۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی خبر داد؛

آغاز صادرات سیب‌زمینی به عراق از امروز

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۳
کد خبر: 482061
آغاز صادرات سیب‌زمینی به عراق از امروز

طبق توافقات صورت گرفته دولت عراق و کنسولگری ایران در سلیمانیه، صادرات سیب‌زمینی به عراق از امروز، دوشنبه (۲۶ آبان‌ماه) آزاد خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر این اساس اتاق بازرگانی از چند روز پیش در راستای نگرانی اتفاقی که برای محموله‌های گوجه‌فرنگی در مرز پرویزخان شهرستان قصرشیرین افتاد برای سیب‌زمینی هم تکرار نشود، هشدار‌هایی را داد.

کیوان کاشفی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: صادرات سیب‌زمینی به عراق از امروز (۲۶ آبان‌ماه) آزاد می‌شود، اما ارسال بار بیش از حد مجاز به مرز به طور قطع امکان صادرات نخواهد داشت.

او ادامه داد: طبق توافقاتی که با طرف عراقی طی یک‌ماه پیش صورت گرفته، اولا قرنطینه را مشترک انجام خواهیم داد یعنی طرف عراقی در مرز‌ها ایران مستقر می‌شود و کالایی که مورد تأیید نباشد اجازه ورود نمی‌دهد.

او از صادر کنندگان خواست عجله نکند و افزود: طی توافقاتی که با طرف عراقی داشتیم سهم مشخصی برای صادرات هر یک از انواع میوه و تره‌بار به این کشور در نظر گرفته شده و ارسال بار بیش از حد مجاز ممکن نیست و در مرز‌ها خواهد ماند.

او افزود: ارسال بار بیش از حد مجاز و غیرمتعارف به مرز قطعا امکان صادرات نخواهد داشت، زیرا براساس توافقی که داشتیم نه طرف عراقی بیش از سهمیه مجاز را می‌پذیرد و نه گمرک ایران بدون هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه و اتاق بازرگانی بار‌های صادراتی را اظهار خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه به همه صادرکنندگان اعلام کرد، اکیدا از ارسال کامیون‌های سیب‌زمینی به مرز تا فردا روز سه‌شنبه، خودداری کنند و باعث ازدحام در مرز و ضرر و زیان خود نشوند.

کاشفی به توافقی که برای قرنطینه محصولات کشاورزی با اقلیم عراق صورت گرفته هم اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این توافق قرنطینه بررسی کالا‌ها هم از سوی طرف ایرانی و هم عراقی در خاک ایران صورت می‌گیرد و کالا‌های صادر شده هم از بعد کیفیت و هم بسته‌بندی توسط هر دو طرف بررسی خواهد شد.

او افزود: بدیهی است بار‌های فاقد کیفیت و بسته‌بندی مناسب اظهار نخواهد شد و در مرز می‌ماند و صادرکنندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

از سوی دیگر مسئولان قرنطینه گیاهی مرز پرویزخان نیز از صادرکنندگان سیب زمینی اعلام کردند، صادرات سیب‌زمینی از این مرز فقط با بسته‌بندی کیسه توری برای طرف عراقی مورد پذیرش خواهد بود.

کارشناس مسئول قرنطینه گیاهی مرز پرویزخان گفت: از بارگیری محموله‌های دارای خاک و یا گل خودداری کنید، محموله‌های دارای غده‌های سبزرنگ، آلوده به بیماری جرب (چیچک)، جوانه‌زده، دارای آثار کرم خوردگی و یا علائم پوسیدگی و نامرغوب تأیید نخواهد شد و برگشت داده می‌شوند.

سیدیونس ابراهیمی‌زاده ادامه داد: محموله‌های دارای غده‌های خیلی بزرگ معمولا از داخل تهی هستند و مورد تأیید نمی‌باشند؛ لذا خواهشمند هستیم با اطلاع‌رسانی به طرفین داخلی خود، فقط و فقط محموله‌های تازه، مرغوب، یک دست، غده‌های با اندازه متوسط و دریک کلام به معنای واقعی صادراتیرا بارگیری و حمل کنید.

اما از ۲۰ آبان‌ماه، تجار، واسطه‌های مرزی و بخشی از کشاورزان بدون هماهنگی و رعایت شرایط حمل، کامیون‌های بار سیب‌زمینی را به طرف مرز پرویز خان ارسال کردند با وجود اینکه طرف عراقی هنوز جوز ورود را صادر نکرده است.

