۰ نفر

احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۱۰
کد خبر: 562965
احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا

با نزدیک شدن به پایان سال مالی در آمریکا احتمال تعطیلی دولت این کشور بار دیگر قوت گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، با نزدیک شن به تاریخ ۳۰ سپتامبر که پایان سال مالی دولت آمریکا است بحث‌ها بر سر احتمال تعطیلی دوباره دولت آمریکا بار دیگر داغ شده است.

چنانچه کنگره آمریکا تا قبل از تاریخ ۳۰ سپتامبر (مصادف با ۸ مهرماه) به توافقی برای تأمین بودجه دولت نرسد تعطیلی دولت این بار دامنگیر «جو بایدن» خواهد شد.

آخرین بار که دولت آمریکا تعطیل شد اواخر سال ۲۰۱۸ بود که تا ژانویه ۲۰۱۹ به مدت ۳۵ روز به طول انجامید. این تعطیلی که در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» اتفاق افتاد طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال بوده. 

امسال، نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره باید بر سر افزایش سقف بدهی دولت نیز به تصویب برسند. «ژانت یلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته چنانچه کنگره «اقداماتی فوق‌العاده» برای تأمین مالی دولت انجام ندهد لطمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد آمریکا و بازارهای مالی دنیا وارد خواهد شد. 

لوایح بودجه دولت آمریکا زمان‌بندی شده هستند و در صورتی که بودجه بعدی تا موعد مشخصی تصویب نشود، دولت وارد وضعیت تعطیل می‌شود. همین موجب شده تا دولت‌ها و ادوار مختلف کنگره از این ضرب‌الاجل‌های زمانی به عنوان اهرمی برای تایید سیاست‌ها و طرح‌های مد نظر خود استفاده کنند.

تعطیلی دولت چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تعطیلی دولت زمانی اتفاق می‌افتد که رییس‌جمهور آمریکا و کنگره این کشور نتوانند قانون مربوط به تخصیص اعتبارات نهادهای دولتی را در موعد مقرر به امضا برسانند.  

چطور می‌توان از تعطیلی دولت جلوگیری کرد؟

اعضای کنگره آمریکا می‌توانند با تصویب قطعنامه‌ای به نام «قطعنامه ادامه فعالیت» از تعطیلی دولت جلوگیری کنند. توافق بر سر این قطعنامه به معنی این است که دولت فدرال می‌تواند به فعالیتش ادامه دهد و نمایندگان کنگره فرصت بیشتری برای مذاکره درباره لایحه بودجه دارند.

کدام بخش‌ها تعطیل می‌شوند؟

هنگام تعطیلی، بخشی از کارکنان نهادهای رده بالای دولتی بر سر کار باقی می‌مانند، اما از اکثر کارمندانی که مشاغلشان اهمیت حیاتی ندارد خواسته می‌شود به منزل بروند. 

به عنوان مثال، کارکنان پارک‌های ملی، موزه‌ها و اماکن تفریحی سر کار حاضر نمی‌شوند. چهار سال پیش که دولت آمریکا تعطیل شد به 850 هزار کارمند دولتی مرخصی اجباری داده شد.  

به کارمندانی که به آنها مرخصی اجباری داده می‌شود، حقوق پرداخت می‌شود، اما مشکل آنجا است که آنها اغلب نمی‌دانند پولشان را کی دریافت می‌کنند. تصمیم‌گیری درباره این موضوع که حقوق مدت زمان مرخصی اجباری چه زمانی پرداخت شود به نهاد استخدام‌کننده کارمند بستگی دارد. 

دولت، چند بار تعطیل شده است؟ 

از سال ۱۹۷۶ دولت فدرال آمریکا ۲۱ بار تعطیل شده است. آخرین باری که دولت فدرال تعطیل شد از ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ بود. این تعطیلی، طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا بود.

ضرر تعطیلی دولت برای کشور آمریکا 

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلی ۱۶  روزه دولت در سال ۲۰۱۳ باعث زیان ۲۴ میلیارد دلاری به فعالیت‌های اقتصادی آمریکا شد. اداره بودجه کنگره برآورد کرده در تعطیلی سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ هم به اقتصاد آمریکا ۱۱ میلیارد دلار به صورت مستقیم زیان وارد شد. این اداره گفته بود محاسبه زیان های غیرمستقیم امکان‌پذیر نبوده است.