به دنبال شیوع ویروس کرونا و اثرات مختلف آن، میزان فروش خودرو در سراسر جهان در سال 2020 به میزان چشمگیری کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ همزمان با بروز بحران ویروس کرونا که در ماه‌های ابتدایی سال 2020 از چین به سایر نقاط جهان گسترش یافت، شرایط برای صنعت جهانی خودرو روز به روز بدتر شد. آنچه به عنوان بحران تامین آغاز شد، به صورت موقت دسترسی به قطعات و مواد اولیه از چین را محدود کرد، سپس به یک شوک تقاضای کامل تبدیل شد که در مواجهه با بیکاری گسترده و عدم اطمینان مالی، میزان فروش نیز سقوط کرد.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، بزرگترین بازارهای خودرو در سال 2020 با افت فروش قابل توجهی روبرو شدند و تا کنون تنها بازار چین توانسته در مسیر بهبود قرار بگیرد.

به گفته اتحادیه تولیدکنندگان خودروی چین (CAAM)، فروش وسایل نقلیه برای نهمین ماه متوالی در ماه دسامبر افزایش یافت و افت کلی برای سال 2020 را به منفی 6درصد کاهش داد.

در همین حال، فروش وسایل نقلیه سبک در ایالات متحده 15درصد کاهش یافت، در حالی که اتحادیه اروپا با سقوط 24درصدی در ثبت‌نام برای خودروهای سواری جدید در سال 2020 مواجه شده است.

مشاهده ارقام فروش اروپا با جزئیات بیشتر نشان می‌دهد که اوضاع به ویژه در برخی از بزرگترین بازارهای منطقه بد بوده است. فرانسه، ایتالیا و اسپانیا که به شدت تحت تاثیر بیماری همه‌گیر کووید-19 قرار گرفتند، در سال 2020 به ترتیب با کاهش 25.5، 27.9 و 32.3درصدی فروش روبرو شدند. در حالی که آلمان، بزرگترین بازار خودروی اتحادیه اروپا، در طول سال 2020 شیوع ویروس کرونا را به خوبی کنترل کرده و میزان ثبت‌نام‌ها تنها 19.1درصد کاهش یافته است.

در نمودار ارائه شده، میزان فروش خودروهای جدید در مناطق منتخب جهان را مشاهده می‌کنید؛

photo_2021-01-26_23-35-37