۰ نفر

رییس مجلس عراق در دیدار با قالیباف؛

بغداد می‎ خواهد مشکلات منطقه‌ ای با دیپلماسی نیابتی حل شود

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۰۴
کد خبر: 631369
بغداد می‎ خواهد مشکلات منطقه‌ ای با دیپلماسی نیابتی حل شود

رییس مجلس عراق، گفت: در عراق تلاش می‌کنیم مشکلات منطقه‌ای با دیپلماسی نیابتی حل شود و زمینه حل مشکلات بین همسایگان را نشست و مذاکره و تفاهم می‌دانیم، بخش زیادی از مشکلات نیازمند گفت‌وگو و رایزنی است، ملت‌ها دنبال روابط بهتر هستند و بهبود زندگی، آینده و شرایط اقتصادی را طلب می‌کنند و می‌خواهند مانع بازگشت سایه جنگ شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایلنا، محمد الحلبوسی رییس مجلس عراق در این نشست خبری مطرح کرد: در ابتدا تشکر می‌کنم از استقبال گرم و دعوتی که برای سفر به ایران انجام داده‌اید، تأکید می‌کنم روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر پایدار بوده و خواهد بود.

وی تأکید کرد: امیدوارم با تقویت روابط بتوانیم موانع پیشِ روی توسعه و همکاری دولت‌ها را از پیشِ رو برداریم و توسعه روابط به نفع ملت دو کشور تمام شود. ثبات در ایران تأثیر مثبتی در عراق و منطقه دارد همان طور که ثبات در عراق بر ایران و منطقه تأثیرگذار است.

رییس مجلس عراق بیان کرد: در عراق تلاش می‌کنیم مشکلات منطقه‌ای با دیپلماسی نیابتی حل شود و زمینه حل مشکلات بین همسایگان را نشست و مذاکره و تفاهم می‌دانیم، بخش زیادی از مشکلات نیازمند گفت‌وگو و رایزنی است، ملت‌ها دنبال روابط بهتر هستند و بهبود زندگی، آینده و شرایط اقتصادی را طلب می‌کنند و می‌خواهند مانع بازگشت سایه جنگ شوند.

الحلبوسی با تأکید بر اینکه احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و پاسداشت حقوق شهروندان باید اصول روابط بین کشورها باشد و تلاش کنیم روابط بین کشورهای منطقه بهتر و توسعه یابد گفت: در این زمینه لازم است بستر روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و پارلمانی کشورها فراهم شود.

وی اظهار داشت: باید در جوامع بین‌المللی جهانی، کشورهای منطقه مواضع مشترکی داشته باشند چرا که چالش‌های مشترکی نیز داریم و باید به منطقه آرامش و ثبات برگردد زیرا خداوند نعمت‌های مادی و معنوی بسیاری به منطقه ما عطا کرده است و باید رفتار ما متناسب با این ظرفیت‌ها باشد و تلاش کنیم به فتنه‌گران اجازه اقدام در منطقه را ندهیم.

رییس مجلس عراق با اشاره به شرایط سخت اقتصادی سال‌های گذشته در کشورها بیان کرد: شاهد مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بودیم و سال‌های خوبی نبود، باید پرونده این سال‌ها بسته شود و به نقض حاکمیت ملت‌ها پایان داده شود و موانعی که باعث عدم توسعه روابط ملت‌ها است برداشته شود. نباید اجازه دهیم که ملت‌ها مورد تحریم و ارعاب قرار گیرند.

محمد الحلبوسی در پایان بیان کرد: باید موانع روابط اقتصادی و اجتماعی پارلمانی برداشته شود و هر آنچه لازم است از وضع قوانین تا اتخاذ تصمیم پارلمانی برای بهبود روابط انجام گیرد.