۰ نفر

واکسن کرونا؛ عوارض دارد یا ندارد؟

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۱
کد خبر: 494814
واکسن کرونا؛ عوارض دارد یا ندارد؟

رقابت وسیع جهانی در تولید یک واکسن بی‌خطر و در عین حال مؤثر علیه کرونا موجب شده تا مردم به دو گروه طرفداران تزریق واکسن و مخالفان و به اصلاح گروه ضد‌واکسن‌ها تقسیم شوند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در ایران نیز اخبار تولید و تزریق واکسن ایرانی واکنش‌های زیادی از سوی مخالفان و موافقان تزریق واکسن به‌دنبال داشته است. بی‌اعتمادی‌ها به تزریق نکردن واکسن علت‌های گوناگونی دارد. اول اینکه، تولید واکسن به‌طور معمول و طبق تاریخچه پزشکی حداقل به یک‌پروسه طولانی مدت 10ساله نیاز دارد تا عوارض بلندمدت خود را نیز بروز دهد اما قرار گرفتن سریع 2واکسن فایزر و مدرنا و واکسن ایرانی در کمتر از یک سال کمی بر بی‌اعتمادی‌ها دامن می‌زند.

شاید اگر مقاله‌های علمی معتبر در خصوص واکسن کرونا و عوارض آن از سوی مراکزی علمی معتبر دنیا در حوزه پزشکی منتشر شود و اطلاعات بیشتری در اختیار مردم گذاشته شود اعتمادها افزایش یابد. 

