۰ نفر

سردی کردن چیست و چه راه حلی دارد؟ + خوراکی هایی که طبع سرد دارند

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۵۳
کد خبر: 706876
سردی کردن چیست و چه راه حلی دارد؟ + خوراکی هایی که طبع سرد دارند

سردی کردن چیست و برای درمان فوری سردی شدید چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟ زمانی که چنین سوالاتی مطرح می‌شوند، قطعا افراد در پی مشاهده یک سری از علائم‌، به دنبال راهکارهایی برای درمان فوری سردی شدید می‌گردند.

سردی کردن چیست و علت و تغذیه پیشگیری آن کدام است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، اینکه بتوانید به خودی خود، تشخیص درستی از علائم سردی کردن داشته باشید، کاملا غیر منطقی است؛ چرا که علائمی که افراد در پی سردی کردن، مشاهده می‌کنند، ممکن است به دلایل مختلفی، در بدن انسان رخ داده باشند.

اما در عین حال، تشخیص سردی کردن و علائم مربوط به آن، غیر ممکن هم نیست؛ چرا که بسیاری از افراد پس از مصرف خوراکی‌هایی با مزاج سرد، احساس سردی کردن را تجربه می‌کنند.

در این مقاله  قصد داریم به بررسی سردی کردن و علائم مربوط به آن بپردازیم. علاوه بر این، بهترین روش‌های درمانی این بیماری را نیز معرفی خواهیم کرد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

سردی کردن چیست و چه علائمی دارد؟

اصطلاح “سردی کردن” تعریف دقیق و مشخصی ندارد. به عبارتی دیگر، زمانی که یک فرد بعد از مصرف بیش از حد خوراکی‌هایی با طبع سرد، دچار دل‌درد، دل‌پیچه و حالت تهوع شود، می‌گوییم سردی کرده است! سردی کردن بیشتر در فصل‌های بهار و تابستان رخ می‌دهد.

واقعیت این است که بیشتر از این نمی‌توانیم به تعریف سردی کردن بپردازیم! تنها یک قطعیت درباره این موضوع وجود دارد: مصرف برخی از خوراکی‌ها و مواد غذایی، باعث می‌شود فرد احساس سردی داشته باشد.

بنابراین در ادامه این مقاله، به معرفی خوراکی‌هایی می‌پردازیم که از طبع سرد برخوردار هستند و مصرف آن‌ها، احتمال سردی کردن را افزایش می‌دهد.

کدام خوراکی ها باعث سردی کردن می‌شوند؟

متاسفانه اطلاعاتی که در رابطه با خوراکی‌های سرد طبع هم در دسترس هستند، کاملا تجربی بوده و منبع علمی ندارند. اما بر اساس تجربه، به نظر می‌رسد مواد غذایی زیر، دارای طبع سرد بوده و مصرف زیاد آن‌ها، منجر به سردی کردن می‌شود.

لبنیات

از میان خوراکی‌های مزاج سرد، ابتدا به سراغ لبنیات‌ها می‌رویم که مزاجی سرد و خشک دارند. از نظر مزاج شناسی در طب سنتی اگر مزاج شما با لبنیاتی همچون ماست، شیر، دوغ، کشک، خامه و… سازگار نیست، مصرف آن‌ها را تا حد امکان کاهش دهید.

سعی کنید در هنگام مصرف پنیر، از گردو و  هنگام مصرف دوغ، از نعناع و پونه، کاکوتی و… استفاده کنید. استفاده از موادهای مصلح به همراه خوراکی‌های مزاج سرد، به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده‌تر به مصرف این دسته از مواد بپردازید.

در ادامه تعدادی از مصلح‌های سازگار با لبنیات‌هایی که مزاج سرد دارند را برای شما عزیزان ذکر خواهیم کرد:

پنیر با گردو ( مصرف پنیر با آویشن و نعناع خشک نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد.)

درمان دل درد صبحگاهی با طب بوعلی

خامه با عسل

سرشیر با عسل

شیر پاستوریزه با عسل

کشک با پونه کوهی، سیر و نعناع خشک

ماست و دوغ را نیز می‌توانید با پونه و نعناع خشک و یا حتی کاکوتی، سیر، زیتون و سیاه دانه مصرف کنید، تا از سردی کردن، پس از مصرف این دسته از لبنیات‌ها در امان بمانید.

بنابراین اگر بعد از مصرف لبنیات دچار سردی می‌شوید، سعی کنید برخی از افزودنی‌ها را در کنار آن‌ها میل کنید. این اتفاق باعث تعادل سردی و گرمی شده و شما را از دست سردی کردن، در امان نگه‌ می‌دارد.

