۰ نفر

گرانی و کاهش 50درصدی تقاضای ماهی

۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۵
کد خبر: 468360
گرانی و کاهش 50درصدی تقاضای ماهی

رشد هزینه تمام‌شده تولید و صید انواع ماهی و میگو در حالی زمینه افزایش قیمت این مواد پروتئینی در بازار مصرف را فراهم کرده است که با وجود تأکید کارشناسان تغذیه بر ضرورت مصرف ماهی و میگو، سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی به‌خصوص دهک‌های درآمدی پایین جامعه به‌شدت کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کاهش صید ماهی از آب‌های جنوبی کشور زمینه رشد تقاضا و گرانی انواع آبزی پرورشی و ماهی شمال را نیز فراهم کرده است. با مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت کنونی بازار ماهی و آبزیان چگونه است؟

بازار ماهی و آبزیان به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مواد پروتئینی به ‌دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان وضعیت بسیار بدی دارد. این شرایط موجب شده تا سهم انواع ماهی و میگوی پرورشی و آزاد که قبلا در سبد مصرف اقشار کم‌درآمد سیر نزولی داشت به اقشار متوسط و حقوق بگیران تسری یابد. گرچه این افزایش قیمت در انواع ماهی و میگوی پرورشی مانند قزل‌آلای سالمون و معمولی به ‌دلیل تولید داخل این آبزیان کمتر از انواع صید دریاست که از طریق صیادی در خلیج‌فارس و دریای عمان تامین می‌شود.

علت اصلی گرانی بی‌رویه قیمت ماهی صید دریا چیست؟ 

برخی واگذاری صید ماهی در جنوب کشور به چینی‌ها که با دستگاه‌های مکانیزه انواع آبزی و حتی خاک دریا را مکش می‌کنند و می‌برند را عامل کاهش شدید صید، بیکاری صیادان و کمیاب و گران شدن انواع ماهی به‌خصوص ماهیان دریایی جنوب در بازار قلمداد می‌کنند. این شرایط موجب شده تا قیمت انواع ماهی دریایی جنوب نسبت به سال گذشته 2 تا 3 برابر افزایش یابد. از سوی دیگر قیمت ماهی‌های دریایی شمال کشور نیز به ‌دلیل کاهش عرضه، رشد تقاضا و افزایش قیمت ماهیان دریایی جنوب به‌شدت افزایش یافته است. به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم ماهی دریایی شیر جنوب از 60 هزار به 160 تا 170 هزار تومان افزایش یافته. با این قیمت‌ها مسلم است خانوارهایی که قبلا در‌ ماه یک‌بار ماهی مصرف می‌کردند، اکنون نمی‌توانند این فراورده دریایی را بخرند و استفاده کنند. از سوی دیگر قیمت انواع ماهی و میگوی پرورشی نیز به‌ دلیل گرانی ماهی دریایی و تامین نهاده‌های تولید و پرورش این آبزیان با دلار آزاد و افزایش نرخ ارز، در بازار خرده‌فروشی رشد قابل توجهی داشته و در کاهش بیشتر سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوارها مؤثر بوده است. وقتی محدود مشتریان قادر به خرید ماهی صید دریا نیستند به استفاده از برخی ماهیان پرورشی مانند قزل‌آلا روی می‌آورند و این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت انواع ماهی و میگوی پرورشی شده است.

تقاضای ماهی و میگو چقدر کاهش داشته است؟

می‌توان گفت که امسال نسبت به 2 سال گذشته تقاضا برای خرید انواع ماهی و میگوی پرورشی و آزاد حدود 50 درصد افت داشته است. وقتی قیمت ماهی آزاد دریایی به‌عنوان بی‌کیفیت‌ترین ماهی دریایی از هر کیلوگرم 6 هزار تومان اکنون به حدود 20 هزار تومان افزایش یافته یا نرخ برخی دیگر از انواع ماهی مرغوب جنوب مانند حلوا، مار ماهی و راشگو با رشد    3 تا 4 برابری به 250 هزار یا قیمت هر کیلوگرم ماهی حلوای سفید اگر در بازار موجود باشد به 300 هزار تومان افزایش یافته است، طبیعی است که تقاضا برای اینگونه آبزیان نیز کاهش می‌یابد.

چرا کاهش قدرت خرید و تقاضا موجب تثبیت قیمت ماهی نشده است؟

با وجود کاهش تقاضای ناشی از گرانی انواع ماهی و میگو، متأسفانه شاهد افزایش بی‌رویه قیمت این آبزیان به ‌خصوص انواع دریایی در بازار خرده‌فروشی هستیم. این در حالی است که این افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم موجب افت شدید تقاضای انواع آبزی در بازار مصرف شده است.