۰ نفر

خطر مسمومیت کودکان با ضد عفونی کننده دست

۷ آبان ۱۳۹۹، ۰:۳۲
کد خبر: 477129
خطر مسمومیت کودکان با ضد عفونی کننده دست

اگرچه این روز‌ها بسیاری از افراد از ضدعفونی کننده‌های دست برای مبارزه با کرونا استفاده می‌کنند به نظر می‌رسد مواد ضدعفونی کننده می‌تواند برای سلامت کودکان خطرآفرین باشد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، درست است که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی، ضدعفونی کننده‌های دست می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند، اما در عین حال با استفاده صحیح، مفید نیز هستند، بنابراین این خبر به معنای رد اهمیت نظافت دست‌ها نیست.
یکی از بسیاری از راه‌های تلاش برای در امان نگه داشتن کودکان از بیماری کرونا، تشویق کودکان به ضدعفونی کردن دست‌ها است، ضد عفونی کننده دست در طی همه گیری کرونا بسیار محبوب و رایج شده است و به عنوان یک روش اثبات شده برای مبارزه با ویروس کرونا شناخته می‌شود. اما همانطور که مایعات، ژل‌ها و اسپری‌های ویروس کش در زندگی روزمره ما تکثیر می‌شوند، خطرات ذاتی آن‌ها نیز به ویژه برای کودکان خردسال افزایش می‌یابد.
به گفته مرکز سموم انتاریو، از زمان ابتلا به همه گیری در مقایسه با سال‌های گذشته، تعداد مسمومیت‌های تصادفی مربوط به مواد ضدعفونی کننده دست و کودکان به شدت افزایش یافته است. بر اساس اعلام مرکز سم کانادا، بیشتر موارد مربوط به کودکان پنج ساله و کمتر است.
به گفته دکتر آنا بانرجی، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در دانشکده بهداشت عمومی دالا لانا دانشگاه تورنتو، میزان آسیب رساندن ضدعفونی کننده به کودک به میزان مصرف و مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد. مصرف بیش از حد یا اشتباه مواد ضد عفونی کننده دست می‌تواند اثرات کمتر خطرناکی مانند خواب آلودگی یا اثراتی جدی‌تر مانند مشکل تنفس داشته باشد.

مواد ضد عفونی کننده دست که متانول دارند نگران کننده‌هایی خاص هستند. مصرف بی رویه ضدعفونی کننده متانول می‌تواند باعث مسومیت شدید، کوری، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود. استفاده از ضد عفونی کننده دست توسط کودکان خردسال می‌تواند مشکلات پوستی نیز ایحاد کند، چرا که ضد عفونی کننده‌های مبتنی بر الکل دارای "مواد خشک کننده" هستند و در صورت استفاده زیاد می‌تواند برای کودکان مبتلا به اگزما یا پوست حساس تحریک کننده باشند.
متخصصان می‌گویند والدین باید در انتخاب و استفاده از ضد عفونی کننده دست برای فرزندان خود محتاط باشند و در غیاب آب و صابون به استفاده از آن ادامه دهند.