۰ نفر

کدام استان ها برفی می شوند؟

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۲
کد خبر: 590896
کدام استان ها برفی می شوند؟

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم بارش برف و باران در مناطق مختلف از ورود ۲ سامانه بارشی به کشور طی هفته جاری خبر و نسبت به وقوع کولاک برف هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در غرب، شمال غرب، جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران، وزش باد شدید موقتی، گاهی رعدوبرق و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف پیش‌بینی شده است. شدت بارش‌ها امروز برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد،‌ لرستان، ایلام و خوزستان است.

به تدریج‌ از اواخر وقت امروز سامانه بارشی بخش‌هایی از مرکز و شمال شرق را نیز در بر خواهد گرفت.

فردا به تدریج از شدت بارش‌ها در شمال غرب، غرب و دامنه‌های البرز مرکزی کاسته شده و فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی و شمال خراسان جنوبی به‌صورت بارش پراکنده و در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

روز دوشنبه سامانه بارشی جدید از غرب وارد کشور شده و به‌تدریج استان‌های واقع در غرب، شمال غرب، جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز سه‌شنبه به‌تدریج از شدت بارش در شمال غرب و غرب کشور کاسته شده و در جنوب غرب،‌ ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و نواحی شمال شرق کشور بارش ادامه خواهد داشت و اواخر وقت سه‌شنبه فعالیت سامانه بارشی به اتمام می‌رسد.

از ظهر روز چهارشنبه سامانه بارشی دیگری از شمال غرب وارد کشور خواهد شد. طی ۵ روز آینده در مناطق کوهستانی و سردسیر، کاهش دید به دلیل وقوع مه و کولاک برف پیش‌بینی شده و در مناطق مستعد بارش تگرگ دور از انتظار نیست.

*توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران در مناطق گرمسیر گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، البرز، قزوین، همدان، مرکزی و شمال بوشهر، جنوب آذربایجان غربی، شمال فارس.

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۸: جنوب کردستان، همدان، مرکزی، تهران، کرمانشاه، ایلام، البرز، قزوین، جنوب زنجان، غرب آذربایجان غربی و قم.

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۹: ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و قزوین، قم، مرکزی، آذربایجان غربی، شمال فارس، شمال بوشهر، غرب کردستان و همدان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰: سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، گلستان، اردبیل، کرمانشاه، شمال ایلام، لرستان، بوشهر، فارس، مرکزی، غرب اصفهان، قم، خراسان رضوی، خراسان شمالی و شمال خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال تأخیر در پرواز.

توصیه: پرهیز از رفت وآمد غیر ضروری بین شهری، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و عدم صعود عشایر کوچ‌رو به ارتفاعات.

*توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی توأم با وزش باد شدید موقت، در مناطق گرمسیر همراه با رعد و برق و در نواحی سردسیر و ارتفاعات بارش برف

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۷: خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، غرب اصفهان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، قزوین.

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۸: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، ارتفاعات غرب اصفهان، شمال فارس و شمال بوشهر.

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۹: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، غرب اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و قزوین.

اثر مخاطره: جاری شدن رواناب، آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی، کاهش دید و احتمال کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، تأخیر و یا احتمال لغو پرواز، مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هر گونه فعالیت کوهنوردی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی.