۰ نفر

تعادل پاییزی در بازار سبزی‌ها

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۲
کد خبر: 471721
تعادل پاییزی در بازار سبزی‌ها

مشاهدات میدانی از کاهش قیمت خرده‌فروشی سبزی حکایت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شرایط مساعد جوی و رشد تولید و عرضه انواع سبزی و صیفی زمینه تثبیت یا سیر نزولی قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی این اقلام را در بازار فراهم کرده است. هر ساله با افزایش بارندگی و سرد شدن هوا میزان تولید و عرضه انوع سبزی و صیفی کاهش می‌یابد و مشکلات تامین و بازارسانی این اقلام زمینه کمبود و افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کند. اما امسال تا‌کنون ثبات شرایط جوی و رشد تولید و عرضه، بهبود کیفیت انواع سبزی و صیفی عرضه‌شده به بازار و تثبیت یا سیرنزولی این اقلام در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرده است. مشاهدات میدانی از کیفیت و قیمت انواع سبزی‌های پهن‌برگ در خرده‌فروشی‌های شهر و میدان مرکزی میوه و تره‌بار و میدان‌های میوه و تره بار شهرداری تهران حاکی از تثبیت قیمت بیشتر این اقلام طی چند هفته گذشته و حتی سیر نزولی قیمت برخی اقلام مانند فلفل دلمه، فلفل تند ریز، فلفل شیرین، فلفل شمشیری، سبزی خوردن و سبزی جور و حتی برخی سبزی‌های ریشه‌ای مانند هویج و شلغم است.

کمبود سبزی و صیفی نداریم

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار با تأکید بر اینکه با توجه به رشد تولید و شرایط مساعد جوی، کمبودی در عرضه انواع سبزی و میوه وجود ندارد  گفت: این رشد تولید و عرضه، زمینه تثبیت قیمت بیشتر اقلام سبزی و سیر نزولی برخی اقلام دیگر در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و در خرده‌فروشی‌ها را فراهم کرده است. مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به اینکه هنوز تغییرات فصلی تأثیری بر تولید و عرضه انواع سبزی و صیفی در بازار نداشته است، گفت: قیمت انواع سبزی و صیفی نیز مانند انواع میوه و مرکبات هر دو هفته، یک‌بار در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کشف و نرخ این اقلام در سه سطح کف، سقف و ممتاز تعیین و ابلاغ می‌شود. بر مبنای این نرخ‌های کشف‌شده، عرضه‌کنندگان سبزی و صیفی در سطح خرده‌فروشی نیز به عرضه این اقلام با سود حداکثر 30درصدی ملزم هستند، اما وظیفه نظارت بر رعایت این قیمت‌ها در میوه‌فروشی‌های شهر بر عهده اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در شهر تهران است. به گفته او، بر اساس قیمت‌های کشف‌شده مذکور، نرخ عمده‌فروشی انواع سبزی از 7تا 14مهر‌ماه جاری تعیین شده که بر مبنای این قیمت‌ها نرخ هر کیلو بادمجان دلمه را ۴ تا ۵ هزار تومان، بادمجان قلمی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان، بادمجان گلخانه‌ای ۶ تا ۸ هزار تومان و بامیه ۵ تا ۸ هزار تومان تعیین شده است. دارایی‌نژاد همچنین قیمت پیاز شیری را یک تا ۲ هزار، پیاز قرمز ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰، سیب زمینی هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و در مورد قیمت عمده‌فروشی برخی انواع سبزی، افزود: نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم فلفل دلمه سبز ۵ تا ۶ هزار، فلفل تند ۳ تا ۵ هزار، کلم بروکلی ۸ تا ۱۱ هزار تومان است. به گفته او، همچنین قیمت عمده‌فروشی هر کیلو کاهو رسمی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰، کدو ۵ تا ۷ هزار، کرفس هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان، کلم سفید و قرمز ۲ تا ۳ هزار، گوجه فرنگی هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ و هویج ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان تعیین شده است. دارایی‌نژاد با تأکید بر نبود کمبود در تولید و عرضه انواع میوه و سبزی و صیفی افزود: با توجه به فراوانی تولید پیش‌بینی می‌شود که نوسان چشمگیری در قیمت میوه، سبزی و صیفی رخ ندهد.

افت قیمت برخی سبزی‌ها در میدان‌های میوه و تره‌بار

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع سبزی و صیفی در میدان‌های میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز بیانگر تثبیت قیمت انواع سبزی خوردن، سبزی جور، کرفس، کاهو‌پیچ، کاهوی رسمی، انواع کلم (قرمز، سفید، گل‌کلم و کلم بروکی) و سیر نزولی قیمت برخی دیگر از انواع سبزی است. به‌نحوی که قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم فلفل دلمه رنگی با کاهش ۳۰۰‌تومانی به ۳۹۰۰‌تومان، فلفل ریز شیرین با افت ۳۰۰‌تومانی به ۷۵۰۰‌تومان، فلفل ریز تند با کاهش ۶۰۰‌تومانی به ۵۹۰۰‌تومان، فلفل کاپی و شمشیری با افت ۳۰۰‌تومانی به۶۹۰۰‌تومان و هویج با کاهش ۲۰۰‌تومانی به ۳۹۰۰‌تومان رسیده است.

تداوم ناخالص‌فروشی سبزی

از نظر کیفیت نیز انواع سبزی عرضه‌شده در خرده‌فروشی‌های شهر، از کیفیت به نسبت مناسبی برخوردار است، اما ناخالص‌فروشی برخی انواع سبزی مانند سبزی پاک‌نشده یا با گل یا کاهوی پاک‌نشده موجب گلایه برخی مشتریان شده است. گرچه در میدان‌های میوه و تره‌بار شهرداری تهران اینگونه اقلام به‌صورت سورت‌شده با کیفیت نسبتا بهتری عرضه می‌شود، اما نظارت چندانی بر کیفیت و وزن این اقلام در میوه و سبزی‌فروشی‌های شهر تهران صورت نمی‌گیرد. هر ساله در فصل بارندگی و با سخت‌تر شدن امکان برداشت و بازاررسانی انواع سبزی خوردن و جور مشکل ناخالص‌فروشی اینگونه محصولات نیز تشدید می‌شود و فروشندگان سبزی و صیفی، انواع پاک‌شده اینگونه محصولات را در دسته‌بندی‌های بسیار کوچک و با قیمت‌هایی به‌مراتب بالاتر به مشتریان عرضه می‌کنند.