۰ نفر

فشارخون بالا؛ عاملی اصلی در وخامت حال مبتلایان به اومیکرون

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۵۸
کد خبر: 657132
فشارخون بالا؛ عاملی اصلی در وخامت حال مبتلایان به اومیکرون

فشار خون بالا، خطر بستری شدن در بیمارستان مربوط به عفونت SARS-CoV-۲ Omicron را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان موسسه قلب اسمیت انجام شد، فشار خون بالا خطر بستری شدن در بیمارستان مربوط به عفونت Omicron را حتی در افرادی که کاملاً واکسینه شده اند، بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

یافته‌ها در مجله هایپرتنشن Hypertension منتشر شده است.

با اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، این خطر به ویژه با توجه به این که تقریباً از هر ۲ بزرگسال در آمریکا یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است، گسترده است.

پیام اصلی این است که اجتناب از عفونت بسیار مهم است؛ حتی زمانی که فرض می‌شود نوع ویروسی در گردش باعث بیماری خفیف در بیشتر افراد می‌شود.

جوزف ای. ابینگر متخصص قلب و عروق و مدیر تجزیه و تحلیل بالینی در موسسه قلب اسمیت و اولین نویسنده این مطالعه با بررسی سوابق پزشکی الکترونیکی محققان ۹۱۲ نفر را شناسایی کردند که به طور کامل با واکسن mRNA واکسینه شده بودند، واکسن تقویتی دریافت کردند و متعاقباً در طول موج Omicron که در کالیفرنیای جنوبی از ۱ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۱ رخ داد، مبتلا به COVID-۱۹ تشخیص داده شدند.

از این افراد، ۱۴۵ نفر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند.

سوزان چنگ، مدیر موسسه تحقیقات پیری سالم در دپارتمان قلب و عروق گفت: ما از این که فهمیدیم بسیاری از افرادی که به دلیل COVID-۱۹ در بیمارستان بستری شده اند، فشار خون بالا دارند و هیچ عامل خطر دیگری ندارند، شگفت زده شدیم.

وقتی در نظر بگیرید که تقریباً نیمی از بزرگسالان آمریکایی فشار خون بالا دارند، این موضوع نگران‌کننده است. این تیم همچنین دریافتند که بیماری مزمن کلیه، داشتن حمله قلبی یا نارسایی قلبی، خطر بستری شدن در بیمارستان پس از عفونت را به شدت افزایش می‌دهد.

ابینگر گفت: از آن جایی که فشار خون بالا در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، حمله قلبی و نارسایی قلبی شایع است، محققان تجزیه و تحلیلی را انجام دادند و بیمارانی را که در مقطعی با این شرایط تشخیص داده شده بودند کنار گذاشتند.

خطر بستری شدن در بیمارستان هنوز برای افرادی که به تنهایی با فشار خون بالا تشخیص داده شده بود، قابل توجه بود.

خطر بستری شدن در بیمارستان با COVID-۱۹ نیز با افزایش سن و مدت زمان بین آخرین واکسیناسیون شرکت‌کننده در مطالعه و عفونت افزایش می‌یابد. با این حال، فشار خون بالا با بیشترین میزان خطر همراه بود یعنی حدود ۲.۶ برابر بوده است.

این یافته‌ها گزارش‌های مربوط به اوایل همه‌گیری را گسترش می‌دهد که همچنین ارتباطی بین فشار خون بالا و COVID-۱۹ شدید پیدا کرده است.

شایان ذکر است، محققان دریافتند که شرایطی مانند چاقی و دیابت، عوامل خطری که در اوایل همه‌گیری شناسایی شده‌اند، با بستری شدن در بیمارستان در طول موج Omicron مرتبط نیستند.

با این حال، خطر فشار خون بالا همچنان ادامه داشت.

تحقیقات بیشتری برای درک فرآیند‌های بیولوژیکی که ممکن است باعث بیماری شدیدتر COVID-۱۹ در افراد مبتلا به فشار خون بالا شود و چگونگی کاهش این خطر مورد نیاز است.

چنگ گفت: کشف این که چرا فشار خون بالا با COVID-۱۹ مرتبط است، می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه SARS-CoV-۲ بر بدن تاثیر می‌گذارد و اهداف روشن تری برای پیشگیری و درمان ارائه می‌دهد.

به گفته ابینگر، در عین حال، افراد مبتلا به فشار خون بالا که به COVID-۱۹ مبتلا می‌شوند باید از خطر بالای بستری شدن در بیمارستان آگاه باشند و با پزشک خود در مورد درمان ضد ویروسی صحبت کنند.