۰ نفر

در نشست خبری وزارت صمت مطرح شد؛

لزوماً خودروهای وارداتی چینی نیستند / فروش خودروهای وارداتی در آینده به صورت اقساطی خواهد بود

۴ آبان ۱۴۰۱، ۹:۲۷
کد خبر: 676536
لزوماً خودروهای وارداتی چینی نیستند / فروش خودروهای وارداتی در آینده به صورت اقساطی خواهد بود

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص خودروهای وارداتی گفت: لزوماً خودروهای وارداتی چینی نیستند. منطقی با بیان اینکه فروش خودروی وارداتی حتما در آینده به صورت اقساطی خواهد بود، گفت؛ خودروسازان هم در سال آینده ناچار به فروش اقساطی خواهند بود. همچنین توکلی لاهیجانی، مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در این نشست خبری حاضر شد و به توضیح برنامه های وزارت صمت در حوزه خودرو پرداخت.

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین؛ منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص خودروهای وارداتی گفت: لزوماً خودروهای وارداتی چینی نیستند و خودروهای ژاپنی و کره ای هم در این لیست خواهند بود.

وی در خصوص تداخل خودروسازان در تولید و واردات خودرو گفت: قرار است هر شرکت یک برند را وارد کند و اگر هم اشتراکی وجود داشت با همکاری بتوانند عمق ساخت داخل را افزایش دهند.

وی در ادامه افزود که اگر بتوانیم هر خودروساز را به یک شرکت متصل کنیم قدرت چانه زنی آن ها بالا خواهد رفت و تجربیات تلخ گذشته تکرار نمی شود.

این نکته مهم است که اگر بناست خودوی اقتصادی وارد شود و انتقال فناوری صورت بگیرد باید این انتقال فناوری جامع و متمرکز باشد.

منطقی در خصوص تعریف خودروی اقتصادی در دنیا گفت: تعریف خودروی اقتصادی برای ما قیمت مناسب در کنار فناوری است. خودروی اقتصادی نیز چیزی حدود ۶ تا ۸ هزار دلار قیمت دارد.

منطقی همچنین گفت که فروش خودروی وارداتی حتما در آینده به صورت اقساطی خواهد بود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین وعده داد که خودروسازان هم در سال آینده ناچار به فروش اقساطی خواهند بود و صف خرید آن ها خواهد ریخت.

منوچهر منطقی در خصوص تعرفه خودروهای وارداتی گفت: قانونی در خصوص تعیین تعرفه بر اساس مصرف سوخت وجود دارد. اگر در واردات قیمت بسیار بالا رفت کمیته ای تشکیل خواهد شد و با پرداخت سود واردکننده، تعرفه شناور وضع خواهد کرد.

بانک مرکزی به ما قول تامین یک میلیون دلار ارز برای واردات خودرو داده است و عمل به این وعده مربوط به بانک مرکزی است. منشا ارز خارجی بر روی خودروهای عمومی و توسعه تولید داخل متمرکز خواهد بود.

منوچهر منطقی در خصوص رعایت استانداردهای ۸۵ گانه توسط خودروهای وارداتی گفت: در جلساتی که با سازمان استاندارد داشتیم قرار شده تعدادی از قوانین استاندارد برداشته شود و خودروهای وارداتی حتی اگر استاندارد های ۸۵ گانه را رعایت نکنند پلاک خواهند شد.

همچنین توکلی لاهیجانی، مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست خبری حاضر شد و به توضیح برنامه های وزارت صمت در حوزه خودرو پرداخت.

توکلی در ابتدا با اعلام اینکه اصلاح صنعت خودرو در سه بخش طراحی شده که گام اول احیای ظرفیت موجود، گام دوم به روزرسانی پلتفرم و گام سوم هم تقویت ارتباطات جهانی است.

وی در ادامه گفت؛ در ۷ ماهه اول سال جاری ۱۲ درصد افزایش تولید خودرو داشتیم. در این ۷ ماه تلاش ما تثبیت روند تولید و همچنین کاهش خودروهای ناقص بوده است.

تولید خودروی کامل رشد ۳۱۹ درصدی داشته و اکنون بسیاری از خودروها در خط تولید به صورت عبور مستقیم هستند.

ما در بخش خصوصی نیز افزایش تولید داشتیم و سهم خودروسازان خصوصی در تولید از ۷ درصد در سال گذشته به ۱۵ درصد رسیده است.

توکلی در خصوص رشد تولید موتورسیکلت گفت: در ۷ ماه ابتدایی سال حدود ۲۴۰ هزار موتورسیکلت تولید شده که می تواند زمینه ساز برنامه نوسازی ناوگان موتورسیکلت باشد.

مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت؛ ما به دنبال افزایش ارزش افزوده بواسطه دانش بنیان هستیم تا بتوانیم ثبات تولید داشته باشیم.

وی در خصوص تغییر قواعد صنعت خودرو گفت: چندین آیین نامه و دستورالعمل در حال تدوین است تا اصلاح ساختار صنعت خودرو پایدار باشد.

توکلی لاهیجانی در خصوص تعرفه واردات خودرو اعلام کرد که تعرفه ها همچنان مطابق دفترچه گمرک خواهد بود. در خصوص خودروهای اقتصادی تعرفه کمترین حالت ممکن خواهد بود و عرضه در بورس می تواند خودتنظیم گر باشد و بازار و تعرفه ها را تنظیم کند. در خصوص سایر هزینه های واردات تلاش شده در خصوص واردات خودروی اقتصادی کمترین هزینه وجود داشت باشد.

توکلی لاهیجانی در خصوص اسامی اعلام شده برای واردات خودرو گفت: واردات خودرو محدود به این شرکت ها نخواهد بود و شرکت های دیگری نیز به این فرآیند اضافه خواهند شد.