۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روز سبز اکثر نمادهای معاملاتی/ صعود شاخص کل تا میانه‌های کانال 300هزار واحد

۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 380601
روز سبز اکثر نمادهای معاملاتی/ صعود شاخص کل تا میانه‌های کانال 300هزار واحد

پرونده معاملات امروز بازار سهام با صعود شاخص کل تا میانه‌های کانال 300 هزار واحد بسته شد. در این میان عوامل متعددی را می‌توان به عنوان زمینه ساز این رویداد مهم در نظر گرفت.

اقتصادآنلاین - محمدمیلاد عبداللهی؛ رکورد زنی قابل توجه شاخص سهام در پایان معاملات روز جاری ادامه یافت. بورس تهران که این روزها تحت تاثیر اخبار سیاسی مثبت از بهبود روابط ایران با قدرت‌های جهانی قرارگرفته، همچنان در حال جذب منابع خرد و حرکت به سمت فتح قله‌های جدید است. عموم سهم‌ها روی تابلوی معاملاتی همچنان سبز و این ششمین روز متوالی است که نماگر بورس با رشد قابل توجه مسیر صعودی را در پیش گرفته است. حدود 80 درصد از تعداد کل نمادهای بورسی در جریان معاملات امروز افزایش یافتند و شاخص کل را بیش 1.6 درصد ارتقا بخشیدند. 

گفتنی است نمادهای کوچک و متوسط نیز به روند رو به بالای خود ادامه دادند و زمینه را برای تداوم رشدهای مهارناپذیر شاخص هم‌وزن فراهم آوردند. در حالی که شاخص کل با حمایت غول‌های کالایی رشد معادل 1.5 درصد را تا نیم  ساعت پایانی معاملات تجربه می‌کرد، شاخص هم‌وزن با جنب‌وجوش بی‌پروا و جسورانه معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر بورسی به جهشی معادل دو درصد دست یافت و بر ارتفاع بی‌سابقه خود افزود.

از سوی دیگر، در معاملات امروز تقاضا بر عرضه‌ها غلبه کرد. این موضوع را می‌توان به خوبی در ارزش معاملات خرد  مشاهده کرد. به عبارت دیگر می‌توان عامل متعددی را در جهش مهارناپذیر بورس تهران موثر تلقی کرد. یکی از مهمترین آن‌ها، خبرهای مثبت از رابطه ایران با آمریکا و تقویت روزافزون این موضع که تحریم‌ها به‌ویژه پس از برکناری بولتون احتمالا کاهش یا و برداشته خواهد شد. این تصور البته مختص بازار سهام و ارز ایران نیست و در بازار جهانی نفت هم تاثیر خود را بر جا گذاشته است. مورد دیگر ورود نقدینگی قابل توجه به بازار است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند، شرایط نهادهای معاملاتی دیگربه گونه‌ای است که  معامله‌گران ریسک سپرده‌‌گذاری در آن‌ها نخواهند پذیرفت.

در ادامه نیز، همزمان با این اتفاق مسائلی چون افزایش سرمایه شرکت‌ها از منابعی نظیر سود انباشته یا مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برجسته‌تر از گذشته مطرح شده و شرکت‌هایی که معاملاتشان سودمحور نیست و همچنین ریسک‌های سیستماتیک دارند، در این میدان موفق‌تر عمل کرده‌اند.

شایان ذکر است پرونده معاملات نخستین روز هفته در حالی بسته شد که، شاخص کل بورس 4هزارو 529 واحد رشد به میانه‌های ارتفاع 304 هزار واحدی رسید. ارزش معاملات امروز 2هزارو 148 میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم 2هزارو 52 میلیارد تومان به ثبت رسید. 

همچنین خالص تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی 151 میلیارد تومان بود.

گفتنی است شاخص کل هم‌وزن هم با هزارو 706 واحد معادل (2.04) درصد رشد همراه بود.

ترین‌های امروز معاملات

از میان نمادهای تاثیرگذار بر شاخص «شخارک»، «فملی»، «فولاد»، «وغدیر»، «مبین» و «اخابر» در مجموع با هزارو 906 واحد رشد، بیشترین تاثیر را در صعود چشم‌گیر شاخص کل داشتند و در مقابل «شتران» که پیش از تعطیلات هفته گذشته رشد قابل توجهی داشت، با 287 واحد افت مانع از صعود بیشتر نماگر بورسی شد.

در این میان گروه‌های بانکی، خودرو سازی و فلزات اساسی، برترین‌های حوزه صنعت بودند. همچنین نمادهای «خموتور»، «شخارک»  و «غشاذر» با بیشترین افزایش قیمت، سود بالاتری را برای معامله‌گران به ارمغان آوردند. در مقابل اما مشتریان نمادهای«فمراد»، «سصفها» و « کسرام» با کاهش قیمت محسوس،  متحمل بیشترین ضرر  شدند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس در پایان معاملات امروز با رشد بیش از 33 واحد در آستانه ورود به کانال 4 هزار واحد رسید تا شرایطی بتوان انتظار شرایطی مشابه آنچه در بورس تهران رخ داده در فرابورس این جامه عمل بپوشد.

گفتنی است ارزش معاملات فرابورس 927 میلیارد تومان و حجم آن از 1 میلیارد فراتر رفت.

از میان نمادهای تاثیر گذار بر آیفکس، «ذوب»، «ارفع»، «دماوند» و «دی» در مجموع با 16 واحد رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و در مقابل نماد «شراز» با بیش از 3 واحد افت شاخص کل را از رشد بیشتر بازداشت.