۰ نفر

تشخیص سخت‌تر کرونا انگلیسی نسبت به گونه قبلی

۳ دی ۱۳۹۹، ۸:۴۴
کد خبر: 492133
تشخیص سخت‌تر کرونا انگلیسی نسبت به گونه قبلی

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ضمن اشاره به تغییرات ویروس کرونا در جهش اخیر، گفت: علاوه بر آنکه این نوع ویروس واگیردار تر است، شناسایی آن نیز سخت‌تر صورت می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود مردانی گفت: ویروس جدید مشاهده شده در انگلستان همان بیماری کرونا است اما جهش ژنتیکی داشته و اولین بار در شهریور ماه امسال در انگلستان و شهر لندن اتفاق افتاد. این موضوع مدتی توسط مسئولین بهداشتی این کشور پنهان نگه داشته شد اما وقتی تایید شد به مجامع بین‌المللی اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه این جهش ژنتیکی قدرت انتقال ویروس را دو برابر افزایش داده است، اظهار کرد: این جهش از گونه قبلی واگیردار تر است و سرعت انتشار آن ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی است و به سرعت می‌تواند جایگزین گونه قبلی شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره روش‌ها تشخیصی نوع جهش یافته کرونا، تصریح کرد: آزمایش آن سخت‌تر از آزمایش PCR معمول است و شاید هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد تا بتوانیم به تشخیص برسیم. زمانی که تست PCR فرد مثبت شد باید روی آن آزمایش ژنتیکی انجام شود تا گونه ویروس و جهش آن تشخیص داده شود که اندکی گران قیمت هم است.

وی افزود: این نوع جهش یافته ویروس پس از انگلستان در کشورهای هلند، ایتالیا، استرالیا و دانمارک هم انتشار پیدا کرده است.

مردانی درباره تاثیر واکسن‌های کرونای فعلی ساخته شده بر ویروس جهش یافته جدید، اظهار کرد: واکسن‌هایی که فعلا در جهان علیه کرونا وجود دارد در صورتی که جهش دیگری رخ ندهد که ساختمان کلی ویروس را بهم بزند، همچنان می‌تواند موثر باشد؛ ولی اگر ماهیت کلی ویروس از بین برود، ممکن است واکسن‌ها هم کارایی خود را از دست بدهند. فعلا به نظر نمی‌رسد جهش ژنتیکی بتواند تغییری در استراتژی پیشگیری در رابطه با واکسن ایجاد کند.

وی درباره احتمال فراگیر شدن نوع جهش یافته ویروس کرونا در ایران، بیان کرد: تاکنون در کشور ما مورد ثابت شده‌ای مشاهده نشده است. تاکید جدی ما این است که کسانی که در دو هفته اخیر سفر اروپایی بویژه از انگلستان داشته‌اند حتما دو هفته در منزل خود را قرنطینه کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند و اگر علائم بیماری را در خود مشاهده کردند تست PCR بدهند.

وی در رابطه با تاثیر ممنوعیت سفرها از مبدا انگلستان، گفت: اقدام شایسته وزارت بهداشت برای جلوگیری از سفرهای لندن به تهران خوب است اما بهتر است پروازهای مرتبط با انگلستان هم پیگیری شود مثلا پروازهای لندن_ دبی، دبی_تهران و... نیز رصد شوند.