۰ نفر

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران؛

حتی اگر دو میلیون خودرو تولید کنیم، باز هم زیان‌ ده هستیم / داخلی سازی با کپی کاری متفاوت است

۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۴۳
کد خبر: 542431
حتی اگر دو میلیون خودرو تولید کنیم، باز هم زیان‌ ده هستیم / داخلی سازی با کپی کاری متفاوت است

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران می‌گوید تا شرایط صنعت خودرو به شکل زیرساختی تغییر نکند، حتی با تولید سالانه دو میلیون دستگاه خودرو نیز همچنان تولیدکنندگان زیان ده باقی خواهند ماند.

 اقتصادآنلاین- جواد هاشمی؛ امیرحسین جلالی در نشست خبری انجمن قطعه سازان تهران اظهار کرد: بررسی وضعیت تولید خودرو در 10 سال گذشته نشان می‌دهد که ما تنها در یک سال توانسته‌ایم حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم و حتی در همان سال نیز میزان سودی که به سهامداران رسید بسیار محدود بود. شرایط امروز صنعت خودرو چه در حوزه خودروسازی و چه در حوزه قطعه سازای نیاز به اصلاح ساختاری دارد و در غیر این صورت حتی اگر ما سالی دو میلیون خودرو تولید کنیم نیز به سوددهی نخواهیم رسید.

به گفته وی، در سال‌های گذشته بارها و بارها نحوه مدیریت خودرو و نگاه کلان به این حوزه، تغییر کرده است و هر بار که افراد جابجا می‌شوند، تفکر موجود در این حوزه نیز بر هم می‌ریزد، این در حالی است که اگر ما قصد رسیدن به اهداف کلان در این بخش را داریم، جز با یک نگاه توسعه محور و کلان، شانسی نخواهیم داشت.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران با بیان اینکه امروز قطعه سازان تنها با 50 درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند، بیان کرد: این ظرفیت فعال نیز با سیاست‌های غلط و فشارهای داخلی با مشکلات جدی مواجه است. بدهی کلان خودروسازان به قطعه سازان هر روز افزایش می‌یابد و اینکه ما توفع داشته باشیم با یک دستور این مشکلات حل شود قطعا از واقعیت به دور است.

جلالی ادامه داد: اگر بخواهیم یک نگاه دقیق به مشکلات داشته باشیم، تنها باید به تحریم‌ها سهمی 30 درصدی از مشکلات امروز صنعت خودرو بدهیم و 70 درصد مابقی به مشکلات داخلی باز می‌گردد. اگر بخواهیم به سمت به داخلی سازی حرکت کنیم، جز با اصلاح ساختار و از بین بردن مشکلات کلان، چنین هدفی محقق نمی‌شود.

به گفته وی، صنعت خودرو با توجه به پراکندگی جغرافیایی و سطح اشتغال بالا یکی از اصلی ترین صنایع پیشران کشور به شمار می‌رود و تحریم این بخش در صدر تحریم‌های آمریکا نیز به خوبی واقعیت و میزان اهمیت این صنعت برای اقتصاد ایران را نشان می‌دهد.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران با بیان اینکه باید میان داخلی سازی و کپی کاری تفاوتی محسوس قائل شد، اظهار کرد: ما در طول سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم بسیاری از قطعات را کپی کنیم و تولید آنها را به داخل کشور انتقال دهیم اما گر بنا باشد یک قطعه در ایران طراحی یا خلق شود، قطعا باید به سمت سرمایه گذاری کلان و نگاه توسعه محور گام برداریم. اینکه شرایط به سمتی رفته که سرمایه گذاران فعلی نیز با مشکلات جدی مواجه هستند و عملا توان اداره مجموعه خود را از دست داده‌اند، قطعا به ما در زمینه رسیدن به اهداف کلان در حوزه طراحی قطعات جدید و افزایش سطح داخلی سازی کمکی نمی‌کند.