۰ نفر

آجیل و شیرینی؛

خطرات مهم نوروزی! +عکس

۲۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۳
کد خبر: 514762
خطرات مهم نوروزی! +عکس

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بر ضرورت مصرف درست و اندازه آجیل و مغزها به منظور پیشگیری از بروز چاقی در ایام نوروز تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، زهرا عبداللهی، در آستانه فرا رسیدن سال نو و تعطیلات نوروزی، توصیه‌های تغذیه‌ای را متذکر شد.

وی گفت: با توجه به تعطیلات نوروزی، معمولاً برنامه غذایی روزانه ما تغییر می‌کند و این تغییرات ممکن است سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

عبداللهی بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی که اکثر مردم در ایام نوروز با آن مواجهند، اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات، آجیل و تنقلات است.

شیرینی

وی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی خود زمینه ساز دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، چربی خون بالا و بالاخره بیماری‌های قلبی عروقی است.

عبداللهی تاکید کرد: افراد با رعایت نکاتی در تغذیه خود در این ایام می‌توانند از بروز اضافه وزن و چاقی پیشگیری کنند.

وی گفت: مغزها از جهت ارزش غذایی در هرم غذایی در گروه حبوبات قرار گرفته است که مواد مغذی مهم موجود در این گروه پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین‌های گروه B و کلسیم، مس و فسفر است.

آجیل

عبداللهی از جمله مسائل مهم هنگام خرید انواع مغزها، افزود: آجیل و خشکبار نباید آفت زدگی (آفت زنده) و یا بقایای آفت مرده داشته باشد. با توجه به درصد بالای روغن در این موارد، نباید طعم تند پیدا کرده باشد، در غیر این صورت نشانه فساد روغن است.

وی ادامه داد: نباید در معرض رطوبت قرار گیرند. رطوبت می‌تواند به ایجاد سم افلاتوکسین کمک کند. نباید دارای رنگ غیر طبیعی باشد. برخی افراد سودجو به هنگام بودادن برخی از مغزها از رنگ‌های غیرمجاز صنعتی و یا شیمیایی استفاده می‌کنند که مصرف این رنگ‌ها سرطان زا است.

عبداللهی گفت: انواع آجیل باید در شرایط خشک و خنک قرار داشته باشند. بعضاً دیده می‌شود مغزها در ویترین مغازه‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند که این امر می‌تواند باعث فساد مغزها گردد.

وی خاطرنشان کرد: وجود نمک زیاد در برخی از انواع آجیل می‌تواند باعث افزایش فشارخون شما شود پس بهتر است از آجیل کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید. مصرف نمک زیاد باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.