۰ نفر

فشارخون بالا و تهدید ابتلا به آلزایمر

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷
کد خبر: 284766
فشارخون بالا و تهدید ابتلا به آلزایمر

نتایج یک بررسی نشان داده است، بین فشار خون بالا با خطر ابتلا به آلزایمر و سکته مغزی ارتباط مستقیم وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نتایج یک بررسی نشان داده است، بین فشار خون بالا با خطر ابتلا به آلزایمر و سکته مغزی ارتباط مستقیم وجود دارد. 

براساس این پژوهش، ابتلا به فشار خون بالا در سنین میانسالی می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های مغزی از قبیل زوال عقل قرار دهد.

خلاف بیماری‌های قلبی که تحت تاثیر رفتارهای رژیم، ورزش و سیگار قرار می‌گیرند، علم بسیاری از عوامل خطر را که باعث آسیب پذیر شدن مغز به زوال عقل می‌شود، تایید نکرده است؛ اگرچه اشاره به این دارد که  فعالیت بدنی ممکن است از مغز برای محافظت در مقابل کاهش شناختی مثبت عمل کنند.

به گفته محققان آمریکایی، افراد مسن مبتلا به فشار خون بالا بیشتر در معرض ضایعات مغزی هستند که می‌تواند به بیماری آلزایمر و سکته مغزی منجر شود.

سرپرست و محقق ارشد این مطالعه، زو آروانیتاکیس، مدیر پزشکی درمانگاه حافظه راش در مرکز بیماری مغز و اعصاب آمریکا با تحت نظر گرفتن تعدادی میانسال به مدت 8 سال دریافتند،  فشار خون بالا موجب می‌شود مغز بیمار نسبت به افرادی که دچار این مشکل نیستند فرسوده‌تر شود.

از سال 1906 و مشاهده اولین مورد ابتلا به بیماری آلزایمر، پزشکان درمان قطعی برای این اختلال مغزی که به افت قدرت حافظه، مهارت‌های فکری و کاهش توانایی برای انجام کارها و امور ساده منجر می‌شود، پیدا نکرده‌اند؛ در بسیاری از افراد، علائم آلزایمر اولین بار در اوایل دهه 60 سالگی ظاهر می‌شود.

محققان آمریکایی همچنین مشاهده کردند: در مبتلایان به فشار خون بالا، وجود ضایعات مغزی بزرگ 46 درصد بیشتر بوده است.

نتایج یک تحقیق بین‌المللی با همکاری گروهی از محققان و دانشمندان درباره تأثیر تغذیه در مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک (بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و سکته‌های مغزی) در 20 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که فشار خون مهم‌ترین عامل مرگ در اثر این بیماری‌ها در تمام این کشورها است.

در تمام این کشورها، بیماری‌های قلبی-متابولیک عامل ، 43 درصد از مرگ‌های زودرس بوده‌است.

کشورهایی با جمعیت بالا از جمله چین، هند، ایالات متحده، روسیه و اندونزی دارای بیشترین میزان ابتلا به فشار خون بالا بین سایر کشورها هستند و بر اساس آمارها، بیش از سه و نیم میلیارد از جمعیت مردم جهان در آستانه فشار خون بالا قرار دارند.

همچنین، حدود 870 میلیون انسان در سراسر جهان دارای بیماری فشار خون بالا هستند.

کارشناسان افزایش فشار سیستولیک را یکی از عوامل جدی مرگ و میر در عصر حاضر می‌دانند که می‌توان با تنظیم رژیم غذایی، انجام ورزش منظم، خودداری از مصرف نمک به میزان زیاد، تنفس عمیق، تناسب اندام و نیز مصرف دارو تحت نظارت پزشک تا حد بالایی کنترل کرد.

افزایش نگران‌کننده فشار خون بالا بر اساس تجزیه و تحلیل از 8 میلیون فرد بزرگسال از 154کشور مختلف جهان بدست آمده‌ و این تحقیقات در مجله انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده‌ است.