بیشتر از ۳۰۰ کامیون بار سیب‌زمینی از استان‌های مختلف از روز‌های گذشته در این مرز معطل ورود به عراق هستند، اگر این ازدحام بار در مرز‌ها ادامه پیدا کند مشابه آنچه که طی چند وقت اخیر برای گوجه‌فرنگی رخ داد برای سیب‌زمینی هم تکرار می‌شود که بار روی دست صادرکنندگان می‌ماند و از دست می‌رود که نتیجه‌ای آن جز ضرر و زیان نخواهد داشت.

تاتار، فرماندار شهرستان قصرشیرین، نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها را علت توقف بار سیب‌زمینی در این سوی مرز می‌داند.

او گفت: سازمان جهاد کشاورزی به سراسر پایانه‌های کشور اعلام می‌کند که اجازه ندهید سیب‌زمینی به سوی مرز‌ها بیاید تا زمانی که مجوز از سوی جمهوری اسلامی ایران و همچنین طرف عراق صادر می‌شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در خصوص مشکلات صادرات میوه و‌تره‌بار از مرز پرویزخان، افزود: موضوع صادرات میوه و تره بار یک مشکل ملی است که در دیگر مرز‌ها هم این مشکل‌ها وجود دارد.

بهزاد باباخانی به سه دلیل عمده در این راستا اشاره کرد و گفت: دلیل اول نبود حمل یکسره است که کالای کشاورزی به صورت تخلیه و بارگیری صادر می‌شود که سبب آسیب دیدن به محصولات می‌شود و وقت زیادی برای صادرات تلف می‌شود برای حل این مشکل مکاتباتی با وزارتخانه‌های مربوطه صورت گرفته تا مشکل با عراق حل شود.

او دیگر مسئله را در نبود زیر ساخت‌های لازم توضیح داد و گفت: از نظر سردخانه و صنایع بسته‌بندی و تبدیلی مشکل داریم از همان استان مبدا بارگیری تا مرز‌ها که برای حل آن هم پیشنهاداتی به کارگروه توسعه صادرات ملی دادیم و سازمان توسعه و تجارت هم بنا بر پیشنهادت یک سری تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذارا قرار می‌دهد تا در مناطق ویژه اقتصادی قصرشیرین با کمک سرمایه‌گذاران زیر ساخت‌های مانند سردخانه و بسته‌بندی تدارک دیده شود تا با این مشکلات مواجهه نشویم.

باباخانی در خصوص فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در مرز پرویزخان، ادامه داد: پارسال از سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی این موضوع خواسته شد استان کرمانشاه را پایلوت ساماندهی میوه و تره بار قرار دهد براساس همین پیشنهاد تسهیلاتی را برای ایجاد زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد.

او ادامه داد: سازمان صمت استان هم طی چند مرحله فراخوان جذب سرمایه‌گذار ارائه داده تعدادی شرکت کردند که به تهران برای تخصیص تسهیلات فرستاده می‌شود که در این راستا از تمامی سرمایه‌گذاران هم دعوت می‌کنیم که در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین سرمایه‌گذاری کنند.

باباخانی، هماهنگ نبودن بین وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی، امور خارجه و صمت را در قالب دیگر دلایل عنوان کرد و گفت: پیشنهاد شده کمیته‌ای با حضور نمایندگان این وزارتخانه و بخش خصوصی (اتاق بازرگانی) تشکیل شود تا با هماهنگی بیشتر محصولات صادر شود.

او گفت: در مورد موضوع سیب‌زمینی و گوجه‌فرگی در استان هم جهاد کشاورزی و هم اتاق بازرگانی از چند روز قبل هشدار داده بودند که قبل از موعد اقدام نکنند از ۲۵ آبان‌ماه تعرفه سیب‌زمینی از طرف عراق پایین آمده، ولی از استان‌های مختلف از ۲۰ آبان‌ماه محصول فرستاده شده است.

باباخانی در خصوص عجله تجار برای صادر کردن محصول، افزود: در بازار عراق در اوایل ورود محصول، قیمت بالا است که همین سبب رقابت بین تجار می‌شود.

سالانه در کشور بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود حالا تنظیم بازار این محصول کشاورزی که در سبد خانوار همیشه وجود دارد موضوعی است که به موضوع عرضه و تقاضا برمی‌گردد، فعلا وضعیت قیمت این محصول به گفته مسئولان اتحادیه تره‌بار، متعادل است اگر برای صادرت برنامه‌ای هست و می‌خواهیم به گرانی این محصول منجر نشود باید مازاد این محصول برای صادرات ارسال شود.

کشور ایران با ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در چهار فصل می‌تواند به راحتی قطب کشاورزی منطقه باشد در صورتی که مسئولان در بخش‌های مختلف این حوزه از تولید تا عرضه داخلی و صادرات برنامه‌های منسجم‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشند .