۰ نفر

واکنش شمخانی به مخالفت آمریکا با درخواست وام ایران

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۵۰
کد خبر: 434249
واکنش شمخانی به مخالفت آمریکا با درخواست وام ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به مخالفت آمریکا با درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد: دولت‌های ثالث دو تعهد دارند، قطع همکاری با دولت ناقض و اقدام برای رفع وضعیت غیرقانونی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (شنبه) در توئیتی با اشاره به مخالفت آمریکا با درخواست اعطای وام ایران از صندوق بین‌المللی پول نوشت: «مخالفت آمریکا با درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول نقض «قاعده آمره حق بر سلامتی» است. دولت‌های ثالث دو تعهد دارند، قطع همکاری با دولت ناقض و اقدام برای رفع وضعیت غیرقانونی.»

وی افزود: «اروپا چون همیشه ابراز تاسف کرد.»

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در اظهاراتی اعلام کرد که آمریکا درخواست این اتحادیه برای موافقت با اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران را رد کرده است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۷ فروردین ماه نیز در صفحه توئیترش با بیان اینکه«تحریم اقلام بهداشتی٬ اقدامی غیرقانونی و ضد حقوق بشری و نماد دشمنی آشکار ترامپ با ملت ایران است.» نوشته بود: «مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا٬ مصداق واقعی جنایت علیه بشریت است.»

شمخانی همچنین هشتگ «ترامپ خطرناک‌تر از کروناست» را نیز در این توئیت استفاده کرده بود.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران روز ۲۲ اسفندماه اعلام کرد در نامه‌ای به رئیس «صندوق بین‌المللی پول» خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده است.

 «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا هم با اشاره به درخواست ایران برای اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول گفته بود: «الان وقت رساندن پول نقد به دست رژیم ایران نیست. فایده‌ای نخواهد داشت.»