمی از سرماخوردگی‌ها هستند، در این فصل به راحتی منتقل می‌شوند. شستن مرتب دست‌ها و اجتناب از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیار مهم است.

آنفلوانزا

متأسفانه، آنفلوانزا حتی با گرم‌تر شدن هوا هم کاهش نمی‌یابد و به عبارتی ویروس‌های آنفلوانزا به راحتی در رطوبت زندگی می‌کنند. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، لازم است به طور مرتب دست‌ها را بشویید تا مانع از تکثیر ویروس و ورود آن به بدن خود شوید.

لایم

کنه‌های ناقل بیماری لایم، هوای گرم و مرطوب بهاری را ترجیح می‌دهند و این موجودات کوچک در فصل بهار فعال‌ترند. مهم‌ترین علائم بیماری شامل تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی است. برای مبتلا نشدن به این بیماری کافی است هنگامی که در طبیعت هستید، با پای برهنه روی سبزه‌ها و گیاهان راه نروید و ترجیحاً هنگام گذراندن وقت در فضای باز از اسپری‌های دافع کنه استفاده کنید.

گاستروانتریت

گاستروانتریت نوعی بیماری ویروسی است که اصطلاحاً آنفلوانزای معده نام دارد. در اصل گاستروانتریت ویروسی ارتباطی به آنفلوانزا ندارد. در بیماری آنفلوانزا سیستم تنفسی، ریه، بینی و گلو تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند اما در گاستروانتریت ویروسی، معده و روده‌ها درگیر می‌شوند.

شستن صحیح دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کلیدی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های معده است. برای سهولت در این کار، بهتر است یک ماده ضدعفونی‌کننده در دسترس داشته باشید.

علائم گاستروانتریت ویروسی شامل این موارد است: اسهالی آبکی که معمولا خونی نیست؛ اسهال خونی نشان‌دهنده شرایط عفونی شدیدتری است. کرامپ و دردهای شکمی، تهوع، استفراغ یا هر دو، در بعضی موارد سردرد یا درد ماهیچه‌ای و تب با درجه پایین.

گلودرد استرپتوکوکی

آلرژی‌های بهاری در برخی افراد سبب بروز گلودرد می‌شوند. اگر تجربه گلودرد داشته‌اید، می‌دانید که پیشگیری چقدر مهم است. برای احتیاط بیشتر در مکان‌های عمومی دستمال‌های ضدعفونی‌کننده و ضدعفونی‌کننده‌های دست همراه خود داشته باشید، زیرا گلودرد استرپتوکوکی به راحتی از طریق سرفه، عطسه و دست زدن به اشیایی که ممکن است حاوی بزاق فرد مبتلا باشد، منتقل می‌شود.

ورم ملتحمه آلرژیک (چشم صورتی یا قرمز)

ورم ملتحمه چشم می‌تواند در اثر حساسیت به آلرژن‌های مختلف ایجاد شود. در بسیاری از موارد افرادی که دچار التهاب ملتحمه چشم شده‌اند، در اثر آلرژی‌هایی مانند تب یونجه یا سایر عوامل آلرژی‌زا به این عارضه دچار می‌شوند. در چنین مواردی با کنترل آلرژی و از بین رفتن حساسیت فصلی، از ورم ملتحمه چشم نیز کاسته می‌شود.

آلرژن‌هایی که باعث تحریک و در نهایت ایجاد ورم در ملتحمه چشم می‌شوند، عبارتند از: کپک، شوره حیوانات و گردوغبار.

آلرژی به حشرات

اکثر افرادی که توسط حشرات گزیده می‌شوند، از درد، قرمزی، خارش و تورم جزئی در ناحیه اطراف گزش یا نیش رنج می‌برند که یک واکنش طبیعی است. این مسئله ظرف چند ساعت یا چند روز بهبود می‌یابد و بدن واکنش آلرژیک شدیدی نشان نمی‌دهد. البته یک واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) علائمی را ایجاد می‌کند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و بدون درمان فوری ممکن است منجر به مرگ شود. آنافیلاکسی معمولاً با علائمی همچون ضایعات پوستی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است.