۰ نفر

کسب 2دستاورد بین‌المللی توسط بانک قرض الحسنه مهرایران

۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۹
کد خبر: 392213
کسب 2دستاورد بین‌المللی توسط بانک قرض الحسنه مهرایران

امسال بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دو دستاورد مهم در حوزه بین‌المللی کسب کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اول اینکه به‌عنوان بانک کاملاً اسلامی با ۶۱.۱ درصد رشد و ۳ میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار دارایی منطبق بر شریعت، از سوی نشریه «بنکر» به‌عنوان رتبه نخست بانک‌های ایران و رتبه سوم برترین مؤسسات کاملاً اسلامی جهان معرفی شد. دیگر اینکه سازمان همکاری اسلامی (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را به‌دلیل تلاش‌های قابل توجه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ترویج بانکداری اسلامی، حمایت از توسعه تولید صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغال‌زایی و کارآفرینی، به مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اعطا کرد. این دو اتفاق به سرعت در رسانه‌های اقتصادی کشور بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

چرا دو موفقیت بانک قرض الحسنه مهرایران مهم است؟

شاید پرسیده شود معرفی بانک‌ها به‌عنوان بانک برتر از سوی یک نشریه تا چه اندازه اهمیت دارد؟ در جواب باید گفت، نشریه بنکر ماهنامه‌ای به زبان انگلیسی است که از سال ۱۹۲۶ در حوزه مسائل مالی بین‌المللی منتشر می‌شود. بنکر در واقع منبع اصلی صنایع بانکداری و مالی در دنیاست. بنکر علاوه بر انتشار گزارش‌ها درباره بازارهای مالی جهانی، به پوشش عمیق‌تر وضعیت هر منطقه و کشور نیز در زمینه بانکداری و مالی می‌پردازد. این نشریه در طول ۹۰ سال فعالیت خود به منبع مورد اعتماد صنعت بانکداری جهان تبدیل شده است.

بنکر به‌طور گسترده‌ای در بانک‌ها، مؤسسات مالی، بانک‌های مرکزی و وزارت‌‌خانه‌های اقتصاد بیش از ۱۸۰ کشور دنیا خوانده می‌شود و این موضوع یعنی هنگامی که یک بانک از سوی این نشریه عنوان بانک برتر می‌گیرد، می‌تواند جایگاه مستحکم‌تری در عرصه بانکداری بین‌المللی پیدا کند. در نتیجه مشتریان این بانک می‌توانند با خیال راحت‌تری به این بانک برای سپرده‌گذاری اعتماد کنند. حال بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نه تنها سومین بانک برتر اسلامی از سوی بنکر معرفی شده است، بلکه سازمان همکاری اسلامی (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را نیز به این بانک اعطا کرده است.

رده‌بندی بنکر در سطح جهان به‌عنوان یک راهنمای قطعی در مورد قدرت و سودآوری بانک‌ها شناخته می‌شود.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اینکه بتواند در رده‌بندی این نشریه جایگاه مناسبی را کسب کند باید با بیش از پنج‌هزار بانک از سراسر جهان رقابت کند که اطلاعات و آمارهای کاملی از آن‌ها در پایگاه داده این نشریه قرار دارد و شاخص‌های کاربردی مختلفی در مورد هر یک از بانک‌ها ذکر شده است.

خوب است بدانیم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اینکه بتواند هم رتبه سومین بانک اسلامی برتر جهان و هم جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را از آن خود کند، چه مسیری طی کرده است. با نگاه به آمارهایی که این بانک در سال گذشته و ۶ ماه نخست امسال از عملکرد خود منتشر کرده، می‌توان دریافت که این بانک در مسیر درستی قدم برمی‌دارد.

