۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سبقت چین از آمریکا در عرصه هوش مصنوعی/ استفاده گسترده ازAI در مبارزه با کرونا

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹
کد خبر: 481758
سبقت چین از آمریکا در عرصه هوش مصنوعی/ استفاده گسترده ازAI در مبارزه با کرونا

بر اساس برنامه جامع چین، این کشور تا پایان سال 2030 با عبور از آمریکا تبدیل به کشور پیشتاز جهان در صنعت هوش مصنوعی خواهد شد. در همین رابطه، ارزش این صنعت در چین تا یک دهه دیگر باید به بیش از 150 میلیارد دلار برسد.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز در سال 2017، پیروزی نرم‌افزار رایانه‌ای AlphaGo بر بهترین بازیکن جهان در بازی گو (Go) یکی از دلایل افزایش توجه مقامات چینی به صنعت هوش مصنوعی بوده است. مساله‌ای که منجر به تدوین برنامه‌ای جامع با هدف تبدیل چین به پیشتاز کشورهای جهان در این حوزه تا پایان سال 2030 شد. بر طبق مفاد این برنامه، حوزه هوش مصنوعی در چین تا یک دهه دیگر تبدیل به صنعتی با ارزش بیش از 150 میلیارد دلار و متکی بر دانش و فناوری‌های بومی خواهد شد.

یکی از نکات قابل توجه در مورد چین، عدم بروز وقفه در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و همچنین روند سرمایه‌گذاری در صنعت هوش مصنوعی این کشور در طول بحران ناشی از بروز اپیدمی کووید 19 است. در همین رابطه، دومین قدرت اقتصادی جهان را باید به عنوان یکی از کشورهای بسیار موفق در زمینه استفاده از فناوری هوش مصنوعی به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا در نظر گرفت. لی منگ معاون وزیر علوم و تحقیقات چین با توجه به رشد چشمگیر دانش و فناوری‌های مرتبط با Al در این کشور، از جبران فاصله موجود میان چین و کشورهای پیشگام در این حوزه تا پایان امسال خبر داده است. بر اساس پیش‌بینی وی، ارزش تولیدات صنعت هوش مصنوعی این کشور در سال 2020، بالغ بر 22 میلیارد دلار خواهد بود.

از جمله مهمترین اهداف دولتمردان چین در صنعت هوش مصنوعی می‌توان به استفاده گسترده از فناوری‌های مرتبط با این صنعت در حوزه‌های امنیتی و نظامی اشاره کرد. پیش‌بینی جرایم، نظارت حداکثری بر فضای اینترنت، توسعه صنعت موشکی و ... تنها گوشه‌ای از کاربردهای هوش مصنوعی در این کشور خواهد بود.

دولت چین علاوه بر اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌ و تحقیقاتی متعدد در این حوزه، همواره در جهت جذب مشارکت بخش خصوصی از طریق ارائه انواع مشوق‌ها گام برداشته است. ورود شرکت Baidu (از جمله اقدامات شرکت Baidu به عنوان یکی از بازیگران مطرح در حوزه هوش مصنوعی جهان می‌توان به افتتاح مرکز پژوهش Al در منطقه سیلیکون ولی آمریکا اشاره کرد) به صنعت هوش مصنوعی چین و برنامه آن برای ایجاد یک مرکز پژوهش Al در این کشور را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد.

 در این زمینه بخوانید:

به طور کلی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در غول‌های فناوری آمریکا، همواره یکی از راه‌های انتقال فناوری به داخل چین بوده است. در همین رابطه، دولتمردان آمریکایی نیز با توجه به رشد چشمگیر چینی‌ها در حوزه هوش مصنوعی طی سالیان اخیر و به منظور حفظ جایگاه خود در این حوزه، اقداماتی را در جهت ممانعت از همکاری شرکت‌های آمریکایی با برخی همتایان چینی خود انجام داده‌اند.