۰ نفر

واعظی: با تصمیم امروز FATF شرایط بدتر خواهد شد

۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۴۱
کد خبر: 418684
واعظی: با تصمیم امروز FATF شرایط بدتر خواهد شد

واعظی درباره نتیجه جلسه FATF در خصوص ایران با بیان این که بیانیه FATF تا ساعات دیگر منتشر می‌شود اظهار کرد: براساس آن چه که تا الان به من اعلام شده، عملا از تعلیقی که در آن قرار داشتیم خارج می‌شویم و به شرایطی که در گذشته بودیم بازمی‌گردیم و شرایط از آن چه امروز هست، بدتر می‌شود، اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهای که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند همچنان باقی خواهد ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: نهادهای قانونی در کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی وجود دارند که راجع به سیاست خارجی نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند. همچنین دولت، مجلس و سایر نهادها رهنمودها و سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری دارند را دنبال می‌کنند و این گونه نیست که با تغییر دولت یا مجلس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری پیش از ظهر جمعه در حاشیه بازدید رئیس جمهوری از ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تاثیر پیروزی احتمالی اصولگرایان در مجلس بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت: سیاست دولت همواره بر این بود که با هر مجلسی تعامل داشته باشد؛ مجلس فعلی مجلسی یکدست نبود و سه فراکسیون در آن حضور دارند که هر کدام راجع به موضوعات مختلف نظراتی دارند اما ما باید به عنوان دولت و مجلسی که برخواسته از آرای ملت است درک کنیم و قطعا نیز مجلس اگر بخواهد به رای مردم احترام بگذارند، به 24 میلیون رای‌ که به رئیس جمهور محترم رای دادند نیز احترام خواهند گذاشت.

وی تصریح کرد: نهادهای قانونی در کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی وجود دارند که راجع به سیاست خارجی نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند. همچنین دولت، مجلس و سایر نهادها رهنمودها و سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری دارند را دنبال می‌کنند و این گونه نیست که با تغییر دولت یا مجلس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.

واعظی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تحلیل عده‌ای را که معتقدند اگر مجلس بعدی مجلسی برای تندروها باشد رئیس جمهوری استیضاح می‌شود، قبول دارید با بیان این که ان‌شاءالله مجلس یازدهم مجلس تندروها نخواهد شد، تاکیدکرد: ما مردم خود را می‌شناسیم و سلایق آنها را می‌دانیم؛ مردم ما به تندرو رای نمی‌دهند، ممکن است تفکرات مقداری با هم تفاوت داشته باشد اما این به معنای آن نیست که اگر تفکری در اکثریت قرار بگیرد تندرویی باشد. همچنین به نظر من هر مجلسی که سر کار بیاید، آن چه که برای آن اهمیت دارد امنیت و منافع ملی کشور و حل مسائل و همچنین ایجاد رفاه برای مردم و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم با همراهی دولت است.

وی ادامه داد: خوش بین هستم که دولت با آن چه که مردم رای می دهند و مجلسی که تشکیل می‌شود تعامل خوبی خواهند داشت.

واعظی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه جلسه FATF در خصوص ایران با بیان این که بیانیه FATF تا ساعات دیگر منتشر می‌شود اظهار کرد: براساس آن چه که تا الان به من اعلام شده، عملا از تعلیقی که در آن قرار داشتیم خارج می‌شویم و به شرایطی که در گذشته بودیم بازمی‌گردیم و شرایط از آن چه امروز هست، بدتر می‌شود، اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهای که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند همچنان باقی خواهد ماند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: وضعیت جدیدی که پیش خواهد آمد ممکن است فشار اندکی بر تلاش‌های دولت بگذارند اما فشار اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تحریم‌ها برداشته و روابط بانکی ما با دنیا برقرار می‌شود؛ وضعیتی که امروز رقم می‌خورد در آن روز خود را نشان خواهد داد. آن چه که دولت بر آن اصرار داشت این بود که ما نباید برای آیندگان تحریم جدیدی به وجود بیاوریم که محدودیت‌های جدیدی به همراه دارد.