۰ نفر

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد؛

بازگشت ۴۱میلیارد یورو ارز در قالب تعهدات ارزی به کشور

۷ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳:۲۴
کد خبر: 509044
بازگشت ۴۱میلیارد یورو ارز در قالب تعهدات ارزی به کشور

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ که تعهدات ارزی برقرار شد تا پایان دی ماه امسال، ۵۷ میلیارد یورو ارز باید وارد کشور می شد که از این میزان ۴۱ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حمید زادبوم شامگاه (پنجشنبه-۸ اسفند ماه) در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، اظهار کرد: امشب باید کسانی را تشویق کنیم که با وجود کرونا و تحریم ها سال گذشته ۴۱.۳ میلیارد دلار ارز وارد کشور کردند و طی ۱۱ ماه نخست امسال نیز ۳۱.۲ میلیارد دلار امسال ارز به کشور برگشته است.

وی افزود: در نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی که تجارت جهانی کاهش داشته، تقاضای جهانی نیز کاهش داشته است، باید توجه داشت که مراودات کشورهای اطراف ما نیز کم شده است.

 رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه طی ۱۱ ماه گذشته صادرات کشور منهای ۱۹ درصد از لحاظ ارزش کاهش داشته است، گفت: واردات کشور نیز منهای ۱۵ درصد به لحاظ ارزش کاهش یافته است.

به گفته زادبوم، طی ۱۱ ماه گذشته میزان صادرات کشور ۳۱.۲ میلیارد دلار بوده است که ۱۳۲ میلیون تن کالا صادر شده است، همچنین در این مدت میزان واردات به کشور ۳۴.۳ میلیارد دلار معادن ۳۰.۸ میلیون تن کالا بوده است که از این میزان ۲۱.۴ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی بوده است.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت ایران، اغلب وارد مربوط به کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بوده و اساسا ارزی برای کالاهای دیگر نداشتیم.

وی تصریح کرد: به طور قطع تحریم می خواهد رابطه و تعامل ما با دنیا را قطع کند و تنها صادرکنندگان این رابطه و تعامل را برقرار می کنند، بنابراین پیکان آسیب تحریم ها به سمت صادرکنندگان رفته است.

زادبوم با بیان اینکه از ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ که تعهدات ارزی برقرار شد تا پایان دی ماه امسال ۵۷ میلیارد یورو ارز باید وارد کشور می شد، گفت: از این میزان ۴۱ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته که استان اصفهان نیز ۸۷ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده، چراکه بیش از ۹۰ صادر صادرکنندگان اصفهانی تولیدکننده هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در سطح خاورمیانه کم نظیر و بالاتر از استاندارد و میانگین منطقه است، افزود: بخشی از مشکلات کشور مربوط به ساختار اقتصاد ما است، بنابراین باید مشکلات ساختاری اقتصادی را حل کنیم، از سوی دیگر بخشی از مشکلات مربوط به زیرساخت های صادراتی  است، به عنوان مثال جاده، کانتینر، یخچال و ... نداریم و حتی اگر فضای صادرات مهیا شود، باز دچار مشکل می شویم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص برخی مشکلات صادرکنندگان استان، گفت: خوشبختانه مطابق با بخشنامه ۱۷۷ به صادرکنندگان این اجازه داده شده که به میزان صادرات خود واردات داشته باشند، البته نباید هر محصولی وارد شود.

وی در مورد برخی گلایه ها درباره مهلت تعهدات ارزی و درخواست ها برای افزایش زمان آن، گفت: مهلت ایفای تعهدات ارزی در اختیار وزارت صمت است و برای حل این مشکل با بانک مرکزی جلساتی برگزار می کنیم، البته نمی توان این مهلت را ۲۴ ماهه کرد که البته آماده ایم مهلت چهار ماه را اضافه کنیم.