۰ نفر

قفل بازار خودرو باز می شود؛

قیمت خودرو ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ / پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۵۵
کد خبر: 669617
قیمت خودرو ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ / پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

نگاهی به روند قیمت ها از ابتدای سال نشان می دهد که هر چند قیمت خودروهای پر تقاضای بازار کم تر از تورم و قیمت دلار افزایش پیدا کرده اما همچنان روند آن صعودی است. این در حالی است که صحبت های سیاستگذاران این انتظار را در جامعه ایجاد کرده که قیمت خودرو در بازار آزاد،‌ غیرواقعی است و باید کاهش پیدا کند. در این گزارش با بررسی قیمت روز خودروهای پر تقاضای ایران خودرو و سایپا،‌ نگاهی به روند احتمالی قیمت ها در روزهای آینده می کنیم.

به گزارش سرویس خودروی اقتصادآنلاین؛ بازار خودرو همچنان در رکود است ولی بدون کاهش قیمت. البته هرچند در مقاطعی برخی از مدل‌ها کاهش قیمت را ثبت کرده اند اما در روزهای بعدی این کاهش قیمت با افزایش جبران شده است تا روند کلی بازار صعودی باشد. در گزارش های پیشین به این موضوع اشاره شد که فارق از اینکه تقاضا در بازار خودرو به دلیل افزایش شدید قیمت ها و کاهش قدرت خرید به شدت کاهش پیدا کرده است اما باید توجه داشت که عملاً قیمت خودرو در بازار آزاد با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصاد کلان و به ویژه قیمت دلار، در محدوده قیمت تعادلی خود هستند. بنابراین به نظر می رسد در شرایط کنونی و در قیمت های فعلی دلار،‌ سناریو کاهش قیمت دور از انتظار باشد. برای مطالعه گزارش با عنوان « پیش بینی قیمت خودرو بر اساس سناریوهای احتمالی قیمت دلار» اینجا را کلیک کنید.

قیمت ایران خودرو

قیمت پژو ۴۰۵ SLX که با کاهشی ۲ میلیونی به ۳۳۳ میلیون تومان رسیده بود با ۴ میلیون افزایش به ۳۳۷ میلیون تومان رسید و به رکورد قیمتی اواخر مرداد ماه بازگشت.

قیمت پژو پارس XU7 که روند نسبتا با ثباتی داشت امروز با افزایشی یک میلیون تومانی ۳۰۸ میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲  که مدت زمان زیادی است بدون تغییر مانده آخرین تغییر قیمتی خود را در ۲۶ شهریور با ۲ میلیون افزایش به ثبت رسانده است.

قیمت پژو پارس ELX-TU5، خودروی تازه وارد ایران خودرو هم با ثبت افزایش ۲میلیونی به ۴۱۵ میلیون تومان رسید.

قیمت ایران خودرو

قیمت سایپا

ثبات رکن ثابت گروه محصولات سایپا شده و روزهای معدودی در چند هفته گدشته وجود دارد که محصولات سایپا تغییر قیمت چندانی را به ثبت برسانند. امروز هم مطابق معمول هیچ یک از محصولات گروه سایپا تغییر قیمت نداشت و عملا قیمت ها همچون معاملات در این بازار قفل شده است.

قیمت کوییک R که پس از آنکه چند روز بر روی روند کاهش افتاده بود،‌ روز دوشنبه افزایش ۲ میلیون تومان را ثبت کرد، بر روی سطح ۲۰۵ میلیونی باقی ماند.

قیمت پراید ۱۱۱ هم که با وجود توقف تولید همچنان محبوب ترین خودروی ساپیا محسوب می شود، بر روی قیمت ۲۰۲ میلیونی جا خوش کرده است

قیمت سایپا

پیش بینی قیمت خودرو

دو نیروی اساسی در هر بازاری روند قیمت را مشخص می کند و آن عرضه و تقاضا است. طرف عرضه به دو دلیل عمده با مشکلات اساسی روبرو است؛ اول به  ممنوعیت چند ساله واردات خودرو باز می گردد. هر چند که آنگونه که وعده داده شده،‌ خودروهای وارداتی پاییز امسال به  کشور می رسند اما با توجه به میزان محدود آن ها  و همچنین سازوکار نامشخص آن، به نظر نمی رسد که تاثیر بسزایی در بازار خودرو داشته باشد. پیش تر سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در گفتگو با اقتصادآنلاین گفته بود که آئین نامه واردات خودرو صرفا کلیاتی از این طرح را مشخص کرده بود و بدون مشخص شدن تعرفه ها و سایر هزینه هایی که می تواند سربار واردات خودرو باشد نمی توان در خصوص تاثیر قطعی این واردات بر بازار و قیمت خودرو اظهار نظر کرد. در حقیقت صحبت از تعرفه های شناور خودرو، ابهام در خصوص این طرح را افزایش داده است. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو هم گفته بود که این آئین نامه به هیچ عنوان عملی نیست و اگر هم در هر شرایطی عملی شود به هیچ عنوان به نفع عامه مردم نخواهد.

تولید داخل هم که به دلیل مشکلات ساختاری خودروسازان و سیاست قیمت گذاری دستوری همچنان با مشکل روبرو است. هرچند وعده افزایش تولید خودرو بارها اعلام شده است اما همانگونه که در گزارش های قبلی اشاره شده به نظر نمی رسد که این وعده محقق شود.

بنابراین به طور کلی به نظر نمی رسد که در صورت ادامه شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین سایر عوامل بتوان به کاهش قیمت ها در بازار خودرو امیدوار بود و در بهترین حالت شاهد تدوام رکود و افزایش قیمت کم تر از تورم در بازار خودرو خواهیم بود. مگر آنکه با برجام بالاخره نهایی و کاهش قیمت دلار،‌به کاهش قیمت در بازار خودرو منتج شود.