رشد ۱۵۵ درصدی تسهیلات اعطایی

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۷، یک میلیون و ۲۳۰ هزار فقره تسهیلات به ارزش ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده است، این بانک در ۶ ماهه نخست امسال نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۹۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۱۵۵ درصد و از نظر مبلغ نزدیک به ۶۸ درصد رشد داشته است. با نگاه به تعداد این تسهیلات، مبلغ پرداخت شده و نسبت آن‌ها به یکدیگر به‌سادگی می‌توان دریافت که هدف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همان‌گونه که در آغاز فعالیت این بانک برایش تعریف شده بود، تحقق اصل مهرورزی و عدالت‌محوری، برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی و همچنین خدمت به آحاد مردم از طریق رفع نیازهای اقشار کم‌درآمد جامعه بوده و هست. این بانک سرمایه خود را صرف تحقق این اهداف کرده و از تعداد بالای تسهیلات اعطایی این بانک می‌توان نتیجه گرفت که در این مسیر موفق بوده است.

مهر ایران و رشد ۱۳ درصدی سپرده‌ اشخاص حقیقی

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال ۱۳۹۷ میزبان بالغ بر ۶ میلیون ۴۸۲هزار حساب سپرده اشخاص حقیقی و ۱۸هزار سپرده اشخاص حقوقی بوده است. این بانک تا پایان ۶ ماهه نخست امسال توانسته میزان جذب سپرده‌های حقیقی را به ۷ میلیون ۳۳۹ هزار فقره و سپرده‌های حقوقی را به ۲۱ هزار فقره برساند. در واقع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانسته میزان جذب سپرده‌ اشخاص حقیقی را بیش از ۱۳ درصد و سپرده اشخاص حقوقی را بیش از ۱۶ درصد تنها ظرف مدت ۶ ماه افزایش دهد. این موضوع نشان از اعتماد مردم به این بانک برای سپردن سرمایه خود به آن است.

رشد ۳۳ درصدی منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران، ظرف ۶ ماه

از سوی دیگر، اگر نگاهی به منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیندازیم، می‌بینیم که این بانک توانسته در جذب منابع موفق عمل کند. این در حالی است که در سال‌های اخیر کشور دچار برخی ناملایمات اقتصادی است و متأسفانه به‌دلیل عملکرد برخی از مؤسسات مالی، اعتماد مردم به نظام بانکی کشور کم شده است. منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال ۱۳۹۷، ۱۷۰ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال بوده که در آن سال رشدی ۵۴ درصدی داشته است. اما نکته قابل توجه این است که این بانک در ۶ ماهه اول امسال توانسته با افزایش منابع خود و رساندن آن به ۲۲۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال، رشدی ۳۳ درصدی را در این بخش و تنها ظرف یک نیم‌سال تجربه کند. البته رشد منابع بانک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵.۹ درصد است که عدد قابل ملاحظه‌ای است.

همچنین کل مصارف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۷، مبلغ ۱۶۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و نسبت آن به منابع ۹۶ درصد بوده است. عملکرد بانک در ۶ ماهه نخست سال در بخش مصارف ۲۰۲ هزار ۶۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت آن به منابع ۹۳ درصد است. افزایش ۶۱.۹ درصدی مصارف نسبت به مدت مشابه سال قبل و در عین حال کاهش نسبت آن به منابع، حاکی از مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک دارد.

شاخص عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خصوص نسبت مطالبات به مصارف نیز در سال گذشته، ۱.۲ درصد بوده که در ۶ ماه نخست امسال این نسبت به یک درصد رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۰.۲ درصدی را نشان می‌دهد. در مجموع عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که برخی از اصلی‌ترین شاخص‌های آن در بالا بیان شد، نشان‌دهنده عملکرد قوی بانک در جذب و صرف سرمایه با احتساب کم‌ترین ریسک است.

۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک قرض الحسنه مهرایران در قالب تفاهم‌نامه‌های اشتغال

 

در جایزه نخبه اقتصادی سازمان همکاری اسلامی (OIC) که به مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اعطا شده، یکی از موارد ذکر شده حمایت از اشتغال‌زایی و کارآفرینی است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اینکه بتواند در راستای رسالت اجتماعی خود به‌خصوص در شرایط فعلی کشور گام بردارد، اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌های متعددی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور برای ارائه تسهیلات در راستای اشتغال‌زایی کرده است.

