به دنبال آثار مخرب شیوع ویروس کرونا، صنعت خودروسازی به شدت آسیب دید و در سال 2020 شمار ثبت‌نام خودروهای سواری جدید در سراسر جهان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بحران ویروس کرونا در سال گذشته تاثیر قابل توجهی در بازارهای بین‌المللی خودرو داشته است. به گفته انجمن صنایع خودروسازی آلمان، شمار خوردوهای ثبت نامی جدید در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در سال 2020 نسبت به سال گذشته، حدود 24درصد کاهش یافته است. سایر بازارهای بزرگ نیز با کاهش دو رقمی در این زمینه مواجه شدند. بازار چین شاهد کمترین کاهش در میزان فروش بود. در این کشور، شمار ثبت‌نام‌های جدید تنها 6.1درصد کمتر از سطح سال 2019 اعلام شد.

گفتنی است که در آلمان، رقم ثبت‌نام‌های جدید برای خودرو 19درصد کاهش یافته است. در فرانسه نیز حجم فروش یک‌چهارم کاهش پیدا کرد. ایتالیا با کاهش 28درصدی ضرر بیشتری را متحمل شد، در حالی که بریتانیا 29درصد ثبت‌نام کمتری را اعلام کرد.

از سویی، اسپانیا تقریبا یک‌سوم از ثبت‌نام خودروهای جدید را در مقایسه با سال 2019 از دست داده است. طبق گفته انجمن صنایع خودروسازی آلمان، بهبودی جزئی در طول چند ماه گذشته حاصل شده است. با این حال، در ماه دسامبر، فروش خودرو در اروپا هنوز 4درصد یا 1.2میلیون دستگاه کمتر از سال گذشته بود.

قابل ذکر است که چین بیشترین سهم از تولید جهانی خودرو را به خود اختصاص داده است. بیش از یک‌چهارم خودروهای تولید شده در سراسر جهان در سال 2019، در این کشور ساخته شده است.

سایر تولیدکنندگان بزرگ، ایالات متحده، آلمان و ژاپن هستند. در اروپا، بیشترین خودروهای سواری در آلمان تولید می‌شود (حدود 4.7میلیون)، و به دنبال آن نیز کشورهای اسپانیا و فرانسه قرار دارد.

در نمودار ارائه شده، تغییر میزان ثبت‌نام برای خودروهای سواری جدید در سراسر جهان را مشاهده می‌کنید؛

photo_2021-01-30_11-34-48