۰ نفر

آیا ارتودنسی نامریی می تواند جلو زدگی چانه را درمان کند؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 617931
آیا ارتودنسی نامریی می تواند جلو زدگی چانه را درمان کند؟

جلو زدگی چانه که در دندانپزشکی با عنوان آندربایت شناخته می شود، مشکل بزرگی است که درمان آن نباید بی اهمیت انگاشته شود. آندربایت علاوه بر کم کردن زیبایی چهره، سلامتی فرد را نیز مختل می کند.

در گذشته نزدیک، جراحی فک تنها راه برای درمان آندربایت بود. اما امروزه روش های متنوع تر و کمتر تهاجمی برای برطرف کردن این ناهنجاری وجود دارد. یکی از این روش ها، ارتودنسی دندان هاست. در اینجا می خواهیم ببینیم ارتودنسی نامرئی چگونه اندربایت را درمان می کند.

آیا ارتودنسی نامریی می تواند جلو زدگی چانه را درمان کند؟

آندربایت چیست و چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

بعضی از کسانی که مشکل آندربایت دارند، بر این باورند که نباید زمان و تلاش خود را برای اصلاح آن صرف کنند. آندربایت وضعیتی است که شامل روی هم قرار گرفتن دندان‌ های فک پایین روی دندان‌ های بالا می‌شود. این شرایط می‌تواند باعث جلو زدگی چانه شود و فرم دهان شما عجیب به نظر برسد. به علاوه، ممکن است تکلم و بیان شما با مشکل مواجه شود. از آنجایی که بر ظاهر هم تأثیر منفی می گذارد، می تواند باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و انزوا شود.

اما حتی اگر آندربایت ظاهر شما را تغییر ندهد، می تواند باعث مشکلات شدید دندانی شود. این مشکلات عبارتند از:

  • سخت ‌تر شدن تمیز کردن دندان ‌ها
  • مختل شدن جویدن و احساس درد
  • ساییدگی مینای دندان و منجر شدن به پوسیدگی دندان
  • موارد شدید آندربایت همچنین می تواند باعث TMJ (یک اختلال دردناک مفصل فک) شود

آیا ارتودنسی نامریی می تواند جلو زدگی چانه را درمان کند؟

آندربایت و ارتودنسی نامرئی

توجه داشته باشید که ارتودنسی نامریی نمی تواند همه انواع آندربایت را درمان کند. اندربایت معمولا از دو دلیل ناشی می شود: موقعیت نامناسب فک و موقعیت و جهت گیری نامناسب دندان ها. دندان های پایین یا بالایی شما با کج شدن بیش از حد به جلو یا عقب می توانند باعث ایجاد آندربایت شوند. شلوغی دندان نیز در حاصل شدن این نتیجه موثر است. اگر دندان های کج و شلوغ دلیل جلوتر قرار گرفتن دندان های فک پایین باشد، ارتودنسی نامرئی می تواند بدون نیاز به جراحی یا هر روش دیگری آن را درمان کند.

تشخیص بهترین روش درمان اندربایت به عهده دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی است. اگر پزشک ارتودنسی را برای این کار مناسب بداند، شانس به شما رو کرده؛ زیرا هزینه ارتودنسی کمتر از روش های دیگر است و نیازی به تحمل جراحی نیست.

ارتودنسی نامریی چگونه به درمان اندربایت کمک می کند؟

ارتودنسی نامریی یا اینویزیلاین با تکیه بر فناوری عمل می کند و نشان می دهد که دنیای دندانپزشکی چقدر پیشرفت کرده است. دکتر ارتودنسی از یک اسکنر سه بعدی برای برنامه ریزی کل دوره درمان استفاده می کنند. برنامه اسکنر برای تولید پلاک های شفاف اختصاصی به لابراتوار فرستاده می شود.

پس از آماده شدن پلاک ها، آن ها را باید 22 ساعت از شبانه روز روی دندان ها نگه دارید. در این مدت، آنها به آرامی دندان ها را به جای درست خود هدایت می کنند. تقریبا هر دو هفته باید به پزشک خود مراجعه نمایید تا وضعیت جدید دندان ها را بررسی کرده و بر اساس آن، الاینرهای جدید را به شما بدهد.

ارتودنسی نامرئی از درمان چه مواردی عاجز است؟

ارتودنسی نامریی در شرایط زیر نمی تواند گزینه خوبی برای درمان باشد.

بیمارانی که مال اکلوژن پیچیده ای دارند، به خصوص اگر به کشیدن دندان نیاز داشته باشد. در این موارد، نتیجه ای که حاصل می شود، به خوبی نتیجه ای که ارتودنسی سیمی به دست می دهد، نخواهد بود.

آیا ارتودنسی نامریی می تواند جلو زدگی چانه را درمان کند؟

بیمارانی که دندان خراب یا بیماری لثوی دارند. بریس ها یا الاینرهای شفاف ممکن است بهداشت دهان و دندان را دشوار سازد. و اگر بیمار دندان پوسیده ای داشته باشد و نیاز به پر کردن آن در میانه درمان ارتودنسی باشد، تناسب پلاک های شفاف و دندان ها را برهم زده و بر نتیجه نهایی اثر می گذارد.

بیمارانی که اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) دارند. اینویزیلاین با مشکلات TMJ در ارتباط است. در بعضی افراد، درد فک را تشدید کرده و باعث پیشرفت این اختلال می شود.

درمان اندربایت با اینویزیلاین چقدر طول می کشد؟

طول درمان ارتودنسی نامرئی برای آندربایت به عوامل متعددی از جمله پیچیدگی مورد بستگی دارد. ارتودنتیست می تواند با ارزیابی نیازهای هر بیمار، تقریباً مدت زمان درمان را تعیین کند. با اینحال، ارتودنسی نامرئی به طور متوسط 12 تا 18 ماه به طول می انجامد. بعد از 2 هفته هم می توانید شاهد شروع تغییرات باشید.

مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی

بیمارانی که قصد استفاده از پلاک های شفاف را دارند، باید مزایا و معایب آن را نیز در نظر بگیرند.

مزایای ارتودنسی نامریی برای درمان اندربایت

استفاده از اینویزیلاین برای تصحیح آندربایت مزایای زیر را ارائه می دهد، از جمله:

  • تقریباً نامرئی است و هنگام لبخند زدن جلب توجه نمی کند
  • به راحتی هنگام غذا خوردن یا تمیز کردن دندان ها می توان آنها را از دهان خارج کرد
  • مدت درمان مشابه یا کوتاهتر در مقایسه با ارتودنسی سیمی معمولی
  • نیاز به مراجعه کمتری به مطب دندانپزشکی دارد
  • دندان‌ ها را آرام تر از بریس‌ های فلزی معمولی حرکت می‌دهد، که منجر به ناراحتی کمتری می شود.

معایب ارتودنسی نامرئی برای درمان اندربایت

قبل از اصرار بر درمان آندربایت با ارتودنسی نامرئی، خوب است موارد زیر را هم در نظر بگیرید.

  • ممکن است گرانتر از ارتودنسی معمولی تمام شود
  • امکان دارد گم یا شکسته شود که باعث صرف هزینه و زمان بیشتر برای درمان خواهد شد
  • شاید باعث احساس ناراحتی و درد شود
  • ممکن است به نتایج قابل قبولی نرسد

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.