۰ نفر

آیا قهوه می تواند از کرونا جلوگیری کند؟

۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۹:۵۶
کد خبر: 678849
آیا قهوه می تواند از کرونا جلوگیری کند؟

آیا مصرف یک فنجان قهوه می‌تواند راهی موثر برای محافظت از فرد در برابر ابتلا به ویروس کرونا باشد؟ این موضوع که هنوز در عمل ثابت نشده، اما بر اساس تحقیقات بیوشیمیایی بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

به گزارش فیز، گروهی از محققان به رهبری پروفسور نیکولای کوهنرت (Nikolai Kuhnert) از دانشگاه جاکوبز آلمان، توانستند به طور تجربی در آزمایشگاه نشان دهند که ترکیب شیمیایی «۵-کافئوایلکینیک اسید» (۵-caffeoylquinic) با نام تجاری اسید کلروژنیک (chlorogenic acid) که در قهوه یافت می‌شود، از برقراری ارتباط میان پروتئین سارس-کوو-۲ ویروس کرونا و گیرنده ACE-۲ که محل اتصال ویروس بر روی سلول انسانی است، جلوگیری می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، یک فنجان قهوه معمولی در محیط آزمایشگاهی که دقیقاً ۲۰۰ میلی لیتر است حاوی حدود ۱۰۰ میلی گرم اسید کلروژنیک است. آزمایش‌ها نشان داد که اسید کلروژنیک در این غلظت به اندازه‌ای بالاست که از چسبیدن پروتئین سنبله به گیرنده ACE-۲ جلوگیری می‌کند و در نتیجه فرآیند ابتلا به بیماری را نیز مهار می‌کند. برای اثبات اینکه این فرآیند در عمل نیز کار می‌کند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

علاوه بر این برای تعیین مدت زمان ماندگاری اثر مهارکننده اسید کلروژنیک باید مطالعات بیشتری انجام شود. کوهنرت می‌گوید: به عنوان یک شیمیدان، نمی‌توانیم به این سوال عملی پاسخ دهیم که آیا نوشیدن قهوه واقعا می‌تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای محافظت در برابر عفونت به کووید-۱۹ عمل کند یا خیر. اما می‌توانیم بگوییم که این امر محتمل است.

این شیمیدان افزود: بسیاری از مردم قهوه می‌نوشند و قهوه فواید زیاد دیگری نیز دارد که به خوبی اثبات شده است. به عنوان مثال، افرادی که به طور منظم قهوه می‌نوشند، کمتر از دیابت نوع دوم رنج می‌برند.

این تیم به تازگی شرح مفصلی از این روش را در مجله "Food & Function" منتشر کرده‌اند.

به عنوان گام بعدی، آن‌ها ‌قصد دارند یافته‌های مربوط به ارتباط میان قهوه و ویروس کرونا را در اختیار جامعه تحقیقاتی گسترده‌تری قرار دهند.

نیکولای کوهنرت می‌گوید: مطالعات اپیدمیولوژیک می‌تواند تعیین کند که آیا افرادی که قهوه می‌نوشند بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند یا خیر.