۰ نفر

کاهش ۵۰درصدی خرید بیسکویت

۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲
کد خبر: 475454
کاهش ۵۰درصدی خرید بیسکویت

بیسکویت هنوز هم از ارزان‌ترین میان‌وعده‌ها یا دسرها محسوب می‌شود و خبر خوب اینکه پیشرفت کشور در زمینه تولید این محصولات بسیار خوب بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، گذشته از جهش خوبی که صنایع غذایی کشور در یک دهه گذشته از خود نشان داده‌اند، تولید شیرینی، شکلات و البته بیسکویت به‌طور ویژه و قابل توجهی در ایران پیشرفت داشته و تنوع بسیار زیاد اقلام موجود در ویترین‌ها و قفسه‌های سوپرمارکت‌ها هم این موضوع را تأیید می‌کند. از لحاظ کیفیت نیز بسیاری از محصولات در این حوزه با نگاه صادراتی و سلامت محور تولید می‌شود و نه‌تنها تقاضای بازار مصرف داخلی را با انواع سلیقه‌ها پاسخگو است بلکه توان رقابت با محصولات خارجی را هم دارد. با این حال همچنان که در سایر عرصه‌های تولید شاهد هستیم، آثار تورم و کاهش توان خرید مردم بر تولید و بازار این محصول هم تأثیرگذار بوده و به گفته فروشندگان مخصوصا از ابتدای امسال فروش انواع بیسکویت تقریباً به نصف رسیده است.

 بیسکویت البته هیچ‌گاه در فهرست‌های خرید جایگاه بالایی نداشته و به نوعی خوراکی تفریحی به‌حساب می‌آید، اما هرچه هست در 6ماه گذشته جایگاهش از آنچه بود هم پایین‌تر آمده است. قیمت بیسکویت در سوپرمارکت‌ها از 500تومان تا 65هزار تومان و کمی بالاتر برای انواع بسته‌های بیسکویت پذیرایی و آنهایی که ویژگی خاصی دارند، به‌طور مثال از غلات کامل تولید شده‌اند یا رژیمی هستند، متغیر است. یک پاکت 400گرمی بیسکویت غلات صبحانه سیب و دارچین موسلی 65هزار تومان برای مصرف‌کننده قیمت خورده یا پک دو عددی بیسکویت جو و نارگیل کوپا، 60هزار تومان قیمت دارد.

وافل‌ها یا همان ویفرهای دارای مغز مایع هم نسبت به بیسکویت‌های ساده و خشک قیمت خیلی بالاتری دارند. برای یک بسته 660گرمی وافل کاراملی یا دارچینی برند کاله باید 40هزار تومان بپردازید. اما قیمت بیسکویت‌های پذیرایی جعبه‌ای برندهای مختلف چیزی بین 15تا 25هزار تومان است؛ مثلا یک جعبه بیسکویت 900گرمی نارگیلی گرجی 20هزار تومان قیمت دارد و جعبه 890گرمی بیسکویت سلامت 25هزار تومان. بیسکویت‌های جعبه‌ای ستاک هم 24هزار تومان قیمت دارند، اما وزن بسته بندی آنها از بقیه کمتر و حدود 700گرم است.

بیسکویت‌های ستاک به‌دلیل استفاده از غلات کامل و جو در ترکیب مواداولیه، رژیمی محسوب می‌شوند و در دوسه سال اخیر به‌دلیل همین ویژگی به‌رغم قیمت بالاتر مشتری‌های زیادی پیدا کرده‌اند. اما هرچه فراوانی بیسکویت‌های رژیمی بیشتر می‌شود سهم شوکوبیسکویت‌ها از قفسه‌های سوپرمارکت‌ها در حال کاهش است. این بیسکویت‌های شکلاتی که در برندهای شیرین عسل، فرمند و باراکا در ابتدای ورودشان به بازار مشتری‌های فراوانی داشتند این روزها نمود زیادی در مغازه‌ها ندارند که مغازه‌دارها یکی از دلایل آن را افزایش تنوع محصولات می‌دانند.

 شوکو بیسکویت‌های 100گرمی باراکا 9هزار تومان، 125گرمی فرمند 15هزار تومان و 155گرمی شیرین عسل 10هزار تومان قیمت دارند. از جعبه‌ای‌ها و بسته‌های بزرگ که بگذریم در میان بیسکویت‌های با بسته بندی یک نفره بی‌تردید ساقه طلایی از بقیه معروف ‌تر و پرطرفدارتر است. این بیسکویت محبوب با اینکه طی 2سال گذشته قیمتش 4برابر شده اما مشتری‌های خود را حفظ کرده و همچنان پرمشتری است.

ساقه طلایی‌هایی که هم‌اکنون در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند قیمت 3هزار و 500تومانی دارند، اما فروشنده‌ها می‌گویند سفارش‌های جدیدشان با قیمت 4هزار تومان یا بیشتر عرضه خواهد شد. افزایش قیمت ساقه طلایی سال پیش هم خبرساز شد و این بیسکویت دوست داشتنی برند مینو چندین نوبت افزایش قیمت را تجربه کرد و البته تغییراتی هم در وزن و تعداد بیسکویت‌های انواع لیوانی آن رخ داد که البته از طرف شرکت مینو تکذیب شد، اما شواهد چیزی غیر از آن نشان می‌داد. به هرحال در آخرین تغییری که در عرضه این نوع بیسکویت رخ داده انواع ساده لیوانی در یک جعبه مقوایی و با قیمت 10هزار تومان عرضه شده است یعنی 6هزار و 500تومان بیشتر از قیمت همین بیسکویت بدون جعبه! دیگر انواع ساقه طلایی از جمله شهد توت، شکلاتی و پرتقالی در همان بسته بندی قدیمی با قیمت 4هزار تومان عرضه می‌شوند.