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی،عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا و یکی از پزشکان پرسابقه در تحقیقات برای بیماری‌های عفونی است که برای تحقیقات روی واکسن ایرانی کرونا انتخاب شده و محقق اصلی مطالعات بالینی پروژه تولید واکسن ایرانی کروناست. در ادامه گفت‌وگوی ما را با وی درخصوص عوارض واکسن کرونا و اخبار ضد‌و نقیضی که در فضای مجازی در حال انتشار است، می‌خوانید:
چندین کشور خبر از انجام تحقیقات بالینی، تولید و عرضه واکسن داده‌اند. معتبرترین واکسن‌های کرونا هم‌اکنون کدام است؟
واکسن فایزر- بیون‌تک تنها واکسنی که به‌صورت روتین درآمریکا و انگلیس هم‌اکنون در سطح وسیع مصرف می‌شود. واکسن مدرنا هم به‌تازگی مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا(اف‌دی‌ای)را دریافت کرده اما هنوز به‌طور وسیع مصرف نشده است.
آیا خبر انتشار مرگ‌ومیر 6نفر از مصرف‌کنندگان فایزر را تأیید می‌کنید؟ 
این اخبار کذب بود و برخلاف حرف و حدیث‌هایی که پیرامون این واکسن در فضای مجازی به راه افتاده، تاکنون هیچ عارضه‌ای روی افراد نداشته و مرگ‌ومیری گزارش نشده است.
یعنی در کشورهایی که واکسن کرونا زده شده، هیچ عارضه‌ای مشاهده نشده است؟
طبق آخرین اعلام محققان آمریکایی، بهتر است این واکسن برای کسانی که بیماری‌های خود‌ایمنی(Autoimmunedisease) دارند از جمله بیماری‌های روماتیسمی استفاده نشود. ممکن است برای بیمارانی که زمینه شدید آلرژی دارند واکنش شدید آلرژیکی به‌دنبال داشته باشد.
تولید واکسن کاری زمانبر است. چرا که برای تهیه و تولید یک واکسن، ایمن و مؤثر بودن در اولویت قرار دارد. چگونه می‌توان به واکسن‌هایی که در کوتاه‌ترین مدت و بدون درنظر گرفتن عوارض بلندمدت به بازار مصرف عرضه می‌شود، اعتماد کرد؟
گاهی شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که زمان کافی برای تحقیقات بلندمدت وجود دارد اما در شرایط کنونی که آمار بالای مرگ‌ومیرها را در سراسر جهان شاهدیم نمی‌توان صبر کنیم تا ببینیم واکسن‌ها 10سال بعد چه عوارض جانبی به‌دنبال خواهند داشت. بنابراین به افراد تزریق می‌شود تا ببینیم 10سال بعد آیا عارضه‌ای به‌دنبال خواهد داشت یا نه.
در این مدت که بیزینس‌های سوداگرانه داروی کرونا از سوی بسیاری از غول‌های داروسازی دنیا صورت گرفته، چگونه می‌توان به قدرت‌های جهانی اعتماد کرد و با خیال راحت واردات واکسن به کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران انجام داد؟
با واکسن فایزر تمام پرستاران و برخی پزشکان را در سطح آمریکا واکسینه کرده‌اند و کار واکسینه کردن روی گروه‌های دیگر را نیز آغاز کرده‌اند. اینطور نیست که بخواهد برای نخستین بار در کشورهای جهان سومی تست شود. در سراسر جهان داوطلبان زیادی برای واکسینه شدن وجود دارند. این تفکرات که قدرت‌های جهانی با تزریق واکسن به‌دنبال وارد کردن عناصری هستند تا از این طریق انسان‌ها را تحت کنترل خود دربیاورند، مالیخولیایی غیرعلمی و نادرست است که گروه‌های ضد‌واکسن در فضای مجازی به راه انداخته‌اند. باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که تولید و توزیع واکسن در کشورهای جهان‌سوم بسیار سخت و هزینه‌بر است چرا که انجام تحقیقات در جهان سوم کار سختی است. بنابراین ما ناچاریم بنا را بر این بگذاریم که 3مؤسسه جهانی که مجوز و تأییدیه می‌دهند کارشان را درست انجام می‌دهند. اگرچه قبول دارم که بیزینس دارو در آمریکا در مدت کرونا با ارائه مقالات فیک بر له یا علیه برخی داروهای کرونایی کثیف عمل کرده و به نگرانی‌های مردم دامن زده است که در دنیا سابقه نداشت اما امیدواریم که دیگر شاهد چنین اقداماتی نباشیم. البته با تحریم‌هایی که آمریکا گذاشته دسترسی به واکسن برای خرید و انتقال به کشور بسیار سخت شده. بنابراین ما باید خودکفا باشیم و خودمان خط تولید واکسن کرونا را در کشور راه‌اندازی کنیم و این کار را هم آغاز کرده‌ایم. واردات میلیون‌ها دوز واکسن به کشور به لحاظ اقتصادی هزینه‌های سنگینی را بر کشور تحمیل می‌کند.
آیا هم‌اکنون مقالات علمی معتبری در خصوص واکسن‌های عرضه شده به بازار جهانی وجود دارد که مردم برای آگاهی بیشتر به این منابع مراجعه کنند؟ 
کانادا، انگلیس و آمریکا تازه این کار را شروع کرده‌اند اما هم‌اکنون مقالات معتبری در این خصوص منتشر نشده است.
تبلیغات ضد‌واکسن‌ها چه پیامدهایی به‌دنبال خواهد داشت؟
تا این اندازه بدبینی به تزریق واکسن خطرناک است چرا که منجر به این می‌شود که مردم واکسن نزنند. درحالی‌که بیماری‌های عفونی کشنده با واکسن قابل پیشگیری هستند. اگر این تفکر ضد‌واکسن فراگیر شود ما هیچ‌گاه از این ایپدمی رهایی نخواهیم یافت. قطعا پیشگیری از درمان بهتر است و واکسن یکی از راه‌های پیشگیری است. چرا از این موهبت استفاده نکنیم و بدبین باشیم؟ باید با واکسن‌های ویروس کشته شده یا ضعیف شده، سطح مصونیت جامعه را بالا ببریم تا بتوانیم با این ویروس مبارزه کنیم.
2 واکسن فایزر و مدرنا با روش mRNA ساخته شده و متعلق به این گروه هستند. توضیح می‌دهید mRNA چیست؟
mRNA یک نوآوری جدید در واکسیناسیون است. mRNA ماده ژنتیک مصنوعی است که نمی‌تواند به نسل بعدی منتقل شود. واکسن‌ها به‌طور سنتی حاوی ویروس‌های ضعیف شده یا پروتئین‌های امضای خالص ویروس هستند اما در مورد واکسن mRNA کووید- 19قضیه متفاوت است زیرا فرد به جای تزریق پروتئین ویروسی، مواد ژنتیک (mRNA) را دریافت می‌کند که این مواد ژنتیک، پروتئین ویروسی را کددار کرده و وقتی که این دستورالعمل‌های ژنتیک به قسمت فوقانی و بالایی بازوها تزریق می‌شود، سلول‌های عضلانی با ترجمه این کدها، پروتئین‌های ویروسی را مستقیما در بدن ایجاد می‌کنند. خوبی این نوع واکسن‌ها این است که بسیاری از مراحل تولید را از بین می‌برند زیرا بدن انسان به جای تزریق پروتئین‌های ویروسی، از دستورالعمل‌های تولید پروتئین‌های ویروسی خود استفاده می‌کند.