۰ نفر

وزیر راه:

فرهنگیان فاقد مسکن احراز صلاحیت شدنـد

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴
کد خبر: 456964
فرهنگیان فاقد مسکن احراز صلاحیت شدنـد

وزیر راه و شهرسازی، گفت: ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان شاغل و بازنشسته که فاقد مسکن هستند، احراز صلاحیت شده‌اند. عملیات اجرایی نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده و وزارت آموزش و پرورش نسبت به تامین آورده اولیه اقدام کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، «محمد اسلامی» امروز به دعوت «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش در جلسه گفت‌وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش حاضر و نشستی با مدیران بخش‌های مختلف این مجموعه برای بررسی مسائل مشترک داشت.

در این زمینه بخوانید

دیوان محاسبات به نفع فرهنگیان رای داد

تحویل واحدهای مسکونی فرهنگیان تا پایان امـسال

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار گفت: درخصوص مسکن فرهنگیان اقدامات خوبی انجام گرفت و توافقات مناسبی با وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم. براساس اعلام انجام گرفته ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان شاغل و بازنشسته که فاقد مسکن هستند، احراز صلاحیت شده‌اند.

وی گفت: همچنین عملیات اجرایی نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده و آموزش و پرورش نسبت به نسبت به تامین آورده اولیه اقدام کرده است. بانک مسکن هم تسهیلات در اختیار قرار می دهد که امیدواریم گام مناسبی در جهت مسکن فرهنگیان برداشته شود.

اسلامی  درخصوص بحث توسعه فضای آموزشی کشور اظهار داشت: این مساله باید یک تکلیف فردی و اجتماعی دانسته شود. با توجه به اینکه خیرین آماده هستند، این مساله که ظرفیت استفاده از این اقدام خداپسندانه با عدم تخصیص زمین وجود ندارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: لازم است فهرست‌ این افراد به وزارتخانه انتقال داده شود تا مورد بررسی قرار گیرد. در بعضی نقاط بحران زمین وجود دارد اما در شهرهای جدید در سال ۹۹ حدود ۴۵ مدرسه جدید تحویل داده شده است و آمار مدارس تحویل داده شده به ۱۴۱ مدرسه رسیده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: حدود ۳۷ تا ۳۸ مدرسه در سال ۹۷ و ۳۰ مدرسه هم در سال ۹۸ تحویل شده است. در شهر جدید پردیس چند مدرسه آماده بوده که منتظر اقدام آموزش و پرورش جهت تکمیل و تجهیز است تا کادر آموزشی در آن مستقر شود. در این زمینه شاهد یک نهضت به سمت ساخت مدرسه بوده‌ایم.

وی گفت: در برخی نقاط به دلایلی عقب ماندگی وجود دارد اما در بخش شهرهای جدید تا پایان امسال ۱۴۱ مدرسه در شهرهای جدید ساخته و تحویل شده و بخشی هم در حال ساخت است. در این زمینه ۹۱ واحد از این ۱۴۱ مدرسه در ۲ سال اخیر و از دهه فجر ۹۷ تا پایان سال ۹۹ احداث شده که نشان از اراده و عزم وزارت راه و شهرسازی در برطرف کردن کاستی‌های سرانه آموزش است.

این مقام مسوول بیان داشت:‌ در شهر جدید پردیس هیچ مشکلی برای ساخت مدرسه وجود نداشته و با توجه به ساخت مدارس جدید کمبودی از این منظر نخواهیم داشت. در تهران سرانه آموزشی وضعیت متفاوتی دارد. به عنوان مثال در منطقه ۲۲ که کمبود مدرسه وجود دارد، یکسری اتفاقاتی رخ داده که قرار است یک کارگروه ویژه موارد را بررسی تا در جاهایی که نیاز مبرم است، مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود.

وی افزود:‌ متاسفانه در منطقه ۲۲ شاهد تصرف زمین‌های دولتی بدون ضوابط قانونی بوده‌ایم که به هیچ وجه با آن‌ها برخورد جدی انجام نگرفته است. قطعا تمهیداتی اندیشیده خواهد شد و از طریق مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران این موضوع را دنبال می‌کنیم تا مشکل کمبود فضای آموزش و پرورش حل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقات خوب انجام گرفته برای تغییر به نحو احسن و تغییرات کاربری برای افزایش سرانه‌های آموزشی کشور، اظهار داشت: باید برای تامین زمین و افزایش سرانه‌ها به آموزش و پرورش کمک شود. به همین خاطر در برخی نقاط مدنظر این وزارتخانه که زمین وجود ندارد باید خرید زمین انجام بگیرد و قرار است با یک کار مشترک بین این دو وزارتخانه این کاستی‌ها جبران شود.

اسلامی با بیان‌ این‌که طرح ساخت مجتمع‌های بزرگ آموزشی مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، اظهار داشت: یکی از موارد مهم استفاده از ظرفیت‌های وزارت و آموزش و پرورش در توسعه مهارت‌ها در رشته‌های کارودانش و هنرستان است که مشاغل مختلف و زیادی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: روند توسعه آموزش و پرورش در نگاه کلی رشد را نشان می دهد و به جز موضوع مدرسه‌سازی در یکی، دو سال اخیر ۲ تا ۳ هزار میلیارد صرف امور زیربنایی و روبنایی شده که مدرسه‌سازی یکی از این موارد است. پیش از این خانه‌ها در مسکن مهر هیچ سرانه‌ای نداشت اما حجم زیادی از منابع تامین و پروژه‌های متعددی برای پشتیبانی از زندگی مردم تهیه شد. این کار یک رسالت است و همچنان ادامه و گسترش خواهد یافت.

اسلامی تاکید کرد: در بحث بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری نوسازی مدارس را جزو پروژه‌های مورد حمایت خود قرار داده و هم اکنون در ۷۰ مدرسه کار در حال انجام است. بدون شک هرکجا که مدرسه و زمینی این امکان را داشته که مورد نوسازی قرار بگیرد در طرح‌های حمایتی قرار خواهد گرفت و کار ادامه دارد.

وی افزود: در بحث ایمنی به ویژه ایمنی راه‌ها بنا داریم در کمیسیون عالی ایمنی که آموزش و پرورش هم در آن عضو است، از ظرفیت و فرصت سامانه شاد بهره برده شود. در بحث فرهنگ رانندگی نیازمند آموزش هستیم و آموزش و پرورش می‌تواند در مدرسه و کتاب‌های درسی به بپردازد.