۰ نفر

ساخت کمتر از ۳ درصد واحدهای طرح اقدام ملی آغاز شده است

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۱۲
کد خبر: 556499
ساخت کمتر از ۳ درصد واحدهای طرح اقدام ملی آغاز شده است

از مجموع 530 هزار واحد وعده داده شده در قالب طرح اقدام ملی مسکن، صرفا 56 هزار و 341 پروژه به بانک عامل معرفی شده و تنها 14 هزار و 312 واحد مسکونی از این پروژه موفق به عقد قرارداد با بانک شده‌اند که معادل 2.7 درصد از واحدهای وعده داده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان تنها طرح آغاز شده مسکن در طول 8 سال گذشته با هدف ساخت 530 هزار واحد مسکونی در طول 2 سال شروع به کار کرد و به استناد اظهارات متولیان این طرح مقرر بود تا انتهای سال 99، این پروژه به اتمام برسد.

در همین رابطه با گذشته 3 سال از آغاز این پروژه تا انتهای مرداد ماه سال 1400، تنها 1 هزار 50 پروژه در قالب ساخت 56 هزار 341 واحد مسکونی برای تامین مالی به بانک عامل معرفی شده است.

*قرارداد تامین مالی 2.7 درصد واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی منعقد شد

این پروژه‌ها در قالب اداره کل راه و شهرسازی، شهرهای جدید، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد معرفی کننده به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است.

بر اساس آمار بدست آماده از مجموع 56 هزار 341 پروژه معرفی شده به بانک عامل، تنها 14 هزار و 312 واحد مسکونی موفق به عقد قرارداد با بانک شده‌اند که معادل  2.7 درصد از واحدهای وعده داده شده است.

*فرآیند ساخت 255 پروژه از طرح اقدام ملی آغاز شده است

نکته قابل توجه در طرح اقدام ملی آن است که انعقاد قرارداد با بانک عامل به منظور تزریق تسهیلات به معنای شروع ساخت واحد مسکونی است.

بر این اساس از مجموع 14 هزار 312 واحد مسکونی در قالب 352 پروژه که در طرح اقدام ملی با بانک قرار داد امضا کردند تنها 255 پروژه فرآیند ساخت خود را آغاز کرده و سهم الشرکه پرداختی را از بانک دریافت کرده‌اند.

از 8.6 هزار میلیارد تومان آورد اولیه مردم تا 31 مردادماه 1400 تنها 2.2 هزار میلیارد تومان متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح اقدام ملی به واحدهای مسکونی در حال ساخت تزریق شده و 6.4 هزار میلیارد تومان از منابع مردم نزد بانک عامل قرار داشته و به دلیل عدم پیشرفت فیزیکی به پروژه‌ها تزریق نشده است.

آمار ساخت و ساز آغاز شده در طرح اقدام در حالی 2.7 درصد از کل پروژه‌های وعده داده شده را شامل می‌شود که مقرر بود، 6 ماه پیش در انتهای سال 1399 طرح اقدام ملی مسکن به پایان برسد.

با وجود روند ساخت و ساز کند در طرح اقدام ملی بخشی از واحدهای مسکونی به اسم این طرح تاکنون افتتاح شده که بر اساس مستندات بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها واحدهای مسکن مهری است که در قالب طرح اقدام ملی به مردم تحویل می‌شود.

mdMcdiCaQJhL