۰ نفر

درد قفسه سینه ریشه افسردگی دارد

۵ خرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۳۱
کد خبر: 441723
درد قفسه سینه ریشه افسردگی دارد

یک روانپزشک گفت: درد قفسه سینه می‌تواند ریشه عصبی و افسردگی داشته باشد و افراد با خستگی و بی‌حالی سه برابر بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عباس رضایی افزود: در افراد مبتلا به افسردگی سخت به خواب رفتن یا خواب ماندن گزارش می شود ولی برای برخی دیگر پرخوابی آزاردهنده است.

وی اظهار داشت: اگر با وجود استراحت و خواب کافی خستگی افراد رفع نمی شود و انرژی برای انجام کارهای روزمره ندارید احتمالا علامتی از افسردگی را در خود دارید، براساس مطالعات، افراد افسرده چهار برابر بیشتر از افراد سالم احتمال خستگی های غیرقابل توجیه دارند و در مقابل افراد با خستگی و بی حالی سه برابر بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند.

این روانپزشک با بیان اینکه احساس درد و افسردگی به هم مرتبط هستند، ادامه داد: زندگی با درد مکرر می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد و افسردگی به خودی خود ممکن است حس درد را به وجود آورد زیرا هر دو این شرایط بر ناقلین شیمیایی در مغز موثر هستند، احتمال پیشرفت دردهای مداوم در افراد افسرده سه برابر بیشتر است.

رضایی تصریح کرد: مغز و سیستم هاضمه ما به شکل قدرتمندی به هم مرتبط هستند، به همین علت است که بسیاری از ما دل درد یا تهوع را در زمان استرس و نگرانی تجربه می کنیم، افسردگی می تواند دلیلی بر بروز تهوع، سوءهاضمه، اسهال یا یبوست باشد.

وی با بیان اینکه افراد افسرده اغلب از سردرد گله مند هستند، خاطرنشان کرد: در افسردگی شدید سه برابر احتمال میگرن بالا می رود و افراد مبتلا به میگرن پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

به گفته این روانپزشک، برخی مبتلایان به افسردگی اشتهایی برای غذاخوردن ندارند و در مقابل برخی دیگر نمی توانند از خوردن دست بکشند و غذا خوردن احساس تنش و ناکامی را در آنها کاهش می دهد، افسردگی با اختلالاتی مانند بیش خواری مرتبط است و این ارتباط در زنان به شکل قوی تری خود را نشان می دهد و با وجود این ارتباطات وزن بیماران ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند.

رضایی افزود: زودخشمی و بی قراری احتمالا به دلیل مشکلات خواب یا دیگر مسائل مربوط به افسردگی به وجود می آید، افسردگی گرایش فرد را به مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر بالا برده و آنها نیز به طبع تحریک پذیری و ناآرامی را در فرد دامن می زنند.

وی ادامه داد: در افراد افسرده معمولا تمایل به برقراری رابطه جنسی کاهش می یابد، افسردگی های شدید به خصوص روی عمل جنسی فرد اثر می گذارد و برخی داروهای ضد افسردگی نیز می توانند عملکرد جنسی فرد را تحت تاثیر قرار داده و آن را با مشکل مواجه سازند.

رضایی تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهند داشتن برنامه جسمانی منظم نه تنها اندامتان را متناسب تر می سازد بلکه ناقلین شیمیایی را در مغز آزاد می سازد که احساس نشاط ایجاد کرده و حساسیت به درد را کاهش می دهند، هر چند ورزش افسردگی را درمان نمی کند ولی با گذر زمان می تواند به فروکش کردن علایم آن کمک کند، اگر از افسردگی رنج می برید احتمالا برای ورزش و فعالیت انرژی و انگیزه کافی را درخود نمی یابید اما به یاد داشته باشید که ورزش می تواند انرژی تان را بیشتر کرده، احساس خستگی را کاهش داده و به خواب بهتر کمک کند.