ریشه‌های خوراکی

بر اساس تجربه ثابت شده است که در میان ریشه‌های خوراکی، تنها سیب زمینی داری طبع سرد است. سایر ریشه‌ها طبع گرم دارند و می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

از آن‌جایی که سیب زمینی یکی از بخش‌های اصلی رژیم غذایی کشورمان است، حذف آن تقریبا غیرممکن است. با این‌حال، اگر بعد از مصرف سیب زمینی علائم سردی کردن را تجربه می‌کنید، می‌توانید از مصلح‌هایی مانند آویشن، دارچین و زنجبیل استفاده کنید.

صیفی‌جات و میوه‌ها

برای بررسی طبع صیفی جات و میوه‌ها، باید آن‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان اولین میوه، به سراغ توت می‌رویم.  به نظر می‌رسد که برخی از انواع توت دارای طبع سرد بوده و تعدادی از آن‌ها، طبع گرم دارند!

از میان انواع توت‌ها، تمشک و شاه‌توت مزاجی سرد و خشک دارند و توت فرنگی مزاجی سرد و تر دارد. در صورتی که بعد از مصرف این توت‌ها احساس سردی کردن دارید، می‌توانید در کنار آن‌ها، از عسل استفاده کنید.

نکته: توت سفید طبع گرم دارد و می‌توانید بدون هیچ نگرانی در رابطه با سردی کردن، این میوه خوشمزه را میل نمایید.

انواع مختلف خیار هم مانند توت، طبع متفاوتی دارند. خیار بوته‌ای جزو صیفی‌هایی است که طبع سرد دارد و خیار چنبر، مزاجی گرم‌ و تر دارد. از این رو به افراد سرد مزاج توصیه می‌کنیم که به جای مصرف خیار بوته‌ای، از خیار چنبر استفاده کنند. این عزیزان همچنین می‌توانند خیار بوته‌ای را با مویز و نمک و… صرف کنند تا دچار سردی نشوند.

طبع و مزاج گوجه‌فرنگی هم سرد است. اگر می‌خواهید بعد از مصرف این ماده لذیذ و پرطرفدار دچار سردی نشوید، حتما از روغن زیتون و نمک استفاده کنید.

علاوه بر خیار و گوجه فرنگی، کدو و هندوانه نیز، طبعی سرد و تر دارند. تنها مصلح هندوانه که می‌توانیم به شما معرفی کنیم، عسل است و برای کدو هم مصلح‌های زیادی همچون زیره، آبغوره، نمک، روغن زیتون، نعناع و فلفل وجود دارند.

ذغال اخته، آلبالو، ازگیل و زالزالک هلو، شلیل، زردآلو، شفتالو و… از دیگر میوه‌هایی هستند که طبع سرد دارند. اگر در فصل تابستان احساس سردی کردن می‌کنید، مصرف این میوه‌ها را تا حد امکان، کاهش دهید.

گوشت‌ها

اگرچه بسیاری از گوشت‌ها طبع گرم دارند، اما در میان آن‌ها، گوشت ماهی، بز، قلوه و حتی سیرابی دارای طبع سرد هستند. بر خلاف تصور بیشتر افراد، گوشت گوساله طبع سرد ندارد و می‌توانید با خیال آسوده، به مصرف آن بپردازید.

در مصرف گوشت‌هایی با طبع سرد و برای جلوگیری از سردی کردن، می‌توانید از مصلح‌های زیر استفاده کنید:

از مصلح‌های پیشنهادی برای به تعدیل رساندن مزاج گوشت ماهی، می‌توان انواع ادویه‌های گرم، روغن کنجد، روغن بادام شیرین، زنجبیل و آویشن اشاره کرد.

زنجیل و دارچین از مصلح‌هایی هستند که علاوه بر متعادل ساختن مزاج انواع خوراکی‌ها، می‌تواند به تعدیل مزاج سیرابی نیز کمک کنند.

پس از مصرف گوشت بز نیز می‌توانید، با مصرف خرما، مزاج آن را به تعادل برسانید.

کباب کردن قلوه، راهی پیشنهادی برای تعدیل مزاج آن محسوب می‌شود.

کلام آخر

سردی کردن یک اختلال شایع است که معمولا با احساس دل درد، دل پیچه و گاها حالت تهوع همراه است. شناخت خوراکی‌هایی با طبع سرد و روش درست مصرف آن‌ها، می‌تواند تا حد زیادی از دچار شدن افراد به سردی، جلوگیری کند.

در این مقاله به بررسی سردی کردن، خوراکی‌هایی با طبع سرد و روش‌های جلوگیری از ابتلا به این وضعیت پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.