۰ نفر

فواید حیرت انگیز عطسه

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۴۰
کد خبر: 459235
فواید حیرت انگیز عطسه

فواید و خواص عطسه از نظر طب مدرن و در اسلام بسیار قابل‌توجه است، از فواید عطسه می‌توان به تمیز کردن ریه‌ها از غبار و آلودگی و بازسازی مجدد بینی اشاره کرد.

خواص و فواید عطسه از نظر طب مدرن

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، وقتی فردی عطسه می کند، فکر می کنیم که میکروب ها در اطراف ما پخش می شود. درست است، هوای عطسه شامل 100000 یا بیشتر باکتری و ویروس است که می تواند به 93 مایل بر ساعت پخش شود و 3 - 5 فوت را اشباع کند.

عطسه با تمیز کردن مجاری تنفسی، ریه های ما را از غبار، آلودگی و دیگر مواد تحریک کننده محافظت می کند. سنسورها داخل بینی و سینوس ها محرک ها را تشخیص می دهند و سیگنال را به مسیرهای تنفسی مژگان مویی ارسال می کنند تا آن ها را خارج کنند.

مژگان از طریق اعصاب به مغز و از آنجا با ماهیچه های سینه ما ارتباط برقرار می کنند تا به شدت منقبض و شل شوند و سپس هوا، بزاق و خلط را از طریق بینی و دهان ما بیرون کند.

در حالی که عطسه به ما کمک می کند مواد مضر را بیرون کنیم، ممکن است اطرافیان هوای آلوده شده توسط ما را تنفس کنند و میکروب ها بر روی لباس ها و بدن شان جمع شده و موجب بیماری آنها شوند.

فرونشاندن عطسه می تواند باعث خونریزی بینی و گسترش رگ های خونی ما به طور خطرناکی شود، حتی کوتاه کردن عطسه قوی هم می تواند پرده گوش را پاره کند.

واکنش عطسه می تواند نجات دهنده زندگی باشد. با این حال، وقتی که خواب هستیم، عطسه نمی کنیم، زیرا فعالیت اعصابی که واکنش عطسه را هدایت می کنند با چرت زدن کاهش پیدا می کند. به همین دلیل است که افراد با عطسه مداوم می توانند استراحت کنند.

افرادی که به صورت مکرر و بی اختیار عطسه می کنند جزو موارد نادر هستند در حالی که، برخی افراد ممکن است چندین بار در پاسخ به محرک های خاص مانند قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب، ورزش شدید، بوی خاصی و حتی رابطه جنسی عطسه کنند. چه کسی فکر می کرد که برخی از فعالیت های مورد علاقه ما می تواند چنین واکنش هایی را تحریک کند!

نوزاد انسان مانند همه حیوانات به جز( نهنگ، دلفین ها و برخی پستانداران دیگر)، پرندگان، اما نه همه دوزیستان و خزندگان عطسه می کنند.

ما نباید نگران عطسه کردن، باشیم. گرفتن بینی و دهان خود با دست یا بازو کمی به کاهش انتشار هر گونه میکروب کمک می کند. در هر حال باکتری ها و ویروس ها عفونی در اطراف ما وجود دارند.

عطسه به فرد کمک می کند که از شر بخارات به دام افتاده در سر خلاص شود که ممکن است منجر به عفونت و امراض و جلوگیری از بیماری و درد شود.

عطسه می تواند از ورود ماده تحریک کننده به ریه ها جلوگیری کند ، زیرا این ماده ها در سوراخ های بینی گیر افتاده و از طریق عطسه خارج می شوند.

هم چنین به بازسازی مجدد بینی و تمیز کردن بینی کمک می کند و اجازه تنفس در هوای سالم را می دهد.

چشم ها در حال عطسه بسته می شوند که از آلودگی مویرگ های خون و مجاری اشک ناشی از باکتری ها و ویروس ها جلوگیری می کند.

فواید و اثرات عطسه کردن در اسلام

ائمه اطهار علیه السلام همگی در مورد عطسه کردن احادیثی بیان کرده اند که آن را به نشانه سلامتی و راستی سخن قبل از عطسه ، می دانند.

1. رسول خدا (صلی الله علیه وآله ) فرمودند:هرگاه مردی سخنی گوید و کسی عطسه زند آن گواه درستی آن سخن باشد؛ عطسه نشانه ی راستگویی است.

2. امام علی (ع) فرمودند:هر کس عطسه کند دنبال آن بگوید« الحمدلله رب العالمین علی کل حال» درد گوش و دندان نبیند.

3. به روایت امام صادق (ع) ، پیامبر اکرم (ص) فرمودند:هرگاه کسی عطسه کرد جواب عطسه او را بگوییـد گرچه از پس جزیره ای باشد و در روایتی دیگر :اگر چه از پس دریا باشد…

4. امام علی (ع) فرمودند:عطسه کننده را سه بار بایـــــد دعا کرد و اگر از سه بار بیشتر عطسه زد آن باد است و در حدیث دیگر است که اگر از سه بار بیشتر عطسه زد به او باید گفت:«شفاک الله» خــدا شفایت دهد زیرا که منشأ عطسه ی زیاد مرضی است در مزاج.

5. از امام رضا (ع) روایت شده که فرمودند:دهن درّه از شیطان است و عطسه از خدای عزّوجلّ.

6. امام صادق (ع) فرمودند:هر که عطسه زند سپس دستش را بر استخوان تیغه ی بینی نهد وبگویــــد:«الحمدلله رب العالمین (الحمدلله)حمداً کثیراً کما هو اهله وصلی الله علی محمدالنبی وآله وسلّم» از سوراخ چپ بینی او پرنده ای کوچک تر از ملخ و بزرگ تر از مگس بیرون آید و برود تا به زیر عرش رسد و تا روز قیامت برای او استغفار کند.

7. امام صادق (ع) فرمودند:هرگاه کسی در نماز عطسه کند «الحمدلله» بگویید.

8. امام موسی کاظم (ع) از رسول خــدا (صلی الله علیه وآله ) روایت کرده که فرمودند:عطسه کردن برای بیمار دلیل بر بهبودی یافتنش خواهد بود و باعث آسودگی بدنش خواهد بود. و در روایت دیگر فرموده اند :هرگاه مردی حدیثی گوید و کسی عطسه زند آن گواه درستی آن حدیث باشد.

9. امام باقر (ع) فرمودند:چه چیز خوبی است عطسه زدن، برای بدن سودمند است و خدای عزّوجلّ را نیز به یاد انسان می آورد.

10. امام صادق (ع) فرمودند:بسیارعطسه کردن ایمن می گرداند پنج درد را اول خوره، دوم لقوه، سوم درد چشم، چهارم صلابت وخشونت پرهای بینی و پنجم بیرون آمدن مو در چشم، و اگر خواهی که کم شود عطسه، روغن مرزنگوش در بینی بچکان به قدر یک دانک.

11. امام صادق (ع) فرمودند:عطسه برای همه ی تن سودمند است اگرتا از سه مرتبه نگذرد وچون از سه تا بگذرد آن درد وبیماری است. همچنین فرموده اند :درباره ی درد دندان و گوش ، هرگاه شنیدید کسی عطسه زد با حمد با او سخن بگویید.