۰ نفر

انتقام‌گیری اینترنتی بعد از جدایی از همسر و نامزد

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۸:۴۶
کد خبر: 494978
انتقام‌گیری اینترنتی بعد از جدایی از همسر و نامزد

دو مرد جوان که در ماجراهای جداگانه بعد از جدایی از همسر و نامزد خود دست به انتقام‌گیری اینترنتی زده بودند، دستگیر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در اولین پرونده در پی شکایت دختری که مدعی بود تصاویر خصوصی‌اش توسط افرادی ناشناس در فضای مجازی منتشر شده است، رسیدگی به این موضوع در دستور کار پلیس فتای استان یزد قرار گرفت.

شاکی در جریان تحقیقات به مأموران گفت: چند ماه پیش با فردی آشنا شدم و برای شناخت بیشتر مدتی با او در ارتباط بودم اما به‌دلیل نداشتن تفاهم از ازدواج با او منصرف شدم. بعد از به‌هم‌خوردن ازدواج‌مان، با پیام‌هایی تهدید‌آمیز از طرف نامزد سابقم مواجه شدم. پس از آن نیز فرد یا افرادی ناشناس عکس‌هایی از من را منتشر کردند. کارشناسان پلیس فتا که اطمینان یافته بودند عامل انتشار عکس‌ها همان نامزد سابق شاکی است، پس از هماهنگی‌ با مرجع قضائی متهم را دستگیر کردند و به پلیس فتا انتقال دادند.

متهم وقتی تحت بازجویی قرار گرفت، ابتدا منکر هرگونه جرمی شد و گفت اصلا از این ماجرا خبر ندارد. این پسر بعد از روبه‌روشدن با ادله دیجیتال جمع‌آوری‌شده، در نهایت به‌ناچار به جرم خود اعتراف و انگیزه‌اش را از این عمل مجرمانه، اخاذی اعلام کرد. او گفت: بعد از اینکه دختر مورد علاقه‌ام خواست رابطه ما را تمام کند، به این فکر افتادم تا از او با عکس‌هایش اخاذی کنم.

سرهنگ ابوطالبی، رئیس پلیس فتای استان یزد درباره این پرونده و موارد مشابه خاطر‌نشان کرد: کاربران شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص بانوان نسبت به نگهداری تصاویر و فیلم‌های شخصی و خانوادگی دقت بیشتری داشته باشند و این تصاویر و فیلم‌ها را در شبکه‌های مجازی برای دیگران حتی اعضای خانواده و بستگان ارسال نکنند زیرا ممکن است در آینده مورد سوءاستفاده واقع شود. در دومین پرونده فردی که با ایجاد یک صفحه جعلی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی همسر سابق خود کرده بود، بازداشت شد. در پی شکایت زنی به پلیس فتای استان فارس مبنی بر ساخت حساب کاربری جعلی به نام وی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و سوء‌استفاده از تصاویر آن، پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضائی تشکیل شد و با ثبت اظهارات شاکی رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت.

کارشناسان پلیس فتا با توجه به حساسیت موضوع به بررسی ادله ارائه‌شده از سوی شاکی پرداختند و در نهایت متهم را شناسایی و او را دستگیر کردند. این مرد ابتدا منکر جرمش شد، ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات به‌دست‌آمده به ‌ناچار لب به اعتراف گشود.

در بازجویی اولیه انجام‌شده، مشخص شد متهم که همسر سابق شاکی است به دلیل مشکلاتی که قبلا با او داشته اقدام به انتشار تصاویر خصوصی وی در فضای مجازی کرده است. سرهنگ حشمت سلیمانی، رئیس پلیس فتای فارس در این رابطه توضیح داد: طبق قانون هرگونه توهین، اهانت یا پخش تصاویر شخصی افراد در فضای مجازی جرم محسوب شده و عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارد، به همین دلیل رعایت اخلاق در فضای سایبر و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی امری مهم محسوب می‌شود.