در پی تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و سازمان‌های مختلف این بانک با پرداخت هفت‌هزار فقره تسهیلات از طریق سازمان بهزیستی به ارزش ۸۱۳ میلیارد و ۱۶۵ میلیون ریال، ۱۲ هزار و ۷۰۶ فقره از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ارزش ۷۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، ۱۹۰ هزار فقره از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) به ارزش ۱۱ هزار میلیارد ریال، ۱۸ هزار فقره از طریق بنیاد برکت به ارزش ۳۵۰۰ میلیارد ریال و ۲۲ هزار ۴۵۴ فقره تسهیلات از طریق معاونت امور زنان ریاست جمهوری به مبلغ ۶۷۳ میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشته است. تعداد کل تسهیلات پرداخت شده بانک از طریق پنج نهاد یاد شده بیش از ۲۵۹ هزار مورد و به ارزش ۱۶۷۵۱ میلیارد ریال بوده است.

دستان مهر، حامی اشتغال ایران

یکی دیگر از اقدامات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که باعث رسیدن به دو موفقیت مهم این بانک در عرصه بین‌المللی شده، حمایت این بانک از توسعه تولید صنعتی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای رسیدن به این هدف حدود ۵۰ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه خود را برای حمایت از کالای ایرانی در دو بخش حمایت از کالا و خدمات داخل کشور با امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری اختصاص داده است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه حمایت از کالای داخلی با امضای تفاهم‌نامه‌‌هایی به همکاری با شرکت سهامی فرش ایران و ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان خرید فرش دستباف، همکاری با فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش و صدور کارت‌های اعتباری خرید برای کمک به معیشت تاکسی‌رانان و اتوبوس‌رانان کشور، همکاری با شورای عالی مناطق آزاد با هدف حمایت از رونق صنایع دستی و گردشگری و همچنین حمایت از شرکت‌های صنعتی با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به خرید موتورسیکلت‌های سازگار با محیط زیست (فاز نخست حمایت از خرید حدود ۴۵۰۰ موتورسیکلت از شرکت نیرو محرکه) اقدام کرده است.

این بانک همچنین در حوزه خدمات داخلی نیز برای همکاری با شرکت سهامی بیمه دانا برای پوشش‌های بیمه‌ای و اجرای طرح اشتراکی «مهر دانا»، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به پروژه‌های بازچرخانی فاضلاب (فاز نخست در استان‌های فارس، اصفهان و تهران)، همکاری با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور برای پرداخت وام به دانشجویان و همکاری با شهرداری‌ها برای کمک به پرداخت بدهی مؤدیان شهرداری تفاهم‌نامه امضا کرده و در این راه قدم‌های مهمی برداشته است.

برنامه‌های بانک قرض الحسنه مهر ایران برای سال جاری

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اینکه بتواند در سال جاری و همچنین در سال‌های آینده همچنان جایگاه خود را به‌عنوان یکی از برترین بانک‌های اسلامی در دنیا حفظ کند و آن را بهبود بخشد، برنامه‌های مختلفی را برای سال‌جاری در دستور کار خود قرار داده است.

این بانک در نظر دارد امسال میزان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی خود را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برساند. همچنین برای کمک به رونق بازار از طریق تقویت تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی، طرح مهر کارت را در برنامه دارد. اجرای طرح‌های اشتغال و کارآفرینی، توسعه همکاری و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان برای کمک به اشتغال‌زایی و کارآفرینی از دیگر برنامه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای سال ۱۳۹۸ است.

توسعه خدمات برای ناتوانان جسمی، در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقای رفاه و امنیت اقتصادی همه اقشار جامعه از اولویت‌هایی است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۸ قرار داده است. همچنین تأکید بر توسعه همه جانبه بانکداری الکترونیک، خدمات مبتنی بر وب و تلفن همراه و البته ارائه خدمات دیجیتال، در راستای تحقق اقتصاد هوشمند در دستور کار این بانک است.