۰ نفر

آیا افسردگی ژنتیکی است؟

۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۴:۱۶
کد خبر: 394457
آیا افسردگی ژنتیکی است؟

اگر والدین یا خواهر و برادرتان افسردگی داشته اند، شاید نگران باشید که شما هم دچار این مشکل شوید. شاید نگران باشید این بیماری را به فرزندتان انتقال دهید و شاید اصلا مطلع نباشید که افسردگی تا حدی به ژنتیک وابسته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، افسردگی یکی از شایعترین اختلالات سلامت روان در ایالات متحده است. براساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر شش بزرگسال حدود یک نفر در برخی از مواقع دچار افسردگی می شوند. بنابراین هر فردی می تواند بدون توجه به سن ، جنسیت ، نژاد یا پیشینه خود دچار افسردگی شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افسردگی در اغلب سوابق خانوادگی مبتلایان به افسردگی وجود دارد و این نشان می دهد که عوامل ژنتیکی در ایجاد خطر ابتلا به افسردگی نقش دارند ، دکتر ناتالی داتیلو ، مدیر  مرکز خدمات روانشناسی بیمارستان بریگام و بیمارستان زنان در بوستون می گوید:  اگرچه تحقیقات در مراحل اولیه است و هنوز اساس ژنتیکی این بیماری هنوز ناشناخته است. اما مطالعات نشان می دهد که تغییرات در بسیاری از ژن ها ، به جای یک ژن واحد با افزایش خطر ابتلا به افسردگی ترکیب می شوند.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت ، افسردگی از الگوی وراثت واضحی برخوردار نیست. درست است که افرادی که یک خویشاوند درجه یک (مانند والدین یا خواهر و برادر) مبتلا به افسردگی دارند ، دو تا سه برابر بیشتر از افراد  دیگر مبتلا به افسردگی هستند. اما از طرف دیگر  برخی از افرادی که به افسردگی مبتلا می شوند سابقه خانوادگی این اختلال را ندارند و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری نیز این اختلال را به کدهای ژنتیکی بعدی خود انتقال نمی دهند.

داتیلو معتقد است  افسردگی توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود. او می گوید: "وقتی من با مردم کار می کنم تا به آنها کمک کنم درک کنند که افسردگی آنها از کجا آمده است ، ما از منظر سابقه روانی در مورد آن فکر می کنیم. این سابقه ترکیبی از موارد بیولوژیکی ، روانشناختی و اجتماعی است. باید همه این موارد مورد توجه قرار گیرد."

برای برخی از افراد ، افسردگی می تواند تا حد زیادی بیولوژیکی باشد ، به این معنی که آنها مستعد ابتلا به این بیماری اند. مولفه های بیولوژیکی مواردی مانند آسیب پذیری ژنتیکی ، سلامت جسمی و جنسیت را شامل می شود. مؤلفه روانشناختی بر عزت نفس ، مهارت های مقابله ای و احساسات تمرکز دارد و مؤلفه های اجتماعی بر شرایط دیگر خانواده ، وضعیت اقتصادی، روابط با همسالان و سطح تحصیلات مرتبط است. هر یک از این موارد می تواند به خطر ابتلا به افسردگی کمک کند.

داتیلو می گوید ، داشتن سابقه خانوادگی ممکن است خطر را افزایش دهد زیرا کودکان می توانند سبک های تفکر را از افراد اطراف خود بیاموزند. اگر کودک شاهد برخورد والدین یا خواهر و برادر با افسردگی باشد ، ممکن است یک دیدگاه بدبینانه از زندگی پیدا کنند که این یک عامل خطر برای افسردگی است. چشم انداز شما از زندگی می تواند به شدت تحت تأثیر افرادی باشد که زمان زیادی را با آنها می گذرانید.

لورا هونوس وب ، دکترای روانشناسی و  نویسنده کتاب" گوش دادن به افسردگی" می گوید: "افرادی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند باید سعی کنند نسبت به روحیه خود توجه بیشتری نشان دهند. مهم است که اگر متوجه تغییرات شدید ، حتی اگر جزئی هم باشد ، به دنبال کمک باشید."

همچنین لام است  از نحوه برخورد اعضای خانواده با افسردگی و نحوه واکنش آنها به آن درمان آگاه باشید. داتیلو با بیان اینکه اعضای خانواده غالباً به همان روشهای مشابه پاسخ می دهند می گوید: "این کار به پزشک شما اطلاع می دهد که کدام روش درمانی برای شما مؤثرتر است."